تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/13 - 01:56
کد خبر: 372188

گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با سه فعال سابق دانشجویی صاحب اثر؛

۳ کتابی که این روزها تشکل‌های دانشجویی نباید از دست بدهند

۳ کتابی که این روزها تشکل‌های دانشجویی نباید از دست بدهند

حجم فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار، عدم آموزش های کاربردی در دانشگاه، کیفیت تحصیلات تکمیلی، تامین مالی دانشگاه ها و افزایش هزینه های تحصیلات عالیه، فقط بخشی از دغدغه های مطرح در این زمینه است. همین دغدغه ها منجر به افزایش تاملات نظری در این حوزه شده و مقالات و کتاب های بیشتری نسبت به گذشته در این زمینه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها و با توجه به مجازی شدن کلاس‌های درس دانشگاه‌ها، فعالیت تشکل های دانشجویی و خبرهایی که از فعالین دانشجویی منتشر می شود کاهش یافته است. موضوعی که شرایط خاصی را برای فضای جریانات دانشجویی قرار داده است.

البته همین وضعیت فرصت مناسبی می تواند باشد که کمی از فعالیت های «صفی» فاصله گرفت و فعالیت های عمقی و محتوایی را ضریب داد. بر اساس همین موضوع طی دو هفته گذشته تعدادی از فعالین سابق دانشجویی اقدام به انتشار کتاب در موضوعات مختلف کردند.

1- کتاب دانشگاه نو
یکی از کتبی که هفته گذشته رونمایی شد، کتاب دانشگاه نو، اثر حسن ثابتی و محمد رضایتی از فعالین سابق دانشجویی است؛ حسن ثابتی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره این کتاب گفت: دانشگاه و آموزش عالی  امروز خود تبدیل به یک دغدغه عمومی شده است. حجم فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار، عدم آموزش های کاربردی در دانشگاه، کیفیت تحصیلات تکمیلی، تامین مالی دانشگاه ها و افزایش هزینه های تحصیلات عالیه، فقط بخشی از دغدغه های مطرح در این  زمینه است. همین دغدغه ها منجر به افزایش تاملات نظری در این حوزه شده و مقالات و کتاب های بیشتری نسبت به گذشته در این زمینه منتشر شده است.

کتاب دانشگاه نو

او در پاسخ به سوال "چه دغدغه هایی شما را ترغیب به انتشار کتاب در موضوع دانشگاه نمود؟" گفت: من قبل از ورود به دانشگاه، تصور دیگری از دانشگاه داشتم و بعد از ورود انتظاراتم برآورده نشد. همین مسئله باعث شد وقتی گروهی از هم دوره ای های من مجموعه ای دانشجویی راه اندازی نمودند تا مشکلات دانشگاهی را پیگیری نمایند، من هم به آن ها پیوستم و از همان جا دغدغه های من درباره ماهیت و آسیب های نظام دانشگاهی شروع و تا امروز در چارچوب فعالیت های اجتماعی و علمی و رسانه ای ادامه پیدا کرد. انتشار این کتاب هم در همین راستاست.

او ادامه داد: کتاب «دانشگاه نو» در اصل به دو منظور جمع آوری و تهیه شده است. اول تبیین دانشگاه پژوهی و سطوح و رشته های ذیل آن و دوم گفت و گو و گفتارهایی با چهره ها و صاحب نظران مطرح هر کدام از این جریانات فکری درباره دانشگاه و آموزش عالی است تا به عنوان نمونه ها و شاهد مثال هایی استقرایی از این دیدگاه ها قرار گیرد. چهره هایی مانند دکتر عماد افروغ، دکتر نعمت الله فاضلی، دکتر مسعود شفیعی و دکتر میثم سفیدخوش از جمله آن هاست.  این سه جریان شامل طرفداران دانشگاه کارآفرین، دانشگاه اجتماعی و دانشگاه اسلامی است. اما آن چیزی که برای من محل نقد در این کتاب قرار گرفته است نه محتوای دیدگاه های هرکدام از این جریانات، تلاش برای اجرای هم زمان هر سه ایده در همه دانشگاه هاست. یعنی تمامیت خواهی این جریانات باعث شده است تا هر دانشگاه هم بخواهد دانشگاه کارآفرین باشد هم اسلامی و هم اجتماعی و این مسئله نه ممکن است و نه مطلوب. این تمامیت خواهی در کنار عدم درک عرصه عمومی از جریانات دانشگاه پژوهی و تمایزات آن ها در جامعه بحران زا شده است.

