تاریخ انتشار: شنبه 1399/06/01 - 19:08
کد خبر: 367976

ستاری: ایران هم‌پا با کشورهای پیشرفته در حوزه هوش مصنوعی پیش می‌رود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه کشورهایی که در هوش مصنوعی فعال هستند آینده خوبی دارند، گفت: به تازگی برخی از دانشگاه‌ها فارغ التحصیلانی در این حوزه داشته‌اند و ما باید زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم تا آنها بتوانند در این حوزه فعال شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو سامانه هوش مصنوعی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیران عامل سه شرکت دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی و خبرنگاران و اصحاب رسانه رونمایی شد.

سامانه‌هایی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تجاری‌سازی شده‌اند. در این رویداد همچنین رونمایی از سند ملی حوزه هوش مصنوعی برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

تولید محصولات قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این رویداد گفت: با وجود آنکه این حوزه نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا یک حوزه نسبتاً نو و جدید محسوب می‌شود اما شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی همپا با کشورهای پیشرو در این صنعت توانستند گام بردارند و حرفی برای گفتن داشته باشند. زمانی که  شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی فعال در حوزه هوش مصنوعی را با برخی کشورهای پیشرو به ویژه چین مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که محصولات «ایران ساخت» تولید شده در این حوزه قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است.

محصولات کاربردی حوزه هوش مصنوعی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: بسیاری از خدمات عرضه شده توسط شرکت‌های فناور حوزه هوش مصنوعی می‌تواند باعث بهبود طیف وسیعی از کسب وکارهای ایرانی شود. خدماتی مانند تبدیل نوشتار به گفتار و بالعکس، تشخیص چهره، آنالیز و سطح سنجی عواطف، تشخیص عوامل خطر‌ساز در محیط کار صنایع سنگین و ده‌ها سرویس دیگر که توسط این شرکت‌ها عرضه شده است، بسیار کاربردی هستند. شرکت‌ها و کسب وکارهای ایرانی می‌توانند با استفاده از این سرویس‌های برخط و نرم افزاری، خطوط تولید و عرضه خدمات خود را بهینه‌سازی کنند و با توجه به ارزیابی بازخورد مشتری، خدمات و محصولات باکیفیت‌تری عرضه کنند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با توجه به اهمیت این حوزه و نقش آن در آینده اقتصاد و صنعت کشور به شکل جدی به این حوزه ورود کرد و در حال حاضر صدها شرکت و استارتاپ فعال در حوزه هوش مصنوعی متولد شده‌اند که ایده‌های خود را تجاری‌سازی کرده‌اند و آن را به صورت محصول و خدمات به جامعه مصرف عرضه کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها به درجه‌ای از رشد و بالندگی رسیده‌اند که صدها نفر برنامه‌نویس و پرسنل را در خود جای داده‌اند.

ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: با توجه به عرضه یک سبد متنوع از بسته‌های حمایتی معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه هوش مصنوعی و سیاستگذاری هدفمند در این حوزه امیدوار هستم در آینده نزدیک به مرحله‌ای برسیم که با کشورهای طراز اول در رشته هوش مصنوعی رقابت کنیم، هر چند باید یادآور شد که در حال حاضر نیز برخی از محصولات و خدمات عرضه شده توسط شرکت‌های فناور ایرانی فعال در حوزه هوش مصنوعی قابل رقابت با  محصولات مشابه خارجی است.

آینده نوید‌بخش

به گفته ستاری، با توجه به آینده بسیار امید بخش این رشته دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید برای ایجاد و توسعه رشته‌های تخصصی حوزه هوش مصنوعی به ویژه در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اقدام کنند. فارغ‌التحصیلان این حوزه در صورت کسب مهارت‌های لازم بسیار سریع می‌توانند به عنوان متخصص هوش مصنوعی جذب بازار کار شوند و سطح اشتغال این رشته بسیار بالا است.

برنامه استارتاپ پلاس

در ادامه پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان نیز ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، با معرفی شرکت‌های حاضر در این رویداد گفت: با توجه به جایگاه ایران در حوزه هوش مصنوعی و نتایج اعلامی از سوی پایگاه‌های علم سنجی بین‌المللی، رتبه ایران در این حوزه بین ۱۵ تا ۱۸ اعلام شده است. در حوزه عملی و اجرایی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان پویا و بالنده‌ای در کشور تاسیس شده است. به صورت کلی در حوزه‌ای هوش مصنوعی، در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. اجرایی شدن برنامه‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه هوش مصنوعی، باعث به وجود آمدن تعداد قابل توجهی استارتاپ و شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشور شده است.

