تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/12/18 - 12:59
کد خبر: 348190

مسیر پرپیچ و خم بودجه ۹۹ و اقدامات تشکل‌های دانشجویی؛

لایحه بودجه و مطالبات بر زمین مانده دانشجویان

لایحه بودجه و مطالبات بر زمین مانده دانشجویان

بودجه ای معیوب با مشکلات اساسی که قرار بود لایحه با اصلاحات فراوان نسبت به سال ۹۸ از طرف دولت به مجلس برود، بودجه ای که می بایست غیرنفتی بسته می شد اما در نهایت همان بودجه معیوب وارد مجلس و کمیسیون تلفیق شد و در آخر هم سرنوشت متفاوتی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بودجه 99 با حواشی و پیچ و خم فراوان امروزه در اوج مباحث کرونا به دلیل اهمیت فراوان دوباره به سر خط خبرها تبدیل شد، بودجه ای معیوب با مشکلات اساسی که قرار بود لایحه با اصلاحات فراوان نسبت به سال 98 از طرف دولت به مجلس برود، بودجه ای که می بایست غیرنفتی بسته می شد اما در نهایت همان بودجه معیوب وارد مجلس و کمیسیون تلفیق شد و در آخر هم سرنوشت متفاوتی را در پی داشت.

از ابتدا تا انتهای این مسیر دانشجویان و تشکل های دانشجویی حضور فعال داشتند، رد پای دانشجویان در تمامی مراحل ابتدا تا انتهای لایحه بودجه 99 نشان از عمق اعتراضات دانشجویی و دانشگاهی به این لایحه است.

تجمع دانشجویی علیه لایحه بودجه
جمعی از دانشجویان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت و جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به لایحه بودجه سال99، صبح روز 10 دی ماه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمعی را برگزار کردند. این دانشجویان خواستار مقابله مجلس با لایحه ارائه شده دولت از طریق عدم تصویب بودجه شدند.

دانشجویان پلاکاردهایی حاوی دست نوشته های اعتراضی به شرح زیر همراه داشتند:«تصویب بودجه با اصرار دولت، تحمیل نقشه دشمن بر ملت»، «آیا زمان تصویب بودجه رکورد برجام را می شکند؟»،«بودجه 99 جاده صاف کن فرار مالیاتی»،«بودجه معیوب و نامتوازن، ضعف اقتصاد کشور»، «لایحه آشوب»؛ «بودجه 99 تخریب تدریجی اقتصاد»

بیش تر بدانید//تجمع دانشجویان علیه بودجه ۹۹ در مقابل مجلس

طوفان توییتری دانشجویان درخصوص وضعیت ناگوار لایحه بودجه ۹۹
حواشی پیرامون بودجه 99، موجب انتقادات گسترده کارشناسان اقتصادی، گروه های سیاسی و تشکل های دانشجویی شده است. در همین خصوص چهارشنبه 11 دی، کاربران شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ‌های #دیکته_آشوب و #اصلاح_بودجه نسبت به بودجه سال 99 واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

بیش تر بدانید//بودجه دولت علیه معیشت ملت!

میزگرد دانشجویی با موضوع بودجه
نشست « ایرادات بودجه ۹۹ و نگرانی‌های جنبش دانشجویی» با حضور نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی

بیش تر بدانید//عینک سیاسی دولت علیه منافع ملت/ لزوم هوشمند سازی ساختار مالیاتی

تعطیل شدن مجلس
در روزهایی که همه منتظر تعیین تکلف نهایی بودجه 99 بودند، ناگهان مجلس تعطیل شد، شیوع ویروس کرونا هرچند نتوانست ادارت دولتی را تعظیل کند اما مجلس شورای اسلامی در یکی حساس ترین برهه های زمانی تعطیل شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت از آنجایی که وزارت بهداشت تجمع در یک فضای بسته را به صلاح نمی‌داند لذا پیشنهاد کردند که جلسات مجلس نیز تشکیل نشود.

بیش تر بدانید//مجلس تعطیل شد/ بررسی بودجه روی هوا ماند!

سرنوشت بودجه 99 چه می شود؟
با توجه به تعطیل شدن مجلس و رد شدن کلیات بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی راه های مختلفی جهت تعیین تکلیف نهایی بودجه وجود دارد که با توجه اهمیت بودجه سال جدید و شرایط موجود در کشور باید نسبت به اتخاذ تصمیم نهایی اقدام کرد.

راه حل اول: برگزاری جلسه غیرحضوری بود که آقای لاریجانی در نامه به رهبری آن را با این استدلال رد کرد: "اولاً تدارک این امر نیازمند زمان خواهد بود و با توجه به زمان اندک باقی مانده تا آخر سال و مدتی که شورای محترم نگهبان برای اظهار نظر نیاز دارد این امر ممکن نمی‌گردد و ثانیاً اجرای همین روش با آئین نامه موجود موجه نیست".

راه حل دوم: استفاده از بودجه سه دوازدهم بود (کشور در سه ماهه اول سال آینده مطابق بودجه سال ۹۸ اداره شود تا تکلیف بودجه روشن شود.) که در شرایط مشابه، این شیوه بسیار متداول هست. طوری که در بعضی از سالهای دولت آقای احمدی نژاد این شیوه اداره بودجه حتی تا میانه‌ی سال بعد هم ادامه داشت! ولی آقای لاریجانی این شیوه را مردود اعلام کردند! با این توجیه که این‌کار اولا خودش نیاز به تشکیل جلسه دارد و ثانیا مجلس بعد تا تشکیل شود، زمان زیادی از دست داده و ثالثا با شرایط تورمی کشور به صلاح نیست حقوق بازنشستگان مطابق سال پیش پرداخت شود.

