تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/05/27 - 00:34
کد خبر: 367366

در گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم مطرح شد؛

مالیات بر خانه‌های خالی مشکل مسکن را حل نمی‌کند/ حل مشکل آبرسانی غیزانیه تا ابتدای مهرماه

مالیات بر خانه‌های خالی مشکل مسکن را حل نمی‌کند/ حل مشکل آبرسانی غیزانیه تا ابتدای مهرماه

یوسفی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص کنترل تورم مسکن گفت: ازجمله اقداماتی که می‌توان انجام داد، این است که به اجاره‌داری حرفه‌ای بپردازیم و افرادی را که تمایل و توانایی کافی و لازم را دارند، ترغیب کنیم تا از یک‌سو هم اقدام به ساخت مسکن به صورت هدفمند کنند و از سوی دیگر با قیمت‌های مصوب و تخصصی اجاره بدهند تا به تنظیم قیمت بازار مسکن کمک کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اساسی ترین مشکلات امروز کشور ما که گریبان مردم را گرفته است و شرایط زندگی را بسیار سخت کرده است مشکلات اقتصادی و معیشتی است، که متاسفانه با وجود شرایط کرونایی این وضعیت بسیار تشدید شده است.

این تورم و گرانی‌ها به اشکال مختلف خودش را بروز می دهد که این روزها یکی از این موارد بحث تورم افسارگسیخته بازار مسکن است. عوامل بروز این موارد یکسری کاستی‌ها و ضعف‌های مدیریتی است که در گفتگو با مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم درخصوص معضلات پیش روی مردم و کشور به آن پرداختیم.

در ادامه گفتگوی تفصیلی با عضو کمیسیون عمران مجلس را می‌خوانید؛

*چرا بایستی روحیه مطالبه گری و پیگیری مشکلات را مردم حفظ کنند؟

روحیات و خصوصیات مطالبه‌گری از جمله مواردی هستند که بایستی در بطن جامعه حفظ و تقویت شود اما در این میان نباید دچار خطاهای استراتژیک شویم و از مشکلات ساختاری غافل بمانیم که این آفت مطالبه‌گری است و می‌تواند مطالبات به حق مردم را به حاشیه ببرد.

*به نظر شما اصلاح اقتصادی چگونه ممکن است و چه کاری بایستی در این زمینه انجام شود؟

یکی از اساسی ترین مشکلات و نیازهای مردم بحث معیشتی و اصلاح اقتصادی به نفع مردم و مستضعفین است. این اصلاح اقتصادی و نتیجه گرفتن در بحث معیشت یک فرآیند بلندمدت است و با کارهای خلق الساعه و فوری حل نخواهد شد. این فرآیندهای ضرب‌العجلی نه تنها نتیجه مثبت ندارد بلکه می‌تواند تنش‌زا هم باشد؛ چراکه حل این مشکلات با شوآف و زدن توئیت و پست های اینستاگرامی حل نمی شود و بایستی از نطق های آتشین فاصله گرفت و به حل منطقی و عقلانی مشکلات روی بیاوریم.

مالیات بر خانه‌های خالی مشکل مسکن را حل نمی‌کند/ حل مشکل آبرسانی غیزانیه تا ابتدای مهرماه

*به نظر شما چگونه میشود تورم مسکن را کنترل کرد؟

یکی از مواردی که سر و صدای زیادی به پا کرد این تورم افسارگسیخته بازار مسکن است در مورد تورم بازار مسکن دو مسئله اساسی وجود دارد یکی ساخت مسکن و دوم کنترل قیمت گذاری و تامین نیاز مردم در حوزه مسکن است در قسمت ساخت مسکن طبق نظر کارشناسان ما در کشور سالانه یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم اما متاسفانه در سال‌های گذشته این رقم به ۵۰۰ هزار واحد در سال رسیده است که این موجب می شود که ۶ میلیون و نیم نفر مستاجر و خانواده های زیادی با مشکل مسکن مواجه شوند.

که این مورد تبعات سیاست های اشتباه دولت و وزیر سابق راه و شهرسازی است. آقای آخوندی همان کسی است که معتقد بود طرح «مسکن مهر» طرحی مزخرف است اما جایگزین آن را نداشتند، آیا شما راهکارهایی ارائه داده‌اید و یا جایگزینی برای طرح مسکن مهر داشته‌اید؟

دولت و آقای آخوندی که در مورد مسکن اجتماعی، طرح بازآفرینی شهری و طرح‌های مختلف صحبت می‌کردند باید از آنان جویا شد که این بازی و سرمایه اجتماعی به چه نتیجه منجر شد.

*کنترل قیمت در بازا مسکن چگونه ممکن است؟

در بحث کنترل قیمت در بازار مسکن کار مجلس و هدف اصلی آن ریل گذاری در مسیر های مربوطه است که در بحث نیاز یک میلیون واحدی به مسکن دو راهکار وجود دارد یکی حمایت از انبوه‌سازان متخصص در حوزه مسکن و یکی تامین منابع مالی برای ساخت مسکن است.

به طور مثال در سال گذشته ۹۰۰ هزار میلیارد تومان به وام‌دهی تخصیص داده شده است که از این مبلغ تنها ۸ درصد آن به مسکن یعنی ۶۷ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن تخصیص داده شده است که از این میان هم تمامی آن پرداخت نشده است که این یک ظرف در بحث تامین مالی برای ساخت و ساز محسوب می شود.

