تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/06/16 - 19:09
کد خبر: 369421

مهلت ۶ ماهه نمایندگان برای رفع مشکلات آبی سیستان و بلوچستان

نمایندگان بازدید کننده از استان سیستان و بلوچستان ضمن اعلام رفع ممنوعیت کشت پنبه به صورت آزمایشی در این استان اعلام کردند؛ ۸کارگروه برای پیگیری و رفع مشکلات تعیین شده استان تشکیل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ سیدنظام الدین موسوی در نشست خبری با عنوان نمایندگان بازدیدکننده از سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به سفر گروهی از نمایندگان به مناطق محروم جنوب این استان و حوزه های چابهار و ایرانشهر، گفت: یکی از اقدامات وکلای ملت از ابتدای مجلس یازدهم ارتباط گیری و نظارت مستقیم بر حوزه های محروم و کم برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: همانطور که در گذشته به موضوع کم آبی شهرستان غیزانیه استان خوزستان هم ورود داشتیم و 12 نماینده به دعوت یوسفی نماینده اهواز برای بررسی میدانی به این حوزه سفر کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس خود را نماینده کل کشور می دانند، اظهار داشت: ما حدود 3 روز در حوزه های مختلف ایرانشهر و چابهار حضور پیدا کرده و با تاکید بر حل مشکلات بخش های محروم و مستضعف، نظارت های جدی را انجام دادیم، استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان پهناور با داشتن تنوع زیست محیطی، کشاورزی، منابع غنی، موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک به دلایل مختلف تاریخی همچنان دچار محرومیت است.

تشکیل 8 کارگروه برای رفع مشکلات استان

موسوی تصریح کرد: حدود چند هفته قبل تعدادی از نمایندگان همراه با نیکزاد نایب رئیس مجلس در شمال سیستان حضور پیدا کردند و آنجا هم مشکلات عمده ای از جمله پروژه های نیمه تمام وجود داشت، اما در جنوب این استان با وجود ظرفیت های فراوان محرومیت های بیشتری وجود دارد که باید برای رفع آنها کمک کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی وسیعی به رغم وجود بندر آزاد چابهار و صنایع در این منطقه وجود دارد، گفت: بیش از 50 هزار نفر با کمترین امکانات در حاشیه شهر چابهار زندگی می کنند و ما از نزدیک با حضور در کپرها و آلونک های آنها، شاهد محرومیت و مشکلات وسیع ایجاد شده به دلیل عدم مدیریت صحیح بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: متاسفانه هیچگونه آب شرب سالم حتی برای استحمام و دام های این افراد در روستاها وجود ندارد، آنها تنها از طریق آب حوضچه هایی به نام هوتک امور روزمره خود را انجام می دهند و یا دختربچه هایی با پیمودن مسیری طولانی از حوضچه ها آب های ناسالم را برای استفاده تهیه می کنند که در این بین کودکان بسیاری در این حوضچه ها غرق و یا توسط کروکدیل ها دچار قطع عضو شده اند.

موسوی با اشاره به مشکل کشت پنبه در این استان با وجود داشتن بزرگترین کارخانه نساجی شرق کشور، اضافه کرد: کشت پنبه بیش از نیم قرن پیش در این استان به دلیل یک بیماری ممنوع شد و متاسفانه طی این سال ها هیچ اقدامی برای رفع محرومیت آن انجام نشده است، ما بازدیدهایی را در این سفر از کارخانه نساجی و مناطق برای کشت پنبه انجام دادیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین جلساتی را در شورای اداری ایرانشهر و چابهار با حضور مسئولان محلی برگزار و تصمیماتی اتخاذ و برای به نتیجه رسیدن این تصمیمات هم 8 کارگروه تشکیل دادیم.

وی تاکید کرد: روز شنبه صبح بلافاصله بعد از بازگشت از استان سیستان و بلوچستان به همراه خضریان در سازمان حفظ نباتات حضور پیدا کرده و تمام مشاهدات خود را درباره کشت پنبه اعلام کردیم و در نتیجه قرار شد، کشت پنبه به صورت پایلوت در یک منطقه آغاز و در صورت نبود مشکل به شکل گسترده انجام شود.

تعیین ماموریت نمایندگان برای حل مشکلات

روح الله ایزدخواه نیز در ادامه با بیان اینکه تلاش کردیم بازدید ما از استان سیستان و بلوچستان از نوع بازدیدهای مرسوم و دیپلماتیک نباشد، گفت: ما مشکلات این استان را در 7 موضوع دسته بندی کرده و هر نماینده را برای پیگیری هر یک از موضوعات مامور کردیم.

