تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/11/28 - 14:46
کد خبر: 386096

بی‌رغبتی دانشجویان به تحصیلات تکمیلی

ایرنا نوشت: معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استقبال دانشجویان کشور از دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها کاهش یافت و در آینده نیز کمتر می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غلامحسین رحیمی روز سه شنبه با حضور ویدئوکنفرانسی در آیین افتتاحیه بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست شناسی ایران در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: ۲ آیین‌نامه به منظور توسعه دوره‌های دستیار پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا در ۲ ماه اخیر توسط وزیر علوم ابلاغ شد.

وی بیان کرد: تقویت دوره‌های دستیار پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا از اولویت‌های مهم این وزارتخانه در حوزه پژوهش و فناوری و مهمترین رویکرد آن در تقویت تحقیق و پژوهش‌های علمی کشور است.

وی با اشاره به مفاد این آیین‌نامه‌ها افزود: استادان میزبان که واجد شرایط خاص هستند در موازات دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا مبادرت به پذیرش دستیار پژوهشی یا پژوهشگر پسادکترا داشته باشند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اعتبار محدودی به تقویت رشته‌های علوم انسانی و علوم  پایه در قالب توسعه دوره‌های دستیار پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا در رشته‌های زیست شناسی، زمین‌شناسی، فیزیک و ریاضی اختصاص یافت.

رحیمی گفت: پژوهشگران رشته‌های علوم پایه، به ویژه رشته زیست شناسی، در راستای پاسخ دهی مستقیم و بدون واسطه به نیازهای بیرونی در حد توان تلاش کنند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر، علوم به سه مجموعه علوم و فنون فیزیکی و شیمیایی، زیستی و حیاتی که شالوده‌ آن علم زیست شناسی است و مجموعه علوم انسانی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران رشته‌های تحصیلی از نظر بازار کار به ۲ دسته تقسیم می‌شوند افزود: دسته اول رشته‌هایی مانند علوم پزشکی و فنی و مهندسی است که به بازار کار و شغل نزدیکتر است و دسته دوم، مانند برخی از رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه بازار کار محدودتر و کمتری دارند و این ارتباط با بازار کار، مبنای اولویت بندی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها هنگام انتخاب رشته می‌شود و افراد را به سمت تحصیل در رشته‌هایی با بازار کار بهتر سوق می‌دهد.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امکان ندارد رشته‌های علوم پایه بازار کار نداشته باشند گفت: حتی رشته‌ ریاضیات که مجردترین رشته است رویکرد کاربردی دارد ومیدان عمل آن گسترده است و می‌تواند نزدیکی زیادی با بازار کار داشته باشد.

وی بیان کرد: ایران از نظر تحقیق و پژوهش و چاپ مقالات در مجله‌های علمی معتبر دنیا از کشورهای موفق جهان است و با ظرفیت علمی بالایی که دارد می‌تواند جایگاه بالاتری را نیز کسب کند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از یک دهه پیش بحث نوآوری و خلاقیت در فناوری و پژوهش اهمیت بالایی یافته و هر رشته‌ای که از این مهم غافل بماند، فاصله‌اش با بازار کار زیاد می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه علوم پایه باید زمینه تحقیقاتی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که بیشتر به عمل و کار نزدیک باشد گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ عضو هیات علمی زیست شناسی و ۱۳ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته در کشور فعالیت می‌کنند که این نیروی عظیم تحقیقاتی و طیف گسترده محققان و اساتید، ظرفیت بالایی در تولید پژوهش‌های کاربردی دارند.

رحیمی تاکید کرد: انتظار می‌رود انجمن زیست شناسی کشور و پژوهشگران حوزه زیست شناسی در تاسیس مراکز نوآوری و خلاقیت و مراکز رشد تخصصی و حضور در پارک‌های علم و فناوری اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بخشی از اعتبار کشور برای تقویت خلاقیت و نوآوری در پژوهش در نظر گرفته می‌شود و هر رشته علمی که از این اعتبار استفاده نکند، ضعیف می‌شود.

بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران امروز با حضور پژوهشگران تخصصی این رشته از داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه سمنان آغاز شد و تا یکم اسفند ۹۹ ادامه دارد.

۸۰۰ مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از این تعداد، ۷۰۰ مقاله پذیرش شد که حدود ۲۰۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۰۰ مقاله هم به صورت پوستر در مدت برگزاری این کنگره بین المللی ارائه می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top