راه حل سوم: استفاده از اصل۸۵ قانون اساسی است که بر اساس آن، در موارد ضروری رئیس مجلس می‌تواند مصوبات کمیسیون‌ها را بدون رای آوردن در صحن علنی به عنوان مصوبه مجلس برای شورای نگهبان ارسال کند. اما استفاده از اصل ۸۵ در حالت عادی نیازمند تایید در خود صحن علنی مجلس است که بدیهتا در این شرایط امکانش نبود.البته به ادعای آقای لاریجانی برای این مورد از نمایندگان مجلس به صورت تماس تلفنی تایید گرفته شده که البته اعتبار بالایی ندارد.

درنهایت برای استفاده از اصل۸۵ تنها راهکاری که باقی می‌ماند گرفتن اذن از  رهبری است که آقای لاریجانی در نامه به آیت‌الله خامنه‌ای همین را درخواست کردند.

درهمین راستا بعد از حکم حکومتی رهبرمعظم انقلاب باز هم تشکل های دانشجویی اقدام به موضع گیری و مطالبه کردند.

بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
آقای لاریجانی مجلسی که لایحه بودجه ۹۹ را در ۱۷ آذر، یعنی سه ماه قبل، تحویل گرفته بود چرا انقدر بی‌عرضگی به خرج داد که کار را به اینجا بکشاند. اساسا نمایندگانی که وظیفه‌شان رسیدگی به امور مردم است چرا در هنگام بررسی مهمترین سند سال پیش رو مجلس را تعطیل می‌کنند و بر بحران های کشور می‌افزایند؟ یعنی نمی‌شد شرایطی فراهم آورد که از نظر بهداشتی حضور نمایندگان مجلس مقدور باشد؟ آیا کارمندان که در همین شرایط همچنان مشغول به کارند وظیفه سنگین‌تری از شما دارند که به یکباره یک قوه کشور را تعطیل کردید.

حیرت انگیزتر اما آنجاست که نمایندگانی که بر اثر بی‌کفایتی و بی مسئولیتی خودشان برای تصویب بودجه ۹۹ مسبب بحران شده‌اند درصدد آن بر می‌آیند که با گرفتن اذن رهبری جهت خروج از بن‌بست قانونی، هزینه بی‌کفایتی هایشان را بر دوش رهبری بیاندازند. یعنی نمایندگان مجلس نمیتوانستند یک جلسه علنی تشکیل بدهند که نیازی به اذن رهبری نباشد؟ آیا این نمایندگان نیستند که باید سپر رهبری باشند؟ پس شده است که رهبری را سپر خود می‌کنند.

بیش تر بدانید//بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در رابطه با نحوه تصویب بودجه ۹۹

واکنش اینستاگرامی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
بودجه ۹۹ بودجه علیه نظام بود ، با مرکزیت فشار علیه مردم، حالا این ضدیت بیشتر بر رهبری متمرکز شده است.

بودجه پر حاشیه ۹۹ بودجه‌ای پر از چالش و ایراد است، حکم حکومتی رهبری انقلاب هیچ وقت به معنای تایید بودجه توسط ایشان نیست بلکه مانند تمام موارد دیگر هزینه بزرگی است که رهبری متحمل می شوند!

رهبری متحمل هزینه ای گزاف شده اند زیرا دولت و مجلس به شدت و از نظر من کاملا عامدانه بودجه را معیوب و پر از خطای کارشناسی بدون هیچ گونه اصلاحات قابل توجهی به این مرحله رسانده اند:

چرا؟
پلن A: فرآیند اصلاح به سال جدید کشانده شود و کشور دچار بحران برنامه و بودجه شود.

پلن B: رهبری با حکم حکومتی و با تقبل هزینه هایی که مجلس و دولت به بودجه متحمل شدند، بودجه را به شورای نگهبان بفرستد.

حال که پلن B انجام شد چه می شود؟

اول از همه که هزینه های قطعی بودجه در سال ۹۹ متوجه شخص رهبری می شود، چه از طرف معاندین، چه از طرف همین مجلسی ها و چه از طرف این ها که دینشان شارژی است، اعتباری است، نت قطع وصل می شود، دینشان هم...

آنان که با وزش یک باد و یک جوگیری شورانگیز حامی ولایت فقیه شدند با چنین تصمیمی از ولایت فقیه روی گردان می شوند، مثل ماجرای بنزین!

خیلی از ساده اندیش ها فکر می کنند هر کاری انجام داده اند بی ارزش است و مطالبه و مجادله بی اثر است و البته فرصت فراهم می شود برای عده ای آنارشیست دلقک وار(فیلم دلقک رو ببینید) اما پوپولیست که در لوای نام انقلابی گری بتازند به رهبری و نظام؛ تا هم فالورهایشان اضافه شود هم دیده شوند هم روشنفکر محسوب می شوند هم فردا ها مانند دوستان گرامشان دو روز غیب می شوند و با قلیان در جاده های شمال پیدایشان می کنند.

این دین اینستاگرامی های بادبان مسلک نمی فهمند رهبری هزینه رو تقبل کرده چون قوای مسئول عامدانه شانه خالی می کنند، رهبری هم می داند کسری بودجه خواهیم داشت و می داند که همین نا به کارها فردا طلب از صندوق توسعه ملی می کنند ولی اجازه نمی دهد اداره کشور بخوابد.

بهتر از شما شورانگیزهای بدون چارچوب قانون و اصول را می شناسد اما حاضر می شود عامه چند روزی (تا فهم ماجرا) از دستش ناراحت باشند (درست برعکس شما) ولی آن چه به مصلحتشان است، صورت بگیرد.

سخن تمام:
من هم با این بودجه مخالف بودم و هستم اما سیدعلی خامنه ای بودن جگر شیر می خواهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top