کرمی در تبیین برنامه «استارتاپ پلاس» افزود: پس از شکل‌گیری همه‌گیری کرونا در کشور و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه استارتاپ‌ها و شرکت‌های حوزه آی تی و گردشگری رخ داد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نسبت به تدوین برنامه حمایتی«کرونا پلاس» اقدام کرد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوی با همکاری نهادهای مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، یک بسته حمایتی تدوین کرد تا استارتاپ‌ها و شرکت‌های عرضه کننده محصولات مقابله با کرونا را تحت پوشش قرار دهد.  شرکت‌ها و استارتاپ‌های  برخوردار از این بسته حمایتی عموماً یا محصول و خدماتی در  حوزه مقابله با کرونا عرضه کرده‌اند و یا آنکه در این حوزه نسبت به ایجاد و افزایش ارزش افزوده اقدام کردند. در واقع می‌توان گفت که برنامه «استارتاپ پلاس» ادامه  برنامه «کرونا پلاس»  است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه این برنامه بیان کرد: برنامه حمایتی هوش‌مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تمرکز بر حوزه‌های مانند: بلاک‌چین، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده یا AR و واقعیت مجازی یا VR و شهرهاو مراکز هوشمند تمرکز دارند. با توجه به برنامه‌های اتخاذ شده در این معاونت, در حال حاضر رتبه کشور در سطح جهانی در رشته هوش مصنوعی بین ۱۵ و ۱۸ قرار دارد که جایگاه بسیار قابل توجهی محسوب می‌شود. البته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این جایگاه قانع نیست و با محوریت بخش خصوصی, سعی دارد تا زنجیره ارزش در حوزه هوش مصنوعی را هر چه بیشتر گسترش دهد.

حمایت از ایده تا بازار هوش مصنوعی

همچنین مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اشاره به اینکه ستاد از سال گذشته بر توسعه ۵ فناوری آینده‌ساز تمرکز کرده است، گفت: بر اساس آینده‌نگاری دنیا، 5 فناوری مختلف حدود ۵ تا ۱۰ سال آینده دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. ما هم در ستاد بر روی این فناوری‌ها که شامل اینترنت اشیاء، بلاکچین، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی واقعیت افزوده می‌شود، تمرکز کرده‌ایم.

وی افزود: در راس این ۵ فناوری، هوش مصنوعی قرار دارد. فناوری که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم بر توسعه ملی آن در کشور تاکید دارد. هوش مصنوعی از نظر اقتصادی و فناوری دنیا را متحول خواهد کرد.

به گفته محمدی، امروز دو پلت فرم ارائه دهنده ماژول‌های هوش مصنوعی رونمایی می‌شود. پلت‌فرم سی‌کپ که ۴۰ ماژول هوش مصنوعی و آیپا که ۶۰ ماژول هوش مصنوعی ارائه می‌کنند رونمایی می‌شوند. تقریبا این دو پلت‌فرم در حوزه پردازش متن، تصویر و صوت در لبه فناوری دنیا حرکت می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: برنامه ملی هوش مصنوعی در کشور هم تدوین شده است که در جلسه امروز رونمایی می‌شود. در این برنامه ملی از شرکت‌های ارائه کننده خدمات هوش مصنوعی حمایت می‌کنیم.

محمدی در ادامه بیان کرد: در ستاد ۵ کارگروه برای ساماندهی این 5 فناوری موثر تشکیل شده است. این ۵ کارگروه هم زیرمجموعه برنامه ملی فناوری‌های دیجیتال مدیریت می‌شوند و اقدامات خود را پیش می‌برند.

محمدی با اشاره به برنامه استارتاپ‌پلاس، گفت: ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای پویش استارتاپ پلاس به دنبال تقویت استارتاپ‌های فناوری‌محور و با تمرکز بر فناوری‌های دارای اولویت در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور است.

وی افزود: شناسایی و حمایت از زیست‌بوم فناوری‌های نوظهور دیجیتال، کمک به ارتقای ظرفیت‏های اقتصاد دیجیتال، پایدارسازی ظرفیت‏‌های استارتاپ‏‌های دیجیتال، حوزه‌های اولویت‌دار مورد حمایت ستاد، توسعه هوش مصنوعی، بلاکچین، AR/VR، اینترنت اشیا، شهر هوشمند و غیره از جمله اهداف این پویش ملی است.

به گفته محمدی، ستاد تا سقف ۵۰درصد هزینه شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی با رویکرد بوت کمپ‌های علمی را حمایت می‌کند. همچنین در این پویش، پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه‌ها اولویت دار در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ۱۰ میلیون تومان، دکتری تا سقف ۳۰ میلیون تومان و پسادکتری تا سقف ۵۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در فاز شتابد‌های هم، ۲ برابر هزینه شتاب‌دهی ( تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان)  به استارتاپ‌های دارای MVP و پیش از مرحله مقیاس قرار دارند پرداخت می‌شود. در صورت خروج از مرحله شتاب‌دهی ۵۰ درصد مبلغ  قابل تبدیل به بلاعوض است.

