تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/10 - 10:12
کد خبر: 380962

از شهریه‌های دانشجویان در روزهای کرونایی تا راه‌حل دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد از افزایش شهریه خود گلایه دارند و بر این باورند که شهریه ترم غیرحضوری به اندازه شهریه ترم حضوری و حتی گران‌تر است؛ همچنین پول واحدهای عملی هم در ترم‌های غیرحضوری از دانشجو گرفته می‌شود و خواستار پیگیری هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، این روزها، کرونا زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار داده است؛ این ویروس نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان در حال تاخت‌ و تاز است و شرایط زندگی مردم را تغییر داده است. 

اما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها مجبور شدند فضای آموزش حضوری را به سمت کلاس‌های مجازی سوق دهند تا دانشجویان در این شرایط کمتر آسیب ببینند؛‌ اما از آنجا که نظام آموزشی کشور مهیای این اتفاق نبود، به تبع مشکلاتی ایجاد شد. 

تأخیر در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم/ کاهش شهریه

اکنون حدود 10 ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد با تمام کم و کاستی‌ها دانشجویان 2 ترم تحصیلی خود را از طریق  فضای مجازی دنبال کرده‌اند. اما در این میان دانشجویان دانشگاه آزاد دغدغه‌ و مشکلاتی در باره نحوه برگزاری کلاس‌ها و شهریه خود دارند. این دانشجویان بارها و بارها این موضوع را از طرق مختلف از جمله فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح کرده‌اند تا به گوش مسؤولین برسد.

سعید دانشور دانشجوی جدیدالورود مقطع کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد است که اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری کنکور سراسری چندین مرحله به تعویق افتاد و منجر شد تا پذیرش دانشجویان حدود 1.5 تا 2 ماه به تعویق بیفتد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر دانشگاه‌ها و تأخیر در برگزاری کلاس‌ها و مجازی بودن‌شان، انتظار داشتیم دانشگاه نیم نگاهی به دانشجویان داشته باشد و مقداری از شهریه ثابت و متغیر دانشجویان را کاهش دهد.

دانشور افزود: در ترم جاری دانشجویان حتی به اندازه نصف ترم در دانشگاه حضور نداشتند و از آب، برق، گاز و سایر امکانات بهره‌مند نشده‌اند؛ همچنین دانشگاه باید تجدیدنظری نیز در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان داشته باشد. 

در بحران کرونا دانشگاه باید دستگیر دانشجویان و خانواده‌ها باشد 

سعید غلامرضایی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است و عنوان کرد: با وجود اینکه کلاس‌‌ها به صورت حضوری برگزار نمی‌شود و اساتید در دانشگاه فعالیت نمی‌کنند، همچنان شاهد بالا رفتن بی‌رویه شهریه‌ هستیم.  

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد افزود: در وضعیت حال معیشتی مردم در این بیماری، بهتر است دانشگاه دستگیر دانشجویان و خانواده‌ها باشد تا اینکه در یک شب، شهریه‌ها را بدون علت بالا ببرد. 

پرداخت شهریه مانند نرخ پیش از وقوع کرونا، موجه نیست

نازنین محبی دانشجوی مقطع کارشناسی است؛ وی درباره مشکلات و دغدغه‌هایش در دانشگاه آزاد اظهار کرد: با توجه به رکود اقتصادی در کشور و کاهش درآمد اقشار مختلف جامعه، دانشگاه باید با کاهش شهریه و تخفیف دانشجویان موافقت کند. 

وی افزود: با عدم حضور دانشجو در دانشگاه، بسیاری از هزینه‌های خوابگاه، غذا، سرویس و سایر امور رفاهی، تعمیر و نگهداری تأسیسات و نیز هزینه‌های برق، گاز و اینترنت کاهش می‌یابد و پرداخت شهریه مانند نرخ پیش از وقوع کرونا، موجه نیست.

رئیس دانشگاه آزاد: قیمت‌ها چند برابر شده است

نگرانی از شهریه‌ها موجب شد که محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به برخی انتقادات درباره شهریه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اینکه ترم جاری کلاسها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، منجر به کاهش هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که حدود ۷۵ تا ۹۵ درصد از بودجه دانشگاه را شامل می شود، نشده، ضمن اینکه قیمت لوازم آزمایشگاهی نیز در این مدت چند برابر شده و هزینه های سنگینی صرف فراهم کردن امکانات حمایتی برای زیرساخت فناوری اطلاعات و برگزاری کلاسها و ثبت نام های غیرحضوری شد.

طهرانچی ادامه داد: بزودی بودجه دانشگاه آزاد اسلامی به صورت شفاف اطلاع رسانی خواهد شد تا دانشجویان بدانند که ما امین خوبی برای آنها هستیم و آنچه که افزایش پیدا کرده، به هیچ وجه نسبت به آنچه که به دانشگاه اعمال شده، برابری نمی کند.

شهریه دانشگاه‌ آزاد را به استان‌ها واگذار کردیم

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد در این خصوص عنوان کرد: به دلیل شرایط کرونایی هیأت امنای دانشگاه، امسال برای نخستین‌بار شهریه دانشگاه‌ آزاد را به استان‌ها واگذار کرد؛ به همین دلیل در بسیاری از رشته‌ها هم افزایش و هم کاهش شهریه داشته‌ایم و حتی با توجه به اینکه کدرشته محل‌ها متفاوت است در برخی رشته‌ها نیز شهریه ثابت مانده است. 

حیدری اضافه کرد: از 17 آبان اقداماتی در زمینه انتخاب رشته دانشجویان جدیدالورود این دانشجویان انجام شده است. امتحانات ترم جاری با یک ماه تأخیر نسبت به سال قبل از 18 بهمن ماه برگزار می‌شود؛ همچنین به تمام اساتید تأکید کرده‌ایم 16 جلسه کلاس خود را تکمیل کنند و کلاس جبرانی برای دانشجویان در نظر بگیرند تا برای حضور در امتحانات با مشکل مواجه نشوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top