تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/02 - 09:43
کد خبر: 360553

رفع مشکل حق‌التدریسی‌ها بر عهده دانشگاه‌هاست

درحالی که وزارت علوم منکر حضور و فعالیت اساتید حق‌التدریس می‌شود و معتقد است افرادی با این عنوان در دانشگاه‌ها فعالیت ندارند؛ اما رفع مشکلات آن‌ها را برعهده دانشگاه‌ها می‌داند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل ازدانشجو، محیا معصومی- درحالی که وزارت علوم منکر حضور و فعالیت اساتید حق‌التدریس می‌شود و معتقد است افرادی با این عنوان در دانشگاه‌ها فعالیت ندارند، اما دانشگاه‌های مختلف همچون پیام نور، علمی کاربردی و غیرانتفاعی همچنان با اساتید حق‌التدریس برای دانشجویان کلاس می‌گذارند. درواقع وزارت علومی‌ها تنها افرادی را به عنوان اساتید حق‌التدریس می‌شناسند که عضو هیئت علمی یک دانشگاه هستند و برای افزایش حقوق و دیگر مزایا به صورت ساعتی یا واحدی در دانشگاه‌های دیگر هم تدریس دارند نه آنان که از زمان دانشجویی تا حال که خانواده تشکیل داده‌اند به امید هیئت علمی شدن، حق‌التدریس هستند.

باز شدن پرونده اساتید حق‌التدریس مشکلات و گلایه‌مندی‌های زیادی را از وزارت علوم نشان داد که متاسفانه یکی پس از دیگری بی‌جواب مانده‌اند و در چند ماه اخیر به بهانه کرونا و اولویت‌های دیگر کشور به امان خدا سپرده شده‌اند. با وجود آنکه دانشگاه‌ها و به ویژه وزارت علوم در وقت نیاز از ظرفیت و توانمندی‌های اساتید حق‌التدریس (منظور صحبتمان افرادی هستند که هیئت علمی هیچ دانشگاهی نشده‌اند) با وعده وعید استفاده می‌کنند، اما حال که زمان رسیدگی به نیاز‌ها و مشکلات اساتید حق‌التدریس است دیگر آن‌ها را نمی‌شناسند و وجودشان را منکر می‌شوند.

دانشگاه‌ها پاسخگوی مشکلات اساتید حق‌التدریس باشند

در مواردی حتی دیده شده است که وقتی اساتید حق‌التدریس درخواستی را مطرح کردند، دانشگاه‌ها کاملا محتاطانه از خدمت گرفتن آن‌ها سرباز زدند و دیگران که سکوت را به اعتراض ترجیح داده بودند، جایگزین‌شان کردند. البته این بار اولی نیست که وزارت علوم مسئله‌ای را پشت گوش می‌اندازد و با تفویض اختیار پیش می‌رود، اما رسیدگی به پرونده اساتید حق‌التدریس هم ماجرایی شده که وزارت علوم با تمام انکار‌های خود معتقد است اگر دانشگاهی آن‌ها را جذب کرده باید خودش هم پاسخگوی مشکلات و اعتراضات آن‌ها باشد؛ گویا دانشگاه‌ها جدا از وزارت علوم هستند و آنچنان که باید هم وزارتی‌ها از این اقدام دانشگاه‌ها ناخشنود نیستند

انکار حق‌التدریسی‌ها در عیان و واسپاری رفع مشکلات‌شان به دانشگاه‌ها در خفا!

طبق صحبت با شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح درخواست اساتید حق‌التدریس برای داشتن اولویتی در فراخوان‌های جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مطلع شدیم که چنین امتیازدهی در آیین نامه جذب دیده شده و در این بین وزارت و درنهایت دانشگاه‌های محل پذیرش باید آن‌ها را رعایت کنند، کاری که گویا وزارت علوم به آن اعتقادی ندارد.

چنین موضوعی را از حجت‌السلام والمسلمین محمدرضا رضوان طلب رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جویا شدیم. رضوان طلب به خبرنگار دانشگاه  گفت: مرکز جذب اعضای هیئت علمی مسئولیت رسیدگی به تقاضای عضویت هیئت علمی را به عهده دارد و ساماندهی به امور حق التدریسی‌ها در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

وقتی وزارت علوم اساتید حق‌التدریس را به حساب نمی‌آورد

رضوان طلب هم در صحبت از حق‌التدریسی‌ها، همان اعضای هیئت علمی را مطرح کرد و ساماندهی دیگر اساتید را به دانشگاه‌ها ارجاع داد درحالیکه هرچند این امر برعهده دانشگاه‌ها باشد، اما اول و آخر، کار رسیدگی به درخواست‌ها و نظارت بر عملکرد حق‌التدریسی‌ها باید زیرنظر وزارت علوم انجام گیرد.

رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم بیان کرد: اساتید مدعو یا حق التدریسی معمولا در همان دانشگاه یا در دانشگاه‌های دیگر عضو هیئت علمی یا کارشناس و مستخدم هستند یا فقط کسر غیرقابل توجهی از وقت خود را در اختیار دانشگاه برای تدریس به صورت مدعو قرار می‌دهند.

انکار حق‌التدریسی‌ها در عیان و واسپاری رفع مشکلات‌شان به دانشگاه‌ها در خفا!

رسیدگی به مشکلات دلیل موجه دانستن اعتراض نیست

به گفته وی، سوابق حق التدریسی داوطلبان عضویت هیئت علمی با قواعد و ضوابط تعریف شده در احراز اولویت جذب به میزان منطقی دخالت دارد و در رسیدگی به تقاضا‌های عضویت هیئت علمی هرگاه ذینفعی به نتایج اعلام شده در مورد تقاضایش اعتراض داشته باشد در دو مرحله در دانشگاه، دو مرحله در هیئت مرکزی، یک مرحله در هیئت عالی جذب با دقت و سهولت اعتراض به رای رسیدگی می‌شود.

رضوان طب تاکید کرد: البته رسیدگی به معنی موجه دانستن هر اعتراضی نیست، اما نحوه رسیدگی‌ها به گونه‌ای است که افکار عمومی و قواعد حقوقی از احقاق حق کسب اطمینان می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top