وی افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴ برابر حجم سرمایه شرکت‌هایی را که به کمک آنها ایجاد شده‌اند را دریافت می‌کنند.

به گفته محمدی، در بخش همکاری‌های دانشگاه با صنعت هم با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بزرگ که تمایل به همکاری با دانشگاه، اساتید و مراکز رشد را دارند، تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سامانه راه نوآوری، گفت: به شرکت‌کنندگان استارتاپ‌پلاس که در سامانه راه نوآوری خدمات خود را ارایه دهند سوبسید خدمات تا سقف 30 درصد ارائه می‌شود و کیف پول آنها هم به مبلغ ۲۰ میلیون تومان شارژ می‌شود.

در ادامه این مراسم، مدیران عامل دو شرکت دانش‌بنیان «رایان مدیر هوشیار» و «آرمان رایان شریف» درباره محصولات تولیدی خود در حوزه هوش مصنوعی و پلت‌فرم‌های طراحی شده خود در حوزه ماژول‌های متن، تصویر، ویدئو و گفتار توضیحاتی ارائه کردند. ماژو‌هایی که با بهترین کیفیت و هم‌گام با محصولات مشابه خارجی در کشور طراحی شده و با کمترین میزان خطا در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شرکت رایان مدیر هوشیار اقدام به طراحی پلتفرم جامع تحلیل هوشمند محتوا (CICAP) کرده است. این پلت‌فرم با هدف ارائه خدمات زیرساختی در قالب سرویس‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای تسهیل مسیر کسب‌وکارها در تولید محصولات و خدمات دیجیتالی طراحی شده است. در نتیجه کسب‌وکارها با صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و هزینه، می‌توانند از خدمات API این پلتفرم برای تولید و توسعه محصولات یا خدماتشان استفاده کنند.

به‌علاوه برای تیم‌ها و شرکت‌های توسعه دهنده ماژول‌ها و سرویس‌های هوشمند، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند محصولاتشان را به راحتی در این پلتفرم ارائه کرده و در درامد آن شریک باشند.

شرکت دانش‌بنیان آرمان رایان شریف هم با هدف تولید و توسعه محصولات و راه‌کارهای خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و به طور خاص هوش مصنوعی تاسیس شده است. داده‌کاوی، متن‌کاوی، پردازش تصاویر و ویدئو، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، پردازش زبان‌های طبیعی، پردازش گفتار و هوش تجاری از جمله حوزه‌های فعالیت این شرکت است.

در ادامه این مراسم، علیرضا طالب‌پور, مدیر عامل شرکت‌دانش‌بنیان رایان مبین هوشیار, حمیدرضا قدمنان مدیر عامل شرکت آرمان شریف رایان و محمد جواد کرباسیان مدیر عامل شرکت فناور فرادید, درباره محصولات تولیدی خود در حوزه هوش مصنوعی و پلت‌فرم‌های طراحی شده خود در حوزه ماژول‌های متن، تصویر، ویدئو و گفتار توضیحاتی ارائه کردند. ماژو‌هایی که با بهترین کیفیت و هم‌گام با محصولات مشابه خارجی در کشور طراحی شده و با کمترین میزان خطا در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شرکت رایان مدیر هوشیار اقدام به طراحی پلتفرم جامع تحلیل هوشمند محتوا (CICAP) کرده است. این پلت‌فرم با هدف ارائه خدمات زیرساختی در قالب سرویس‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای تسهیل مسیر کسب‌وکارها در تولید محصولات و خدمات دیجیتالی طراحی شده است. در نتیجه کسب‌وکارها با صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و هزینه، می‌توانند از خدمات API این پلتفرم برای تولید و توسعه محصولات یا خدماتشان استفاده کنند.

به‌علاوه برای تیم‌ها و شرکت‌های توسعه دهنده ماژول‌ها و سرویس‌های هوشمند، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند محصولاتشان را به راحتی در این پلتفرم ارائه کرده و در درامد آن شریک باشند.

شرکت دانش‌بنیان آرمان رایان شریف هم با هدف تولید و توسعه محصولات و راه‌کارهای خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و به طور خاص هوش مصنوعی تاسیس شده است. داده‌کاوی، متن‌کاوی، پردازش تصاویر و ویدئو، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، پردازش زبان‌های طبیعی، پردازش گفتار و هوش تجاری از جمله حوزه‌های فعالیت این شرکت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top