2- کتاب «ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران؛ پارلمانی یا ریاستی؟»
یکی دیگر از آثاری که هفته گذشته منتشر شد، کتاب «ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران؛ پارلمانی یا ریاستی؟» است؛ متین منتظمی از فعالین سابق دانشجویی در گفتگویی با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره این کتاب گفت: این کتاب به بررسی ساختار سیاسی موجود در کشور پرداخته و وضعیت ساختار پارلمانی پیش از این را مورد تحلیل قرار داده است.

او ادامه داد: در ابتدای این اثر به انواع ساختار های سیاسی در کشور های جهان و پس از آن به بررسی دو ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران ار سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ و همچنین از سال ۱۳۶۸ تاکنون پرداخته شده است. همچنین ارائه راهکار برای تحولات ساختار سیاسی کشور نیز بخش دیگری از محتوای این کتاب است.

کتاب «ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران؛ پارلمانی یا ریاستی؟»

منتظمی گفت: گفتنی است بر اساس قانون اساسی سال 1358، جمهوری اسلامی ایران از یک نظام پارلمانی برخوردار بوده که با توجه به مشکلات فراوان و پیشامدهای آن در سال 1368 پس از یک همه پرسی ساختار سیاسی کشور به یک نظام نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی تبدیل شد که پس از گذشت زمان های مختلف این ساختار نیز معایب و مزایایی دارد. این کتاب درصدد است تا با نگاهی مختصر به وضعیت ساختارهای سیاسی برخی از کشورهای جهان پرداخته و سپس ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران را بر اساس دو قانون اساسی ذکر شده مورد بررسی قرار دهد تا مزایا و معایب آن ها مورد تحلیل قرار داده و راهکاری درست برای ساختار سیاسی کشور ارائه کند.

گفتنی است «متین منتظمی» نویسنده این کتاب، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی و دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است.

3- کتاب روابط عمومی تشکیلاتی
کتاب روابط عمومی تشکیلاتی یکی دیگر از کتاب هایی بود که هفته گذشته توسط محمد زادمهر از فعالین سابق دانشجویی منتشر شد، او در گفتگوی درباره این کتاب گفت: با در نظر داشتن شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها و ضرورت فعالیت تشکل های دانشجویی در فضای مجازی، آموزش تخصصی روابط عمومی و نحوه مطلوب استفاده از ابزارهای متنوع این رشته نیاز امروز دانشجویان فعال تشکیلاتی است که مطالعه کتاب روابط عمومی تشکیلاتی در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد.  این کتاب در 110 صفحه و قطع رقعی جهت استفاده دانشجویان فعال تشکیلاتی آماده شده است.

کتاب روابط عمومی تشکیلاتی

او ادامه داد: کتاب روابط عمومی تشکیلاتی در 8 فصل، شامل تعریف روابط عمومی، فضای مجازی، بُرد، نشریه، ارتباطات رسانه ای، تولیدات چند رسانه ای، تبلیغات و پوشش برنامه ها تدوین شده که در هر بخش به مباحث مورد نیاز فعالین دانشجویی جهت بهره مندی از روابط عمومی اشاره شده است. انتشارات پژوهشگر برتر که از ناشران قدیمی عرصه نشر کتب علمی و تخصصی است، ناشر کتاب روابط عمومی تشکیلاتی است.

لازم به ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه توزیع و دریافت کتاب به PR.Tashkilaty در اینستاگرام و توییتر و کانال های این کتاب به آدرس   PR_Tashkilaty در پیام رسان های داخلی و خارجی مراجعه فرمائید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top