تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/07/10 - 09:47
کد خبر: 371908

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و هفتاد و چهارم؛

«ارتداد»؛ عاشقانه‌ای سیاسی با طعم شکست!

«ارتداد»؛ عاشقانه‌ای سیاسی با طعم شکست!

در این رمان، داستان از اوج شروع می‌شود و خواننده از شنیدن خبری شوکه می‌شود، او ما را به ۲۲ بهمن ۵۷ برده اما نه آن ۲۲ بهمنی که انقلاب پیروز شد! بلکه یک ۲۲ بهمن سیاه و خون آلود، ۲۲ بهمنی که رنگ و بویی از پیروزی ندارد. راوی قصه، مرد عاشقی است که عاشقانه‌های زندگی‌اش در دل این تاریخ معکوس رقم می‌خورد...

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فتنه، ترفند خداوند است برای ورق زدن تاریخ، برای زیر و رو کردن همه چیز، از ارباب و رعیت، ظالم و مظلوم، گمراه و هدایت شده، دارا و ندار، غمگین و سرخوش، نگران و امیدوار. این جمله ای است از کتاب ارتداد که می‌توان گفت به تنهایی بار مفهومی کل این کتاب را از لحاظ محتوا به دوش می‌کشد.

سومین اثر "وحید یامین پور" یک "تاریخ جایگزین" است. روایتی که بر مبنای یک دستکاری تاریخی بنا شده است. "ارتداد" در روز بیست ودوم بهمن سال ۵۷، دست فرمان تاریخ را عوض می کند و به جای پیروزی انقلاب، از شکست انقلاب اسلامی می نویسد! در جهانِ "ارتداد"، بیست ودوم بهمن۵۷ نه روز پیروزی، که تلخ ترین روزِ تاریخِ نهضت است. روزی سیاه تر از ۱۷ شهریور و سیاه تر از تمام تاریخ ایران. کتاب، با نابودی تمام دستاوردهای نهضت اسلامی در۲۲بهمن آغاز می شود.

پس از دو اثر "نخل و نارنج" و "ماجرای فکر آوینی"، این بار، "ارتداد" عنوان جدیدترین رمان "وحید یامین‌پور" است که سوره مهر آن را روانه بازار کتاب کرده است. یامین‌پور در رمان"ارتداد"به سراغ سیاست رفته و کوشیده یک عاشقانه سیاسی را برای علاقه‌مندان تدارک ببیند.

در این رمان، داستان از اوج شروع می‌شود و خواننده از شنیدن خبری شوکه می‌شود، او ما را به ۲۲ بهمن ۵۷ برده اما نه آن ۲۲ بهمنی که انقلاب پیروز شد! بلکه یک ۲۲ بهمن سیاه و خون آلود. ۲۲ بهمنی که رنگ و بویی از پیروزی ندارد.

 شنیدن قصه هم جذاب است و هم غیرقابل تصور، در جای جای کتاب خودت را در خیابان‌های تهران تصور می‌کنی؛ در شرایطی که هنوز ۱۰ روز از جشن عمومی ورود امام به میهن نگذشته، همگی عزادار شده اند. مردم تمام امید خود را نابودشده می‌بینند و شیرینی پیروزی در کام آنها تلخ شده است.

راوی قصه، مرد عاشقی است که عاشقانه‌های زندگی‌اش در دل این تاریخ معکوس رقم می‌خورد و حالا در جایی از تاریخ ایستاده که هیچ‌گاه رخ نداده اما به ما نهیب می‌زند که ممکن بود امروز در جایی شبیه آنجا که او قرار گرفته، ایستاده بودیم.

"ارتداد" حدود ۲۵۰ صفحه دارد و از سه بخش "حیرت"، "ارتداد" و "رجعت" تشکیل شده است.

وحید یامین پور در این کتابش، حرف های قشنگی می‌زند و از کسانی که به آرمان های انقلاب دلبستگی دارند، دلبری خواهد کرد.این کتاب حتی برای کسانی که اعتقادی به انقلاب اسلامی ندارند هم قابل توصیه است. روایت یامین پور از ایرانِ بدون انقلاب، با تمام نقص و کلیشه‌های شکسته نشده‌اش، تصویری حداقلی و البته کابوس وار از تداوم حکومت پهلوی پیش چشم مخاطب می آورد و خواننده ی کتاب را درگیر خواهد کرد.

در ادامه به نقاطی از این کتاب اشاره خواهیم کرد که برای بسیاری از مخاطبان نقطه ضعف این کتاب به شمار رفته است به طور مثال برخی شخصیت های فرعی کتاب، بدون پرداختِ لازم و با اتکا به کلیشه ها نوشته شده اند. "احمد" و "حاج مهدی عراقی" به عنوان دو کاراکترِ انقلابی که از سرکوب های رژیم جسته اند، چیزی بیشتر از تیپ‌سازی‌های تلویزیونی از مبارزان انقلابی نیستند. "سیدعلی خراسانی" هم با این اسم و فامیل که مخاطب را فقط یاد یک نفر می اندازد، نمی تواند تصویرِ یک راهبرِ مقتدر را بازسازی کند و بیشتر شبیه یک خطیبِ خوش صحبت است. اصلاً یک مساله ی مهم در "ارتداد" شاید این است که آدم هایش بیش از آن که عمل کنند، حرف می زنند. وعظ و خطابه های خوش رنگ و لعاب، بخش عمده ای از کتاب را سروشکل داده و شاید به اندازه ی یک سومِ این حرف ها، از شخصیت های کتاب، عمل نمی بینیم.

در ادامه گزیده ای از این کتاب را باهم می خوانیم: "بلا را ما انتخاب نمی کنیم. بلا غالبا خودش سرزده می آید و ماهیچه های کرخت و خواب آلود تاریخ را به تحرک وا می دارد. بلا می آید تا تاریخ زخم بستر نگیرد. دقیقا لحظه ای که همگان در شهری پر پیچ و خم و خاموش گم و گور شده اند و بی مقصد به دیوار های بلند روز مرگی می خورند، فتنه ای جرقه می زند و "وقت" و هنگام ای تجلی می کند تا چشمها برای لحظاتی مبدا و مقصد را ببینند و راه را از سر بگیرند. فتنه، ترفند خداوند است برای ورق زدن تاریخ، برای زیر و رو کردن همه چیز، ازارباب و رعیت، ظالم و مظلوم، گمراه و هدایت شده، دارا و ندار، غمگین و سرخوش، نگران و امیدوار."

*برای تهیه این کتاب می‌توانید از دو روش زیر اقدام کنید:

- صفحه اینستاگرام/ salsal_book@
- شماره تماس/ 09154062822-05142257230

گزارش از محمد رمضانی

 
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top