تاریخ انتشار: شنبه 1399/07/05 - 14:02
کد خبر: 371366

مسئول خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

گروهی از زنان سرپرست خانوار توانایی جسمی ندارند/ بسته‌های حمایتی کوتاه‌مدت اثرگذاری کوتاه مدت دارد

گروهی از زنان سرپرست خانوار توانایی جسمی ندارند/ بسته‌های حمایتی کوتاه‌مدت اثرگذاری کوتاه مدت دارد

این فعال دانشجویی با تاکید بر مشکلات طرح جامع توانمندی زنان سرپرست خانواده گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شهریور ماه سال ۹۸، قانونگذار در بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه معاونت امور زنان و خانواده را مکلف به تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در جوامعی مانند جامعه ایران، معمولا مردان نان آور خانواده بوده و زنان به کار خانه داری مشغول هستند. اما عرف جامعه ایرانی و سنت دینی ما با اشتغال زنان در بیرون از خانه مخالفت چندانی ندارد و لذا زنان می توانند خارج از منزل نیز به کار پرداخته و مسوولیت نان آوری خانواده را بر عهده گیرند. آنچه موجب می شود سرپرستی زنان خانوار به عنوان یک مساله اجتماعی شناخته شود، مشکلات و موانعی است که در دنیای بیرون بر سر راه سرپرستی زنان به وجود آمده و باعث می شود تا زنان سرپرست خانوار به عنوان قشری آسیب پذیر شناخته شوند.

فاطمه غلامی مسئول دفتر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص «آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» با اشاره بر اینکه زنانی که سرپرستی خانواده را برعهده دارند جزو اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند، گفت: فقر، وضعیت اقتصادی نامساعد، مشکلات اجتماعی-فرهنگی و امثالهم از جمله شرایط نابسامانی است که زنان سرپرست خانوار  با آن سروپنجه نرم می کنند.

مقابله با فقر و حمایت از قشرهای آسیب پذیر جامعه در شرایط امروز برای جلوگیری از گسترش ناهنجاری های اجتماعی یک ضرورت است به گونه ای که یکی از آرمان های انقلاب اسلامی تحقق عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری های ناموجه اقتصادی ودرنهایت ریشه کن کردن فقر بوده است. از این جهت در اصولی از قانون اساسی به تامین نیازهای افراد محروم و بی سرپرست از جمله زنان سرپرست خانواربه عنوان اقشار آسیب پذیرجامعه تاکید شده است.

وی ادامه داد: از جمله مسائل مهم زنان سرپرست خانوار مسائل معیشتی است که به دوصورت به تحلیل آن می پردازم. گروهی وجود دارند که توانایی خوداشتغالی و کارآفرینی دارند و می توانند برای خود منبع درآمدی ایجاد کنند که این افراد نیازمند توجهات وامکانات خاصی هستند و گروه بعدی به دلایلی مانند سن زیاد یا عدم برخورداری از سلامت جسمی توانایی انجام کار ندارند و این افراد باید از طرف نهادهای حمایتی مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

مسئول دفتر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره یکی مهمترین مشکلاتی که هر دو گروه با آن درگیر هستند، بیان کرد:  «بیمه» که علیرغم تصویب قانون در این زمینه به دلیل ضعف در تامین اعتبار آن به درستی انجام نگرفته است. سلامت جسمی و روحی زنان سرپرست خانوار به علت برعهده داشتن مسئولیت زندگی، فشارهای ناشی از مسائل اقتصادی و فرهنگی به شدت در معرض خطر است و این امر ضرورت تخصیص یک بیمه کامل و همه جانبه را می رساند. باتوجه به وجود مشکلات اقتصادی عمده نیازهای فرهنگی، تحصیلی، روانی و عاطفی رفع نمی شود و با افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در آینده این خلاها آسیب هایی را به فضای فرهنگی کشور وارد خواهد کرد.

