تاریخ انتشار: جمعه 1399/10/05 - 15:38
کد خبر: 380421

وزارت علوم فضا را برای اقدامات بنیادی بسته است

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دانشگاه‌هایی که می‌خواهند کار بنیادی کنند، متأسفانه با فضای بسته وزارت علوم روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حجت الاسلام ‌والمسلمین شمس‌الله مریجی به تشریح دستاوردهای علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت و اظهار داشت: هدف از تأسیس این دانشگاه به‌طور صرف تأسیس یک دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌ها نبود، بلکه دغدغه مبارکی داشت که به انقلاب و خواسته‌های انقلاب برمی‌گشت.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه نمی‌گوییم دانشگاه باقرالعلوم (ع) در طراز انقلاب اسلامی است ولی تلاش آن به این سمت است، بیان کرد: برای اینکه دانشگاه در کار خود موفق باشد اولویت برنامه‌ها را به دو موضوع بنیادی و کاربردی اختصاص داده است.

حجت الاسلام مریجی افزود: پس از ارتقاء دانشگاه باقرالعلوم (ع) از یک موسسه آموزش عالی به دانشگاه با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی رشته‌هایی در تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شد که برخی برای نخستین بار اتفاق افتاد.

وی گفت: برخی رشته‌ها همانند رشته‌های فلسفه مضاف که بنیادی باشند و مسیر تولید علم را مهیا کنند تشکیل شده و گروه علمی آن نیز نخستین بار در کشور فعال است و در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و هنوز دانشگاه‌های دیگر از جمله تهران آن را ایجاد نکرده‌اند، چون این رشته ابزاری می‌خواهد که در دانشگاه‌های دیگر نیست، با ظرفیت‌هایی که در قم است از توانمندی‌های این شهر و دانشگاه تهران، شهید بهشتی و امام حسین (ع) استفاده‌ شده و در این زمینه با ما همکاری می‌کنند.

راه اندازی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی و سیاستگذاری فرهنگی
وی با بیان اینکه برخی رشته‌های دیگر مانند مدیریت راهبردی فرهنگ و سیاست‌گذاری فرهنگی را در مقطع دکتری در این دانشگاه فعال کرده‌ایم تا مدیرانی که مسلح به سلاح تجربه و مفاهیم نظری نیستند در این رشته بهره برده و پیشرفت‌ها اتفاق افتد.

پیگیری نهضت نرم‌افزاری در دانشگاه باقرالعلوم
وی با اشاره به راه‌اندازی رشته فلسفه علوم اجتماعی در دانشگاه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: همچنین با همکاری دانشگاه تهران رشته دانش اجتماعی مسلمین که رهبر معظم انقلاب تأکید بر توسعه آن را دارند، در دانشگاه باقرالعلوم (ع) و در مقطع ارشد و دکتری فعال کردیم که در حال تبدیل به یک گروه علمی است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر رهبری نسبت به نهضت نرم‌افزاری تأکید دارند و متأسفانه دانشگاه‌های دیگر جدی نگرفته‌اند، دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان دانشگاه حوزه‌ای که بتواند مسیر اهداف انقلاب اسلامی را پیگیری کند آن را اجرایی کرده است.

وزارت علوم فضا را برای اقدامات بنیادی بسته است
حجت الاسلام ‌والمسلمین مریجی بابیان اینکه دانشگاه‌هایی که می‌خواهند کار بنیادی کنند، متأسفانه با فضای بسته وزارت علوم روبرو روبه‌رو می‌شوند، بیان کرد: نگاه آنان بیشتر ابزاری است، اولویت را رشته‌هایی می‌دانند که بازار کار داشته باشد، فقط بازار کار مادی نیست بلکه بازار کار نظری و بنیادی هم داریم که همه به او وصل است.

