به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور؛ چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با عنوان نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی در مواجهه با بحرانها برگزار شد.
این نشست با حضور اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوماجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی، مهدیزارع استاد پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، علی بیتاللهی رئیس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی و پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله به صورت آنلاین برگزار شد.
در ابتدای این وبینار زارع با اشاره به زلزله اخیر که در تهران به وقوع پیوست گفت: در زلزله ۱۹ اردیبهشت ماه اطلاعات علمی خوبی نسبت به قبل در اختیار مردم قرار گرفت و ارتباط بهتری با مردم برقرار شد. وی نقش استفاده بیشتر و بهتر از فضای مجازی را در این امر موثر دانست.
در ادامه بیت اللهی با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی در میان اساتید و دانشگاهیان گفت: گاه اساتید تنها دغدغه رشد علمی و انتشار مقالات و کتب را دارند، ولی اساتیدی هستند که دغدغه شناخت و ارتقاء سطح علمی جامعه را نیز دارند.
وی در ادامه افزود: در نظام ارزیابی دانشگاهها برای اساتیدی که رسالتهای اجتماعی را جدی گرفته و در این راستا فعالیت میکنند امتیازی در نظر گرفته نشده و در این امر باید تجدید نظر شود و بخشی از امتیازات اساتید به فعالیتهای اجتماعی آنها تخصیص داده شود.
رئیس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی یافتن زبان مشترک میان دانشگاهیان و فضای اجتماعی را یک هنر دانست و گفت: نفوذ و اثر کلام دانشگاهیان در جامعه بسیار مهم است و اگر آنها در جامعه حاضر نباشند و با مردم ارتباط موثر برقرار نکنند شیادین با زبان شبه علم از این فرصت سوء استفاده خواهند کرد.
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوماجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی نیز در ادامه گفت: دانشگاهها قوهعاقله و مشورت دهنده کشور و مرکز شناخت دقیق مخاطرات و بحرانها، تبیین چرایی و پیشبینی آنها و در نهایت مداخله و ارائه راهکارهای مواجهه و مقابله هوشمندانه و کارشناساسه با بحرانها هستند.
وی افزود: نقش دانشگاه با توجه به تنوع رشتهها و نقشمحوری آن، گسترده و مهم است؛ دانشگاه شبکه ارتباطی و خود رسانه است؛ بنابراین نقش دانشگاه نباید به آموزش محدود باشد بلکه باید در کنار آموزش به آگاهسازی، نظارت و رهبری هم بپردازد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در ادامه ضمن اشاره به نقش دانشگاهها در جامعه گفت: دانشگاه در ایفای نقش مداخلهگری خود، باید علاوه شناخت دقیق، تبیین چرایی و پیش بینی مخاطرات و بحرانها با استفاده از ظرفیتهای رسانه و سادهسازی مسائل پیچیده، آگاهسازی و حساسیت افزایی مردم را در دستور کار و الویت خود قرار دهد.
نصراللهی علل کارآمدی پایین دانشگاهها را در مخاطرات و بحرانها، دغدغه ناکافی و ساختار سنتی دانشگاهها و فاصله آنها از مشکلات کشور آن هم در شرایط تحریمهای ظالمانه آمریکا و بینیازی بخشهایاجرایی از دانشگاه و حمایت و مطالبه نکردن از آنها دانست.
در پایان نیز پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله ضمن اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان سنگین و جدی است گفت: با توجه به اینکه دانشگاه مرکز تفکر جامعه است لازم است دانشگاهیان بیشتر به مسائل اجتماعی و دغدغههای جامعه توجه کنند. وی همچنین افزود: باید در زنجیره انتقال مفاهیم دانشگاهی به جامعه بتوانیم ما حصل پژوهشها و کارهای علمی را به زبان ساده تبدیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
پیشنمازی بر لزوم استفاده از دانش دانشگاهیان در فرآیندهای تصمیم گیری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تصمیم گیران و دانشگاهیان ارتباط موثری ندارند و نقش دانشگاهیان در تصمیم گیریها چشم گیر نیست.