تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/10/14 - 07:50
کد خبر: 381335

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

زمان! دردسر جدید دانشجویان علوم پزشکی در امتحانات مجازی

زمان! دردسر جدید دانشجویان علوم پزشکی در امتحانات مجازی

آذر ماه امسال بود که ابلاغیه‌ای از طرف وزارت بهداشت برای برگزاری بهتر و سالم تر امتحانات مجازی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. مطابق با این ابلاغیه بیان شده بود که مدت زمان پاسخگویی دانشجویان به هر سوال در آزمون آنلاین محدود است و به محض اینکه این مدت زمان به پایان می‌رسد، دسترسی دانشجوها به سوال محدود می‌شود و دیگر نمی‌توانند به آن سوال دسترسی داشته باشند

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مشکلات برگزاری امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تبدیل به یک معضل شده است. معضلی که شاید بخش عظیمی از آن به عدم مدیریت صحیح و سازماندهی نامناسب برمی‌گردد. یکی از این دانشگاه‌ها که می‌توان از آن نام برد، دانشگاه علوم پزشکی سمنان می‌باشد. طی چند روز گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به شیوه برگزاری امتحانات پایانترم در دانشگاه خود نارضایتی‌هایی دانشتند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان از ترم قبل با مشکلات زیادی در امتحانات مجازی روبه‌رو بودند. از مشکلات سامانه مجازی گرفته تا شیوه برگزاری امتحانات مجازی، این مشکلات در ترم جاری هم وجود دارد و کار را به جایی رسانده که تعداد زیادی از دانشجویان در امتحان پایانترم خود شرکت نکرده و به نوعی برگه سفید تحویل داده‌اند. در ادامه به بررسی عواملی که سبب اعتراض بسیار زیادی از طرف دانشجویان این دانشگاه شده‌است، خواهیم پرداخت .

آذ ماه امسال بود که ابلاغیه‌ای از طرف وزارت بهداشت برای برگزاری بهتر و سالم تر امتحانات مجازی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. مطابق با این ابلاغیه بیان شده بود که مدت زمان پاسخگویی دانشجویان به هر سوال در آزمون آنلاین محدود است و به محض اینکه این مدت زمان به پایان می‌رسد، دسترسی دانشجوها به سوال محدود می‌شود و دیگر نمی‌توانند به آن سوال دسترسی داشته باشند، همین امر باعث نارضایتی دانشجویان شده بود، چرا که احتمال می‌رفت در آن زمان محدود دانشجو نتواند به سوال مربوطه پاسخ دهد.

از این رو طی اعتراضاتی که از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به این شیوه برگزاری امتحانات شده بود، نهایتا وزارت بهداشت نحوه مدیریت شیوه امتحانات را به دانشگاه‌های مربوطه واگذار کرد. دانشگاه علوم پزشکی سمنان امتحانات مجازی خرداد ماه سال 99 خود را به گونه‌ای برگزار کرده بود که که به طور مثال برای هر20 سوال حدود 15 دقیقه زمان داده شد. یعنی برای هر سوال 45ثانیه، واینکه دانشجویان می‌توانستند زمان خود را مدیریت کرده و به بعضی سوالات مقدار زمان بیشتری را اختصاص دهند اما امکان بازگشت به سوال قبل را نداشتند این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور امکان بازگشت به سوالات قبل را برای دانشجویان خود فراهم کرده بودند. اما سرانجام، این امتحانات به پایان رسید و شاهد اعتراضات گسترده ای هم از طرف دانشجویان در این خصوص نبودیم.

اما بعد از گذشتن چندین ماه و با نزدیک شدن به امتحانت پایان ترم دی ماه، اخباری از طرف بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی سمنان به گوش می‌رسد که مطابق با این اخبار، دانشگاه امتحانات پایان ترم دی ماه را به صورات سوالات پرشی برگزار خواهد کرد. در این شیوه دانشجو 45 ثانیه برای پاسخگویی به سوالات فرصت دارد و اگر در این مدت پاسخ خود را ندهد، به سوال بعدی خواهدرفت و امکان باز گشت به سوال قبل فراهم نیست، یعنی دانشجو بیشتر از 45 ثانیه نمی‌تواند برای یک سوال وقت بگذارد. به نوعی مدیریت زمان امتحان از دسترس دانشجو خارج است. به طور مثال دانشجو برای سوالی که به مدت زمان بیشتر از 45 ثانیه برای پاسخ گویی به آن نیاز دارد، نمی‌تواند فرصت اختصاص دهد و در زمانی مقرر سوال محو خواهد شد.

نکته جالب این است به گفته یکی از دانشجویان این دانشگاه، دانشجو‌ها روز 9 دی ماه،یعنی تنها 4 روز قبل از شروع رسمی امتحانات پایان ترم، و از طریق یکی دیگر از دانشجویان، مطلع می‌شوند که قرار است امتحان به این شیوه برگزارشود، این موضوع دو احتمال مهم خواهد داشت، اول اینکه یا دانشگاه در شیوه اطلاع رسانی به دانشجویان ضعیف عمل کرده است، ویا اینکه دانشگاه برای جلوگیری از اعتراضات گسترده، این موضوع را اعلام نکرده است. همچنین به گفته دانشجویان این دانشگاه، چنین ناهماهنگی‌هایی در ترم‌ قبل هم وجود داشته ناهماهنگی‌هایی از قبیل مشکلات آموزش مجازی که گویا به دلیل مهیا نبودن شرایط برگزاری وبینار در دانشگاه، یکی از دانشجویان در دانشگاه حاضر می‌شد و هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌داد.در هر صورت پس از اینکه موضوع برگزاری شیوه جدید امتحان پایان‌ترم به گوش دانشجویان می‌رسد، روز چهارشنبه 10 دی ماه تعدادی از دانشجویان در دانشگاه حاضر می شوند و اعتراضات خود را به مسئولین دانشگاهی انتقال می‌دهند و وبعد از مدتی چانه زنی، مسئولین دانشگاه، این قول را به دانشجویان می‌دهند که تنها 10 درصد از سوالات امکان بازگردانی در آنها فراهم خواهد شد.