وی افزود: در دانشگاه باقرالعلوم (ع) طلاب را جذب کرده و آموزش می‌دهیم و آنان نیز نگران بازار کار نیستند و در این دانشگاه مسلح به علومی می‌شوند که می‌توانند در تبیین مفاهیمی که بر روی منبرها بیان می‌کنند مورداستفاده قرار گیرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این دانشگاه در موضوع آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های امروز جامعه، آماده همکاری با مسئولان متولی در قم است، گفت: تا زمانی که دارندگی برازندگی نباشد فقر فحشا نمی‌آورد و اگر دارندگی برازندگی شد و چشم به هم‌چشمی را در جامعه دیدیم فقر می‌آورد و به یک آسیب فرهنگی تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام ‌والمسلمین مریجی بیان کرد: در دانشگاه باقرالعلوم (ع) با استفاده از توان اساتید و اعضای هیئت‌علمی، آماده‌ایم سیاست‌گذاری فرهنگی را به مدیران بیاموزیم و در کنار آنان به ارائه راهکار در راستای برطرف کردن مشکلات بپردازیم.

وی بابیان اینکه خوشبختانه ارتباط مسئولان با دانشگاه مناسب است، گفت: در دهه اخیر با فعالیت‌های صورت گرفته و تلاش همکاران و اساتید، دانشگاه باقرالعلوم (ع) توسعه‌یافته به‌طوری‌که در دهه اخیر چهار گروه علمی به ۱۳ گروه علمی آن افزایش‌یافته است، همچنین قرار است این گروه‌ها نیز به دانشکده تبدیل شوند و این نشان می‌دهد اگر ارتباطات بیرون و روابط متقابل بیرون نبود این پیشرفت‌ها نیز حاصل نمی‌شد.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) بابیان اینکه در حال حاضر دانشکده‌های فلسفه و اخلاق، دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری و همچنین دانشکده مطالعات تاریخ، تمدن و مطالعات سیاسی در کنار گروه زبان خارجی، فقه مضاف و مطالعات خانواده در این دانشگاه فعال است، گفت: به دنبال راه‌اندازی دانشکده‌های فقه‌مضاف و مطالعات خانواده هستیم.

وی افزود: گروه فقه‌مضاف از رشته‌های بنیادی دانشگاهی به شمار می‌رود و زیرشاخه آن نیز رشته‌های فقه نظام سلامت، فقه‌ نظام اجتماعی، فقه فرهنگی و سایر رشته‌های مرتبط است که قرار است به دانشکده تبدیل شود.

حجت الاسلام ‌والمسلمین مریجی بیان کرد: گروه مطالعات خانواده نیز از گروه‌هایی است که برای نخستین بار نسبت به جذب دانشجو در آن اقدام کردیم و این گروه نیز قرار است با توجه به مشکلات جامعه در تزلزل خانواده و مطابق با دغدغه مساله‌محوری که دفتر تبلیغات اسلامی دارد به دانشکده تبدیل شود.

دانشجو باید جامعه اسلامی خود را دروازه‌بانی کند
رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بخش دیگری از سخنان خود به‌روز دانشجو اشاره کرد و گفت: امسال روز دانشجو با شهادت شهید فخری زاده همراه شد، انتخاب روز دانشجو هوشمند بود، روزی که چند عزیز برای دفاع ارزش‌های دینی و اسلامی ما، زیر یوق دشمن نرفته و شهید شدند، این موضوع یک پیام دارد که دانشجو همیشه باید توجهش به درون و بیرون باشد و جامعه اسلامی خود را دروازه‌بانی کند.

حجت الاسلام ‌والمسلمین مریجی با تأکید بر اینکه دانشجو باید نگهبان ارزش‌های اسلامی باشد، تصریح کرد: دانشجو نیز باید در روز دانشجو درس بگیرد که در موضوع نظری و بیرونی و چه علمی، مواظبت کند تا در فضای علمی به‌خصوص علوم انسانی که علوم انسانی غربی، غیردینی، غیرانسانی بر علوم انسانی اسلامی غلبه نکند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top