مالیات بر خانه‌های خالی مشکل مسکن را حل نمی‌کند/ حل مشکل آبرسانی غیزانیه تا ابتدای مهرماه

*آیا این درست است که بانک‌ها و سازمان‌های دولتی که خانه‌های خالی دارند معاف از مالیات هستند؟

امروز در کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خانه خالی وجود دارد که از این میان تعداد زیادی به بانک‌های خصوصی و شبه خصوصی و شرکت‌های دولتی مربوط می‌شود بانکی که ماهیت وظیفه‌اش واسطه گری بین دارنده سرمایه و افراد مشغول به کار است اما متاسفانه دچار سفته‌بازی شده است که به این صورت نباید باشد و بانک هم بایستی مالیات بپردازد و نباید شخص یا نهادی مستثنی از این قانون باشد.

از سوی دیگر چه مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم و همچنین خط اعتباری خاص بایستی همگی وارد یک صندوق شود و این مبالغ در دادن تسهیلات در حوزه مسکن برای ساخت و ساز به کار رود که این جمع آوری سرمایه ها در یک صندوق موجب سرعت دادن به ارائه تسهیلات به مردم می‌شود و هم اینکه کلیه منابع در یک جا جمع آوری می‌شود و تکلیف مشخص است نه اینکه مانند ستاد تنظیم بازار و یا تعزیرات باشد که اینها در مقابل افزایش افسارگسیخته قیمت ها تنها نظارت می کنند بدون اینکه پول رفته مردم برای خرید اجناس به جیب و آنها باز گردد.

*آیا مالیت بر خانه های خالی مشکل تورم مسکن را حل می کند؟

مالیات بر خانه های خالی مشکل مسکن را حل نمی کند و تنها امیدی که می‌توان از آن داشته باشیم این است که این کارت تنها بخشی از قیمت مسکن را کاهش می دهد و راه حل اصلی این نیست بلکه بایستی به صورت مستمر و ساختاری کار ساخت مسکن و نظارت دقیق و تخصصی بر آن بایستی شکل گیرد.

در حوزه های مختلف کار اصلی مجلس نظارت و برگزاری است که این اقدام بایستی با پیگیری مستمر توأمان باشد تا به نتیجه برسد و در حوزه اداره و کنترل تورم مسکن یکی از کارهایی که می شود انجام داد این است که به اجاره‌داری حرفه‌ای اقدام کنیم و افرادی را که تمایل و توانایی کافی و لازم را دارند ترغیب و حمایت به ساخت مسکن به صورت هدفمند بکنیم که املاکی را بسازند و با قیمت‌های مصوب و تخصصی اجاره بدهند که این کار می‌تواند از این افسارگسیختگی تا حدودی بکاهد و به تنظیم بازار کمک کند.

*به نظر شما راه حل اصلی حل این مشکلات اقتصادی کشور چیست؟

البته بعضی‌ها از من پرسیدند که راه حل این مشکلات اقتصادی چیست و من آنها را به صحبت های آقای روحانی در سال ۹۱ که در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتند سوق دادند که ایشان و تیمشان طبق تحقیقاتی که در مورد تنش ارزی انجام داده بودند راه حل مشکلات را ۸۰ درصد در داخل کشور و مربوط به دولت می دانستند و ۲۰ درصد آن را خارجی ارزیابی می‌کردند که متاسفانه خود ایشان عامل به صحبت‌های خویش نبودند که ما فی الحال شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

اولویت های من در مجلس یکی بحث آب و فاضلاب و دیگری اشتغال مردم است که این موارد را شعار دادن و اعمال پوپولیستی حل نمی‌کند. نمایندگان مجلس بایستی به دنبال کار کارشناسی شده باشند و با صداقت با مردم رفتار کند و زندگی ساده زیست آن را سرلوحه خود قرار دهند و به جای شعار دادن و سخنرانی های آتشین به عمل روی بیاورند.

مالیات بر خانه‌های خالی مشکل مسکن را حل نمی‌کند/ حل مشکل آبرسانی غیزانیه تا ابتدای مهرماه

*مسئله آبرسانی غیزانیه به کجا رسید و مشکل آبرسانی آن منطقه آیا تمام شده است؟

در مسئله غیزانیه و سایر مواردی که متاسفانه با مشکلاتی روبرو هستند با نطق آتشین و کارهای این چنینی نمی شود مشکلات را حل کرد بلکه بایستی به صورت تخصصی پیگیر مشکلات تا حصول نتیجه باشیم.

چه می شود که با وجود ۷۸ درصد منابع کشور در استان خوزستان ما چنین استان محرومی داریم و واقعاً زشت است که با وجود این شرایط ما هنوز هم مشکل آب و فاضلاب داشته باشیم و مسائل استان خوزستان به مشکلات ملی تبدیل شود که این نشان از ضعف مدیریت و وجود مدیران نالایق در سطح استان است که این روند بایستی تغییر پیدا کنند و یک آسیب شناسی جدی در این مورد صورت بگیرد.

اما بحث غیزانیه و فاضلاب های حاشیه ای با بودجه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در حال حل شدن قطعی است و انشاالله تا ابتدای مهر ماه مشکل آبرسانی ۸۳ روستا به طور قطعی و دائمی برای همیشه حل خواهد شد.

* مصاحبه از علی پارسا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top