تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/05/05 - 13:25
کد خبر: 365050

«خبرنامه دانشجویان ایران» معرفی می‌کند؛

۵ کتاب برای آشنایی بیشتر با عملیات مرصاد

۵ کتاب برای آشنایی بیشتر با عملیات مرصاد

منافقین امکانات و تجهیزات و ادوات زرهی و خودرویی بسیاری که طول آن در آغاز حرکت از اشرف به طول ۱۰ کیلومتر می‌رسید همراه خود آورده بودند بعد از شکست و تارو مار شدن آنان در کنار تجهیزات منهدم شده، تعداد زیادی نیز بر روی جاده اسلام آباد خصوصا از تنگه چهارزبر تا گردنه حسن آباد رها شده و توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد. کل تجهیزات و امکانات به غنیمت گرفته شده به بیش از ۵۳۱ دستگاه تانک نفربر، خودرو و مقادیر زیادی از این غنایم به دست رزمندگان اسلام افتاد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عملیات مرصاد یکی از صحنه‌‌هایی بود که چهره منافقین به عنوان دشمن ملت ایران عیان شد و به مدد مقاومت مردم با هدایت سرداران دلاور ایران صحنه نبرد، به گونه‌ای رقم خورد که در اوراق تاریخ ایران، روایتی شنیدنی از سرنوشت‌ خائنین به وطن و متحدین با دشمن ثبت شده باشد و در مقابل، روایتی درخشان از دلیری سردارانی که از این مملکت در سخت‌ترین دوران حفاظت کردند، بر جای بماند، خبرنامه دانشجویان ایران به همین مناسبت به معرفی چند کتاب برای مطالعه بیشتر درباره این عملیات پرداخته است که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

عملیات مرصاد تحقق وعده الهی
کتاب عملیات مرصاد تحقق وعده الهی نوشته سعید پورداراب است که در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات سوره سبز وارد بازار نشر شده است.

این کتاب در ۲۰ بخش به مواردی چون چگونگی تشکیل سازمان منافقین، سازمان مجاهدین و آمریکا در آستانه عملیات مرصاد، ساختار و اهداف ارتش منافقین در عملیات مرصاد، ورود شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به صحنه عملیات مرصاد و فرار منافقین و تجهیزات منهدم شده و غنائم به دست آمده می‌پردازد.

نویسنده این کتاب درباره تالیف این اثر گفت: من در کتاب "عملیات مرصاد، تحقق وعده الهی" به بیان واقعیت‌ها از زبان شهید صیاد شیرازی پرداختم. با توجه به مطالعات مداومی که در حوزه جنگ دارم، این کتاب را در مدت پنج ماه تالیف کردم اما معتقدم نویسندگان جوان حوزه دفاع مقدس می‌توانند به پیش‌زمینه‌ها و دلایل عملیات "مرصاد" از سوی ایران و عملیات ناکام "فروغ جاویدان" از سوی منافقان بپردازند.

پور داراب ادامه داد: در برهه زمانی سال ۶۷ از یک سو منافقین از جنوب و در مهران، میمک و طلائیه، فکه، حملات مختلفی انجام می‌دادند و از سوی دیگر با وجود پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد از سوی ایران، عراق متجاوز حملات متعددی از جمله حملات شیمیایی به مناطقی از غرب ایران داشت.

نویسنده "عملیات مرصاد، تحقق وعده الهی" تصریح کرد: ایران فاو و مناطقی از عملیات کربلای پنج را هم در پایان جنگ تحمیلی از دست داده بود و همه این‌ها سبب شد عراقی‌‌ها گمان کنند نیرو‌های مسلح ایران دچار تزلزل شده‌اند. منافقان چنین فرصتی را برای حمله به ایران فتح سه روزه تهران مناسب می‌دیدند و از این رو بود که عملیات فروغ جاویدان را شکل دادند.

در قسمتی از این کتاب آمده است: منافقین امکانات و تجهیزات و ادوات زرهی و خودرویی بسیاری که طول آن در آغاز حرکت از اشرف به طول ۱۰ کیلومتر می‌رسید همراه خود آورده بودند بعد از شکست و تارو مار شدن آنان در کنار تجهیزات منهدم شده، تعداد زیادی نیز بر روی جاده اسلام آباد خصوصا از تنگه چهارزبر تا گردنه حسن آباد رها شده و توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد. کل تجهیزات و امکانات به غنیمت گرفته شده به بیش از ۵۳۱ دستگاه تانک نفربر، خودرو و مقادیر زیادی از این غنایم به دست رزمندگان اسلام افتاد.

عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین
کتاب عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین نوشته محمدعلی صدر شیرازی است که در سال ۱۳۹۲توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامیوارد بازار نشر شده است.

