تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/06/05 - 00:55
کد خبر: 368342

توسعه اقتصادی مستلزم جلوگیری از خام‌فروشی در بازار خارجی است؛

تحریم به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؟

تحریم به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؟

عمده قاچاقچیان کشور با درآمد خارجی به قاچاق کالا نمی‌پردازند بلکه با استفاده از همین ارزهای داخلی و یا ارزهای حاصل از صادرات به قاچاق می‌پردازند که اگر مسئله توزیع مناسب ارز در بین مردم به خوبی صورت گیرد مطمئنا شاهد کاهش چشمگیر مسئله قاچاق خواهیم بود.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر معظم انقلاب در هفته اخیر در دیدار خود با اعضای هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد نکات مهمی را پیرامون مسائل کلان اقتصادی کشور مطرح کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار تولید را مادر و کلید اصلی حل مشکلاتی نظیر «اشتغال، معیشت، تورم و کاهش ارزش پول ملی» خواندند و تأکید کردند: باید هرچه می‌توانید در این زمینه‌ها کار و تلاش کنید.

ایشان هم‌چنین رفع موانع تولید را از وظایف اساسی دولت برشمردند و گفتند: البته رفع برخی موانع از جمله تحریم یا ندادن پول فروش نفت ایران، تحت اختیار دولت نیست اما بسیاری از موانع درونی است و باید با جدیت آنها را رفع کرد.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار تقویت ارزش پول ملی را بسیار ضروری دانستند و تاکید فرمودند که تقویت بنیه پول ملی رابطه مستقیم با معیشت مردم و افزایش توان تولیدی کشور را دارد. همچنین ایشان ضمن تاکید بر مبارزه با مسئله خام فروشی افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور را اقدامی مثبت دانستند.

تحریم به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؟

سالهاست رهبری در باب مسئله اهمیت ارز صحبت کرده و تاکید بر این مسئله که ارز کالای عمومی است بارها سخن گفته‌اند در این راستا سیدیاسر جبرائیلی کارشناس اقتصاد سیاسی به تشریح این مسئله پرداخت.

این فعال رسانه‌ای دلیل پیوست ناگسستنی بین شعار‌های سالیانه با مباحث اقتصادی را نشان از اهمیت مسئله اقتصاد در نگاه رهبر معظم انقلاب دانستند. جبرائیلی در پاسخ به این سوال که مشکل کنونی اقتصاد کشور در کجاست به این نکته اشاره کرد که از بزرگترین معضل اقتصادی کشور ما نگاه سیاستگذاران کلان کشور به مسئله منابع عمومی کشور است.

برای مثال، هنوز این مسئله برای بسیاری از مدیران دولت حل نشده که ارز در واقع یک کالای عمومی است که کسی نمی‌تواند از آن استفاده خصوصی کند.

وی در ادامه افزود: عدم بازگشت 27 میلیارد ارز صادراتی در راستای همین نگاه غلط مدیران دولتی می‌باشد که حاضرند این اجازه را بدهند که 500 میلیون دلار موبایل لوکس از آمریکا وارد کشور شود؛ اما معلوم نیست چه کسی پاسخگوی این حجم از هدر رفت منابع ارزی کشور است.

تحریم به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؟

در واقع هر کالایی برای تولید و رسیدن به مرحله نهایی مصرف حجم عظیمی از منابع عمومی را مانند آب، خاک، زحمات کارگران، برق، سوخت، جاده حتی امنیت کشور را که توسط نیروهای نظامی تامین می‌شود و ... را مصرف می‌کند تا به مرحله نهایی مصرف برساند و در واقع آن کالا حاصل زحمات قسمت عظیمی از جامعه بوده است و کسی که ارز حاصل از صادرات این کالاها را بر نمگردانند در واقع حق افرادی که در تولید آن کالا سهیم بوده‌اند را تضییع کرده است.

در این راستا نیز مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خود بصورت تفصیلی تاکید داشتند که ارز کالای خصوصی نیست بلکه کالای عمومی است و هر نوع کالای عمومی یا باید صرف پیشرفت همه جانبه کشور شود یا باید به صورتی عادلانه بین عموم مردم توزیع شود.

پس با توجه به این مسئله دیگر کلمه ارز خصوصی معنایی پیدا نمی‌کند. در نگاه لیبرالیسم عادلانه‌ترین روش توزیع امکانات عمومی مکانیزم قیمت در بازار آزاد است. اما تجارب کشور‌های پیشرفته مثل کره‌‌‌‌‌‌جنوبی خلاف این مسئله است.

پروفسور چانگ استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه کمبریج نیز در یک سخنرانی با طرح اینکه در زمان پیشرفت کره ارز ملی کالایی عمومی محسوب می‌شد، گفت: در آن زمان حتی کشیدن سیگار خارجی جرم محسوب می‌شد زیرا معتقد بودیم که ارز حاصل خون و عرق جبین سربازهای جنگ صنعتی کشور بوده و این منابع باید در راستای پیشرفت عمومی کشور مصرف شود.

تحریم به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند؟

متاسفانه در حال حاضر در کشور ما مشکل اصلی قاچاق نیز در واقع ناشی از توزیع نامناسب ارز در بین مردم است. مطمئنا عمده قاچاقچیان کشور با درآمد خارجی به قاچاق کالا نمی‌پردازند بلکه با استفاده از همین ارزهای داخلی و یا ارزهای حاصل از صادرات به قاچاق می‌پردازند که اگر مسئله توزیع مناسب ارز در بین مردم به خوبی صورت گیرد مطمئنا شاهد کاهش چشمگیر مسئله قاچاق خواهیم بود.

جبرائیلی در پایان تصریح کرد: مسئله تحریم بسیار می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند و نه تنها مانعی در برابر اهداف رشد اقتصادی ما نیست، بلکه می‌تواند کمک کننده نیز باشد چرا که برای پیشرفت اقتصادی ملزم به جلوگیری از خام فروشی در بازار بین المللی و واردات بی رویه هستیم. اگرچه تحریم‌ها خود به خود به این مسئله کمک کرده و می‌تواند موجب رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باشد مشروط بر اینکه نگاه ما به الگوهای مصرفی در اقتصاد متمایز باشد نه متعارف چرا که با شرایط کنونی دیگر الگوهای متعارف جوابگوی توسعه اقتصادی و صنعتی کشور نیست.

گزارش از محمد دلگشایی‌فر

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top