وی تصریح کرد: آقای موسوی مسئول رسیدگی به مشکل رشد روزافزون حاشیه نشینی در چابهار، آقای خضریان مسئول مشکلات حوزه آبرسانی و آب شرب، آقای رضاخواه مسئول پیگیری ایجاد اشتغال مردم در سواحل مکران و رفع مشکلات شیلات، آقای رشیدی مسئول بحث قاچاق و مبادلات سوخت، آقای گلرو مسئول بازارچه های مرزی و رفع مدیریت ضعیف بر این حوزه، آقای نادری مسئول رسیدگی به بخش آموزش به ویژه ترک تحصیل دختران در این استان و همچنین رفع مشکلات ناشی از ملی کردن اراضی و آقای ایزدخواه هم مسئول رسیدگی به توسعه روستایی، زنجیره های کشاورزی و توسعه گردشگری شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه این سفرها می تواند چند هدف جدی را در کشور دنبال کند، تاکید کرد: دیده شدن مسائل مناطق در سطح ملی و ضریب دادن به آنها در هیاهوی موضوعات سیاسی در رسانه‌ها، توجه به ظرفیت های مغفول مانده مناطق، اتصال هسته های مردمی فعال در این مناطق مانند نخبگان، جهادگران و سازمان های مردم نهاد به نمایندگان مجلس برای حل مشکلات استان از اهداف این سفر است.

رفع ممنوعیت کشت پنبه اولین دستاورد سفر

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان مجلس با حضور در جنوب سیستان و بلوچستان صدای محرومیت، مشکلات آب، کشاورزی، صنعت و آموزش را از نزدیک شنیده و لمس کردند و موجب شادمانی مردم این حوزه ها شدند.

وی ادامه داد: اولین دستاورد این سفر جلسه دیروز در سازمان حفظ نباتات برای انجام کشت پنبه و رفع ممنوعیت در این استان بود و اکنون می توان از این کالای استراتژیک در منطقه و برای خوراک کارخانه نساجی استفاده بهینه کرد.

این دولت بدترین پاسخ را در قبال اعتماد مردم داد

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر نمایندگان به این استان اتفاق نوینی بود، گفت: پیش از این در ادوار گذشته نمایندگان به این استان برای بازدید از مناطق آزاد و بندر چابهار سفر کرده بودند، اما در این دوره نمایندگان مستقیماً از فرودگاه به مناطق حاشیه نشین چابهار و روستاها رفته و مشکلات آنها را از نزدیک لمس کردند.

وی ادامه داد: نتیجه مستقیم این بازدید، ایجاد اعتماد و امید میان مردم این منطقه بود و دیگر آنها نمیگویند که ما فراموش شده ایم.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر دو کلیدواژه مهم در استان سیستان و بلوچستان با عنوان "تنگه احد جمهوری اسلامی" و "گنج" اظهار کرد: صحبت کردن از مشکلات این استان دلیل بر نبود مشکل در سایر استان ها نیست، اما ما از فرهنگستان ادب فارسی خواسته ایم تا لفظ دیگری برای محرومیت مردم سیستان و بلوچستان ابداع کند.

سعیدی تاکید کرد: محرومیت و مظلومیت تاریخی این استان ارتباط به دولت خاصی ندارد، اما این دولت بدترین پاسخ را در قبال اعتماد مردم داد، موضوع فقر در کنار فرق گذاشتن ها، سوءمدیریت و تفاوت نگاه باعث آزار مردم در این مناطق شده است، حتی برخی مدیران به صورت عامدانه می خواهند تا ظرفیتهای استان را نادیده بگیرند و این موضوع روز به روز بر دامنه مشکلات می افزاید.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه عمده سدها در این استان قرار گرفته و ما در کنار اقیانوس آرام و دریای عمران هستیم، اما مشکلات بسیاری در حوزه آب داریم ، بنابراین رئیس جمهور و دولتمردان باید مشکلات این ستان را ببینند.

اخذ مجوز استقرار اداره کل آموزش و نوسازی مدارس در استان

احمد نادری نیز در ادامه نشست با بیان اینکه من مسئول پیگیری مشکلات حوزه آموزشی در استان سیستان  و بلوچستان شده ام، گفت: متاسفانه از دهه 70 یک انحراف در حوزه آموزش و پرورش کشور آغاز شد و ما اکنون شاهد یک نظام ناعادلانه در این حوزه هستیم، نظام نابرابر آموزشی موجب شده تا امکانات تنها در مراکز شهرها مستقر شده و حاشیه ها از این امکانات محروم بمانند.

وی بیان کرد: در شهرستان راسک تنها دو مدرسه بدون امکانات اولیه و مشکلات سخت افزاری وجود داد که هر کدام 600 دانش آموز دارد، بنابراین در شورای اداری ایرانشهر مصوب شد تا بنده استقرار اداره کل های آموش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس در این شهرستان و دریافت اعتبارات پژوهشی را از وزارت آموزش و پرورش در تهران پیگیری کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به پیگیری موضوع ملی شدن اراضی گفت: قانون ملی شدن اراضی در سال های 41 و 46 مصوب و براساس آن نظامات زمین و مراتع به دولت واگذار شد براین اساس دیگر نظامات سنتی مانند کشت و نظارت از افراد محلی را گرفتند و متاسفانه اکنون این قانون به شکل های مختلف در حال پیاده سازی است.

