تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/25 - 09:17
کد خبر: 359478

سامانه تقاضا و عرضه پژوهشی درکشور راه اندازی می‌شود

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با راه اندازی سامانه تقاضا و عرضه پژوهش، عملا رانت پژوهشی در کشور به صفر می‌رسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از مهر، مهدی پاکزاد با اشاره به راه اندازی سامانه ساتع (سامانه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) گفت: طی چند سال اخیر؛ خصوصاً از سال ۹۷ به این سو، در تلاش بودیم تا به نحوی سازو کاری را ایجاد کنیم تا بودجه‌هایی را که شرکت‌های دولتی در حوزه پژوهش هزینه می‌کنند، سامان دهی و هدفمند کنیم.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در این راستا، ۲ هدف داشتیم؛ نخست اینکه پرداخت‌ها به سمت نیازهای واقعی پژوهش هدایت و در اجرای پروژه‌های واقعی صرف شود. هدف دیگر ما نیز شفافیت در روند اجرای پروژه‌ها بود که مشخص شود هر پروژه را چه کسی انجام می‌دهد.

پاکزاد ادامه داد: بر این مبنا سال ۱۳۹۷، مجلس شورای اسلامی بندی از قانون را پیگیری کرد که بر اساس آن مقرر شد ۴۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی که مصوب قانون است، در یک حساب متمرکز نزد خزانه، واریز شود. متعاقب این اتفاق نیز شورای عالی علوم تحقیقات فناوری، آئین نامه‌ای را تدوین کرد که برمبنای آن قرار شد، سامانه‌ای طراحی شود که در آن شرکت‌های دولتی ابتدا نیازهایشان را اعلام کنند و در ادامه، دانشگاهیان با دسترسی به داده‌ها از طریق این سامانه، پروپوزال خود ارائه کنند و نهایتاً هم پس از بررسی، منجر به عقد قرارداد شود.

وی با بیان اینکه، بر اساس این سامانه، عملاً تمامی فرایند؛ از طرح و ارسال نیاز تا ارائه پروپوزال و سپس انعقاد قرارداد، ارسال و تأیید گزارش و … در یک بستر انجام می‌شود، گفت: تاکید ما بر این بود که سامانه بر پایه بستر الکترونیکی ایجاد شود تا ضمن پرهیز از تعاملات فرسایشی و کاغذ بازی، همه اطلاعات بصورت آنلاین و ساده، در دسترس هر فرد علاقمند در کجای کشور باشد.

انعقاد ۶۰۰ قرارداد میان شرکتهای دولتی و دانشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه برای این هدف، سامانه «ساتع» طراحی و از سال ۱۳۹۷ اجرایی شده است، اظهار داشت: سال اول استقبال چندان خوب نبود، اما سال دوم (۱۳۹۸) شرایط نسبتاً بهتر شد و حدود ۱۲۰۰ نیاز پژوهشی از سوی شرکت‌ها در سامانه مطرح و از این بین، نزدیک ۶۰۰ مورد منجر به عقد قرارداد شد.

پاکزاد ادامه داد: هرچند حجم ریالی این قراردادها شاید رقم چندان چشم گیری به نظر نرسد، با این وجود اما همین که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان وارد چرخه سیستم پژوهشی شد، نشانه‌ای امید بخش برای یک شروع بود.

۲۰۰ شرکت دولتی وارد سامانه ساتع شدند

وی با بیان اینکه حدود ۲۹۰ شرکت مشمول شرایط مورد اشاره در سامانه و این بند از قانون هستند که از میان آنها تاکنون نزدیک به ۲۲۰ شرکت وارد سیستم شده اند، افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که این چیزی که شاهدش هستیم، کل توان پژوهش کشور نیست. همانگونه که عنوان شد، فقط ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی؛ مثل بانک‌ها، مؤسسات غیر انتفاعی و… را شامل می‌شود که ما برای گام نخست و اجرایی شدن سامانه از آن شروع کردیم.

پاکزاد گفت: ما بسیار امیدوار هستیم که روند کنونی سامانه را توسعه و آن را به کل بودجه و اعتبارات دولتی در حوزه پژوهش تسری دهیم. مطمئناً اگر تمامی بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها (حدوداً ۱۰ هراز میلیارد) در قالب این سامانه و از این طریق هزینه شود، هم شاهد نتایج بسیار ارزشمند خواهیم بود و هم می‌توان ضمن پیگیری خروجی کارها، فرایند پیشرفت پروژه‌ها را رهگیری کرد.

رانت پژوهشی در کشور به صفر می‌رسد

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف همچنین به برخی دیگر از مزیت‌های این سامانه اشاره کرد و گفت: سال گذشته موضوعی با عنوان رانت پژوهشی داغ شد که اکنون با توجه به ویژگی‌های سامانه ساتع، عملاً امکان چنین تخلفی به صفر می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر ما پروژه‌هایی را از طریق همین سامانه در دست اجرا داریم که کارفرمای آن مثلاً یک شرکت دولتی در زنجان و مجری آن؛ یک هیأت علمی از دانشگاه سیستان و بلوچستان است. در حالی که پیشتر، چنین اتفاقی به ندرت شاید شاهد بودیم که چنین تعاملی، با این فاصله جغرافیایی، در حوزه پژوهش صورت گرفته باشد.

ابهام زدایی از قراردادهای پژوهشی

پاکزاد ادامه داد: همچنین در گذشته نقطه نظراتی درباره صوری بودن قراردادهای پژوهشی مطرح می‌شد و به گوش می‌رسید که حالا، با راه اندازی این سامانه و سازوکار جاری در آن، هیچ ابهامی در قراردادها وجود ندارد. چرا که کلیه اطلاعات مالی این قراردادها و گزارش عملکردهای مربوطه موجود است و ما پس از مشاهده و تأیید، پرداختها را انجام می‌دهیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top