به طور مثال اگر در امتحانی تعداد سوالات 20 تا باشد، دانشجویان تنها می‌توانند دو سوال را مورد بازنگری قرارداده و بررسی کنند. این شیوه برگزاری موجب اعتراضات تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه شد به طوری که در اولین روز از امتحانات که روز شنبه 13 دی ماه بود تعداد کثیری از دانشجویان در امتحان شرکت نکرده و به سوالات پاسخ ندادند و تعداد زیادی هم به دلیل مشکلی که برای سامانه دانشگاه ایجاد شد، امکان پاسخگویی به سوالات برای آنها فراهم نشد. با این وجود به نظر می‌رسد مشکلات برگزاری امتحانات در دانشگاه علوم پزشکی سمنان بسیار پیچیده شده است ومطمئنا بیشترین ضرر را در این امر دانشجویان دانشگاه خواهند کرد.

شورای صنفی دانشگاه هم طی اطلاعیه ای در روز 13 دی ماه منتشر کرده است، اعلام کرد:

«در پی عدم شرکت دوره های ۴۷ و ۴۸ در ازمون امروزشان به نشانه اعتراض نسبت به قوانین امتحانی اقایان صادقی و غلام زاده با مدیریت محترم آموزشی دانشگاه صحبت کردند و این موضوع را به سمع ایشان رساندند.

همچنین قوانین جدید امتحانی که در دانشگاه های مازندران، ارومیه، مشهد، لرستان، ایران، شهرکرد، تبریز، اردبیل و ... تصویب شد نیز به ایشان اعلام گردید.

با توجه به موارد فوق الذکر اینجانبان خواستار افزایش حداکثر زمان توقف بر روی سوال و مشابه سازی شرایط آزمون در دانشگاه ما با سایر دانشگاه‌ها شدند و دکتر ثامنی قول مساعدت و پیگیری هر چه سریع تر موضوع در شورای آموزشی را داده‌اند. شورای صنفی و انجمن اسلامی دانشگاه با حمایت از حقوق دانشجویان امیدوار است پیگیری‌های ما و مدیریت محترم آموزشی دانشگاه مثمر ثمر واقع گردد.

امیدواریم با احقاق موضوعات خواسته شده جو به وجود امده آرام گردد. و دانشجویان متعاقب توجه مسئولین به نظراتشان؛ نسبت به تصمیمشان در شرکت نکردن در ازمون ها تجدید نظر کنند.»

لازم به ذکر است مطابق با نکاتی که دانشجویان این دانشگاه به خبرنگار "خبرنامه دانشجویان ایران" گفته‌اند، دانشجویان دانشگاه خواستار بازگشت امتحانات به شیوه برگزاری امتحانات پایان ترم قبل هستند و این درخواست را از مسئولین دارند که شیوه "پرشی" در امتحانات حذف گردد تا دانشجو بتواند مدیریت بهتری در پاسخگویی به سوالات داشته باشد. نکته‌ای که گویا در اطلاعیه شورای صنفی دانشگاه به آن اشاره‌ای نشده است و بیشتر روی افزایش میزان زمان هرسوال تمرکز صورت گرفته است. 

انتظار می‌رود مسئولین این دانشگاه با مدیریت هر چه بهتر این موضوع شرایظ مطلوب را برای دانشجویان فراهم آورند. تا تکلیف دانشجویان زیادی هم که به دلیل اعتراض در این امتحانات شرکت نکردند هر چه سریع تر مشخص شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

تعداد دیگری از دانشگاه‌های کشور هم با این موضوع رو به‌روبوده‌اند به طور مثال در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نسبت به شیوه نامطلوب برگزاری امتحانات اعتراضاتی از طرف دانشجویان این دانشگاه صورت گرفته است. به طوری که سجاد اعظمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص گفته بود: دانشجویان این دانشگاه به شیوه برگزاری مجازی آزمون‌های پایان ترم تحصیلی معترض هستند و خواستار اصلاح آن هستند.

اعظمی اضافه کرد: طبق بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت به دانشگاه ابلاغ کرده، مدت زمان پاسخگویی دانشجویان به هر سوال در آزمون آنلاین محدود است و به محض اینکه این مدت زمان به پایان می‌رسد، دسترسی دانشجو‌ها به سوال محدود می‌شود و دیگر نمی‌توانند به آن سوال دسترسی داشته باشند، همین امر باعث نارضایتی دانشجویان شده؛ چرا که احتمال می‌رود در آن زمان محدود دانشجو نتواند به سوال مربوطه پاسخ دهد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در اعتراض به این مسئله هم روز گذشته، ۷ دی ماه برخی از دانشجویان دانشگاه اقدام به برگزاری تجمعی کردند و خواستار اصلاح این رویه شدند.

وی بیان کرد: با برگزاری مجازی آزمون‌های پایان ترم تحصیلی مشکلی نداریم و موافق آن هستیم. طی نامه‌ای به معاونت آموزشی دانشگاه هم اطلاع دادیم که این شیوه برگزاری امتحانات پایانی را اصلاح کنند و امیدواریم که این مهم محقق شود.

در نهایت این انتظار می رود مسئولین دانشگاهی نسبت به پیگیری حقوق دانشجویان اهتمام بیشتری بورزند تا دانشجویان بتوانند با استرس و اضطراب کمتری به تحصیل و رشد علمی کشور کمک کنند.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top