نادری بیان کرد: این قانون موجب شده تا اراضی بسیاری در جنوب کشور از دست مردم خارج شود، بر این اساس ما تلاش داریم با احیای کمیسیون ماده 34 مشکل را حل تا زمین به مالکان همان مناظق فروخته شود.

تبدیل مرزنشینان به صادرکنندگان خرد سوخت با تغییر نگاه

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تغییر یک نگاه می توان اعلام کرد که مرزنشینان، قاچاقچی سوخت نبوده بلکه صادرکنندگان خرد هستند، گفت: می توان از این افراد در شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه استفاده کرد. چرا دولت تاکنون چندین پالایشگاه در کنار مرزها احداث نکرده تا با فروش سوخت به قیمت آزاد به مرزنشینان مشکلات اشتغال آنها را حل کند.

وی ادامه داد: مرزنشینان می توانند با خرید سوخت به قیمت آزاد از پالایشگاه و فروش آن با قیمت فوب خلیج فارس در پاکستان برای خود درآمد و برای کشور ارزآوری داشته باشند، متاسفانه به دلیل نبود این نگاه مشکلاتی برای مرزنشینان و حتی کشور به وجود آمده است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره مشکلات صید ترال در این منطقه اظهار کرد: یک کشتی ترال برابر 1000 قایق صیادی در دریا صید می کند و متاسفانه شیلات به کشتی های صید ترال مجوز و سوخت یارانه های ارائه می دهد تا دریای عمان و خلیج فارس را پارو کنند، اما به صیادان مجوز و سوختی برای انجام کار پرداخت نمی کنند، بنابراین ما به دنبال ممنوعیت صید ترال هستیم.

تلاش فراکسیون محیط زیست برای ممنوعیت صید ترال در منطقه

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تاکید بر وجود ظرفیت و فرصت های بی نظیر در استان سیستان و بلوچستان گفت: سال ها سیلوهای غنی این استان ایران را پوشش می داده اما به دلیل بی تدبیری ها اکنون حتی مردم این استان در تامین نیازهای اولیه خود یعنی آب شب هم درمانده شده‌اند.

وی ادامه داد: ظرفیت های بی نظیری در بحث مرجان ها در سیستان و بلوچستان وجود دارد که نتوانسته ایم سرمایه گذاری درستی بر روی آن انجام دهیم و اکنون دچار تجزیه شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بحث ممنوعیت صید ترال را در فراکسیون محیط زیست به صورت جدی پیگیری می کنیم، اظهار کرد: ممنوعیت صید ترال برای احقاق حقوق صیادان محلی است.

تذکر جدی نمایندگان به وزیر نیرو برای رفع مشکلات آبی

در پایان این نشست علی خضریان نیز با اشاره به اینکه پیگیری مشکلات حوزه آب استان سیستان و بلوچستان برعهده من قرار داده شده است، گفت: در منطقه چابهار به ویژه منطقه دشتیاری در دو سوی جاده آب زلال صافی رها شده و متاسفانه با وجود رودخانه خروشان و این آب های رها شده، مردم منطقه هیچگونه آب سالمی برای شرب و استفاده ندارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نشست امروز مجلس نامه تذکر جدی به وزیر نیرو برای رسیدگی به مشکلات آب این منطقه به امضای 60 نفر از نمایندگان رسید و براساس آن اردکانیان موظف شده تا طی 6 ماه با استفاده از هر اقدامی مشکلات این منطقه را حل و گزارش آن را ارئه کند و در صورت عدم اقدام عملیاتی وزیر نیرو ما حتما از ابزارهای نظارتی مجلس استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در بالادست استان سیستان و بلوچستان سدهای بسیاری ساخته شده اما برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت آب انجام نشده است. بنابراین ما در کمیسیون اصل 90 هم به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

خضریان درباره رفع ممنوعیت کشت پنبه در این منطقه هم اظهار کرد: حداقل تا 2 هزار هکتار در منطقه چابهار به صورت آزمایشی در یک شرایط ایمن کشت پنبه انجام خواهد شد و محصول آن در اختیار بافت بلوچ قرار خواهد گرفت. متاسفانه مسئولان جهاد کشاورزی حتی در جلسه دیروز سازمان حفظ نباتات، از زمان ممنوعیت کشت پنبه در این استان اطلاع هم نداشتند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در سال 45 به دلیل آفت کرم سرخ، کشت پنبه ممنوع شد اما به جای آنکه بعد از چند سال این ممنوعیت برطرف شود، با وجود پیشرفت تکنولوژی و علم حدود 60 سال این ممنوعیت ادامه پیدا کرده و اکنون به عنوان اولین خروجی این سفر کشت پنبه به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top