این کتاب که «عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین» نام دارد به همت محمدعلی صدر شیرازی نوشته و تدوین شده است و در مقایسه با دیگر کتاب هایی که تا کنون درباره منافقان منتشر شده است، فصل جدیدی را به روی کتاب خوان ها و محققان این عرصه گشوده است.نکته مهم در انتشار این کتاب این است که تمرکز اصلی نویسنده این کتاب درباره وضعیت منافقان بعد از عملیات مرصاد و اتفاق هایی است که تاکنون دست به گریبان این گروه محارب بوده است و این همان فصل جدیدی است که تاکنون کمتر کتابی درباره منافقان به آن پرداخته بود.این کتاب در دو بخش نوشته شده است. بخش اول کتاب درباره این گروهک پیش از عملیات مرصاد است که به دو فصل سازمان مجاهدین خلق پیش از پیروزی انقلاب و سازمان مجاهدین خلق پس از پیروزی انقلاب و قبل از عملیات مرصاد تقسیم شده است.این کتاب در بخش دوم ابتدا به بسترهای شکل گیری عملیات مرصاد پرداخته است و سپس همکاری این گروهک با عراق و متجاوزان و نقشی که در تجاوز دشمن بعثی به ایران تشریح شده است.

بررسی رابطه سازمان مجاهدین با جنبش سبزدر ادامه بخش دوم این کتاب در فصل ها و گفتارهای متعدد جوهره درونی این سازمان بررسی شده و به تشریح تلاش ۲۰ ساله آنها برای بقا پرداخته شده است.اما یکی از جالب ترین بخش های این کتاب به گفتار پنجم آن بر می گردد که به بررسی رابطه سازمان مجاهدین با جنبش سبز اختصاص دارد و نقش این گروهک در فتنه سال ۸۸، در دامان زدن به شورش ها و بسترسازی برای ادامه فتنه بررسی شده است و در نهایت نویسنده در بخش مهمی وضعیت امروز این گروهک را بررسی کرده است.

از پاوه تا مرصاد (مروری بر هشت سال جنگ در استان کرمانشاه)
کتاب حاضر، به مسایل مهم جنگ در استان کرمانشاه به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی دفاع مقدس می‌پردازد و با اشاره به رشادت‌ها و حماسه‌های مردم شجاع آن دیار در عملیات‌های مختلف -از پاوه تا مرصاد- ضرورت توجه بیشتر به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ و رفع محرومیت‌ها در این استان را گوشزد می‌کند، زیرا استان کرمانشاه به دلیل وسعت جمعیت و هم جواری با عراق متحمل بیشترین خسارات گردیده است. در این اثر،تاریخچه و موقعیت استان کرمانشاه، اختلافات مرزی ایران و عثمانی در کرمانشاه، تاریخچة اختلافات ایران و عراق در کرمانشاه، عملیات‌های انجام‌شده در استان کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس و ... مورد بررسی و توجه قرار گرفته است.

قطره‌ای از دریا: خاطراتی از عملیات مرصاد
کتاب «قطره‌ای از دریا: خاطراتی از عملیات مرصاد» توسط علی‌محمد زند به نگارش درآمده است. این کتاب با موضوع جنگ ایران و عراق، دربردارنده خاطرات نویسنده درباره جنگ و عملیات مرصاد است. این عملیات، آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس بود. با این تفاوت که نیروهای فراری و اغفال شده مخالف جمهوری اسلامی، در قالب نیروهای شبه نظامی، موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق(منافقین) به مرزهای ایران حمله کرده ‌بودند. عملیات مرصاد در روز پنجشنبه، ششم مرداد ماه ۱۳۶۷، به منظور مقابله با منافقین، در منطقه اسلام‌آباد غرب و کرند، در غرب استان کرمانشاه آغاز و منجر به هلاکت منافقین شد.

نویسنده که خود یکی از رزمندگان شرکت‌کننده در عملیات مرصاد است، علاوه بر بیان خاطرات خود از نحوه اعزام، چگونگی عملیات را شرح داده و در این میان، برخی از شهیدان این عملیات را معرفی کرده ‌است. این اثر، با هدف ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و به تصویر کشیدن قسمتی از حوادث و رخدادهای هشت سال دفاع مقدس تدوین و نگاشته شده ‌است.

مرصاد: پایانی بر دو ادعا
در جنگ تحمیلی مقاومت هشت‌سالة ملت ایران در برابر اشغال نظامی بخش‌های وسیعی از کشور موجب شد تا به تدریج ارتش صدام از خاک ایران به بیرون رانده شود و حتی مناطق مهمی نیز از عراق به تصرف ایرانیان درآید. پس از این مساله و تامین نشدن اهداف دولت‌های غربی در این منطقه، آمریکایی‌ها بر آن شدند تا به رشد جنبش‌های مقاومت داخلی در ایران، از جمله سازمان مجاهدین خلق توجه بیش‌تری داشته باشند. در کتاب حاضر، به اختصار به سیر تحولات فکری سازمان مجاهدین خلق پرداخته شده و نگارنده دو عامل را که باعث شکست این سازمان شد، بررسی کرده است: یکی سوء استفادة نظریه‌پردازان نظام‌های سرمایه‌داری و مارکسیستی از موسسین این سازمان؛ و دیگری وحدت عملی رهبران سازمان مجاهدین و در راس آن مسعود رجوی با گروه‌های مارکسیستی بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top