غلامی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج نشستی که اتحادیه جامعه اسلامی با گروهی از زنان کارآفرین سرپرست خانوار برگزار  نموده بود هزینه ی بالای دریافت مدرک فنی حرفه ای جهت راه اندازی کارگاه، هزینه بالای ثبت برند تولیدات، چارچوب های دست و پاگیر اداری راه اندازی کارگاه، بیمه و تسهیلات این چنینی، عدم وجود فرصت های مناسب برای معرفی و فروش محصولات، عدم امکان اجاره مکان مناسب برای فعالیت ها، عدم وجود برنامه های فرهنگی و تفریحی برای زنان آسیب دیده و خانواده های آنها و همچنین عدم امکان غربالگری بیمارى هاى زنان از جمله مشکلات زنان کارآفرین است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر مشکلات طرح جامع توانمندی زنان سرپرست خانواده گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در شهریور ماه سال 98، قانونگذار در بند ت ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه معاونت امور زنان و خانواده را مکلف به تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده است. بر طبق این گزارش پس از گذشت 32 ماه از تصویب قانون، دولت تقاضای اعطای اختیار هیئت وزیران و قانونگذار به معاونت امور زنان و خانواده در زمینه تهیه و اجرای طرح جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را داده است اما سوال آنجاست که در طی این مدت دولت چه اقداماتی انجام داده است که پیگیر حذف نقش هیئت وزیران و مجلس باهدف کوتاه کردن زمان انجام کار است.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر طبق همین گزارش این اصلاحیه مغایر با اصول 85 و 138 قانون اساسی تفسیر می شود ولی خانم ابتکار بدون اشاره به مفاد لایحه و اقدامات انجام شده صرفا به رد آن اشاره کردند. طبق گزارش های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز جمعیت زنان سرپرست خانوار در حدود سه میلیون نفر است که نیازمند برنامه ها و راهکارهای ویژه ای برای حل مسائل این قشر هستیم.

غلامی درخصوص اینکه در حال حاضر نهاد حمایت کننده خاصی که به طورمتمرکز به مشکلات این افراد بپردازد وجود ندارد، افزود: کمیته امداد و بهزیستی حمایت هایی دارند اما با توجه به اوضاع معیشتی این حمایت ها پاسخ گوی نیاز این افراد نمی باشد. همچنین در شهر تهران یکی از حمایت هایی که قبلا اتفاق افتاده و امروزه هم نیاز به این حمایت وجود دارد در دوره ی شهرداری آقای قالیباف نهادی تحت عنوان ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تاسیس شده بودکه حمایت های قابل قبولی داشت. به طور مثال برای بانوان کارافرین که مشکل آنها در بعضی مواقع عدم وجود مکان مناسب برای راه اندازی کارگاه است شهرداری مکان هایی را به صورت رایگان یا با هزینه کم دراختیار می گذاشت ولی متاسفانه بعداز تغییر مدیریت این نهاد به طور کلی حذف شد.

وی درمورد بسته های حمایتی به زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: اقدام های حمایتی نظیر بسته های حمایتی برای یک زمان کوتاه است. این عزیزان اگر یک کار مناسب و یا حمایت دائمی داشته باشند سلامت جسمی و روحی آنها رو به بهبود می رود و سبب افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی آن ها می شود. امسال  یکی از اولویت های اتحادیه جامعه اسلامی پیگیری بحث زنان سرپرست خانوار است.

غلامی در پایان گفت: در دوره قبل نشستی که با خانم دکتر قاسم پور با محوریت پیگیری مسائل و مشکلات این قشر از جامعه برگزار شد و ایشان در قبال اتحادیه جامعه اسلامی متعهد شدند تاجایی که امکان دارد و در حیطه وظایفشان است به حل مسائل زنان سرپرست خانوار بپردازند. اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز هم از مجلس شورای اسلامی و هم ارگان های دیگر حتما پیگیر حل مسائل این عزیزان خواهد بود.

گزارش از حانیه زرنگ

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top