تاریخ انتشار: شنبه 1399/11/25 - 12:51

قاتل نامرئی به نام سوخت‌های فسیلی

تحقیقات نشان می دهد سوخت های فسیلی در سال ۲۰۱۸ باعث مرگ ۸.۷ میلیون نفر در جهان شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از گاردین، آمار نشان می دهد در سال از هر پنج مرگ، یک مورد به دلیل آلودگی ناشی از نیروگاه ها، وسایل نقلیه و سایر منابع می باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد در سال ۲۰۱۸، آلودگی هوا ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت دلیل مرگ  ۷.۷  میلیون نفر در جهان بوده است که این آمار، رقم وحشتناکی است. کشورهایی که بیشترین مصرف سوختهای فسیلی را برای کارخانه های برق، خانه ها و وسایل نقلیه دارند بیشترین تلفات را نیز متحمل می شوند، به طوری که در این تحقیقات درایالات متحده و اروپا از هر ۱۰ مرگ، یک مورد ناشی از آلودگی است.

یک سوم آمار مرگ و میر متعلق به شرق آسیا است که چین جزء آن است. میزان مرگ و میر در آمریکای جنوبی و آفریقا به طور قابل توجهی پایین بود.

به طور متوسط، در آسیای شرقی ​​بیش از ۳۰٪ مرگ و میر در افراد بالای ۱۴ سال و بالاتر بر اثر آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی است.آمار مرگ ومیر بسیار بیشتر از سنجش های قبلی است و این امر حتی محققان این مطالعه را نیز متعجب کرد. الیوز مارئیس، جغرافیدان دانشگاه کالج لندن و یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: "ما در ابتدا هنگام بدست آوردن نتایج بسیار مردد بودیم زیرا حیرت آور بودند، اما باید در مورد تأثیر این آلودگی بیشتر و بیشتر بفهمیم. این آمار متراکم و گسترده است. هرچه بیشتر به دنبال اثرات آن باشیم، بیشتر می توانیم دلایل آن را بفهمیم."

این مطالعه که نتیجه همکاری دانشمندان دانشگاه هاروارد، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه لستر و دانشگاه کالج لندن است، بیان می دارد: آمار ۸.۷ میلیون مرگ و میر در سال ۲۰۱۸ "نقش مهمی در آمار جهانی مرگ و میر و بیماری ها" دارد. تعداد کشته ها از مجموع افرادی که سالانه در اثر کشیدن دخانیات و کسانی که بر اثر مالاریا می میرند، بیشتر است.

دانشمندان ارتباطاتی بین آلودگی گسترده هوا در اثر سوزاندن سوخت های فسیلی و بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی و حتی از دست دادن بینایی کشف کرده اند. بدون انتشار سوخت های فسیلی، متوسط ​​امید به زندگی جمعیت جهان بیش از یک سال افزایش می یابد، در حالی که هزینه های اقتصادی و بهداشتی جهانی حدود ۲.۹ تریلیون دلار کاهش می یابد. آمار جدید مرگ و میرها، که در مجله Environment Research منتشر شده، از دیگر تلاش هایی است که برای تعیین کمیت هزینه های سوخت های فسیلی انجام شده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ توسط Lancet گزارش شد سالانه ۴.۲ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار و دود آتش سوزی، و همچنین احتراق سوخت فسیلی می میرند.

این تحقیق جدید تجزیه و تحلیل دقیق تری از تأثیر ذرات معلق در هوا را که توسط نیروگاه ها، اتومبیل ها، کامیون ها و سایر منابع در هوا تولید می شوند، به ما می دهد. این ذرات معلق به PM2.5 معروف هستند زیرا قطر این ذرات از ۲.۵ میکرومتر کمتر است (حدود ۳۰ برابر کوچکتر از قطر متوسط ​​موی انسان) این ریز آلاینده ها پس از استنشاق می توانند در ریه ها مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند.

نیلو تومالا، متخصص گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی و علوم پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن گفت: "ما باور نداریم آلودگی هوا قاتلی نامرئی است. هوایی که تنفس می کنیم بر سلامتی همه تأثیر می گذارد، به ویژه کودکان، افراد مسن، افراد کم درآمد و افراد رنگین پوست. معمولاً مردم در مناطق شهری بدترین تأثیرات را می گیرند."

محققان به جای اینکه فقط به تخمین های میانگین ماهواره و مشاهدات سطح که PM2.5 را از طیف وسیعی از منابع محاسبه می کنند، اعتماد کنند، از یک مدل سه بعدی جهانی که توسط Nasa نظارت می شود استفاده کردند که وضوح دقیق تری دارد و می تواند بین منابع آلودگی تفاوت قائل شود.

کارن ووهرا، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرمنگام گفت: "ما می خواستیم به جای استفاده از میانگین های پخش شده در مناطق بزرگ، نقشه آلودگی و محل زندگی مردم را تهیه کنیم، بنابراین می توانیم دقیقاً بدانیم که مردم در تنفس چه چیزی استنشاق میکنند."

سپس محققان این خطر را بر اساس بخش جدیدی از تحقیقات اخیر ارزیابی کردند و دریافتند میزان مرگ و میر ناشی از انتشار سوخت های فسیلی حتی در غلظت های نسبتاً پایین، بسیار بالاست. این داده ها در چین از سال ۲۰۱۲ و پس از آن نیز از سال ۲۰۱۸ برای بهبود سریع کیفیت هوا گرفته شده است.

مارایس گفت: "کیفیت هوای چین در حال بهبود است اما غلظت ذرات ریز آن هنوز به طرز حیرت انگیزی بالا است، ایالات متحده نیز همینطور.

به گفته جورج تورستون، متخصص آلودگی هوا و بهداشت در دانشکده پزشکی NYU که در این تحقیق نقشی نداشته است، حتی ممکن است تعداد کشته شده ها در این مطالعه از رقم واقعی کمتر درج شده باشد.

فیلیپ جی لندریگان، مدیر برنامه بهداشت عمومی جهانی در کالج بوستون گفت: "تحقیقات اخیر از توابع جدیدتری در برابر این معضل استفاده کرده است و چندین مقاله اخیر که از این توابع جدید استفاده کرده اند، تخمین های بالاتری از میزان مرگ ومیر ناشی از آلودگی را نشان می دهند. وی افزود: "این مهم است که مدلهای مختلف ارزیابی ریسک در حال گسترش هستند، زیرا توسعه آنها به بررسی مجدد مفروضات مدلهای فعلی می انجامد و آنها را بهبود می بخشد."

اد آول، رئیس بخش بهداشت محیط در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) گفت: "متخصصانی که در تیم تحقیقاتی حضور دارند بسیار شایسته و از با استعدادترین ها هستند."

مارایس گفت "سوخت های فسیلی تأثیر سوءی بر سلامتی، آب و هوا و محیط زیست دارند و ما باید عکس العمل های فوری تری از خود نشان بدهیم. بعضی دولت ها اهدافی خنثی دارند اما ما مجبور هستیم آنها را با توجه به صدمه ای که به بهداشت جهانی وارد می شود، آگاه کنیم."

منبع: گاردین

غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده