تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/11/29 - 15:40
کد خبر: 386244

ماجرای «کنکور زدگی» در آموزش و پرورش

کارشناس آموزش و پرورش گفت: برخی با تبلیغات و رسانه‌ها، بر طبل کنکور می کوبند و به خانواده‌ها و دانش‌آموزان فشار روحی و روانی وارد می‌کنند؛ خانواده ها نیز به همین دلیل اجازه هیچ‌گونه مهارت آموزی، خلاقیت و یادگیری فنون را به فرزندان خود نمی دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسین ضرغامی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: کنکور به عنوان یک معضل و چالش جدی در نظام آموزش کشور شناخته شده است که عوارض ناشی از آن به نظام تعلیم و تربیت ما سرایت کرده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی مهم شده است؛ همچنین شرایط اقتصادی، روانی، آموزشی و تربیتی، هدف گذاری و نیروی انسانی، جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه موافق برگزاری کنکور نیستم، گفت: علت آن هم اجبار نیروی انسانی به تحصیل در آموزش عالی و مدرک گرایی است، در حالی‌که نیاز امروز کشور، مهندس و تحصیل کرده نیست. امروزه کشور نیروی انسانی فنی، با مهارت و تولیدکننده می‌خواهد نه کارمند.

*کسب رتبه‌ بالا در کنکور!

کارشناس آموزش و پرورش درباره شیوه برگزاری کنکور، بیان کرد: شیوه کنونی برگزاری کنکور، آسیب‌های فراوانی را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. زمانی که یک چهارچوب محدود و کلی برای آینده شغلی و تحصیلی نیروی انسانی کشور طراحی شود که بخش زیادی از آن هم صرفاً به مهارت های تست زنی برمی‌گردد، استعدادها و خلاقیت ها به صورت خودکار حذف خواهد شد، نتیجه‌ همه تلاش و اهداف مدارس هم در قبولی کنکور خلاصه می‌شود؛ حتی مدارس ابتدایی‌ و خصوصی برای جلب نظر والدین از شعارهای کنکور و کسب رتبه‌های بالا در آینده! صحبت می‌کنند.

ضرغامی افزود: می‌خواهم از تعبیر «کنکور زدگی» برای نظام آموزش و پرورش استفاده کنم که همین موضوع باعث شده، نظام تعلیم و تربیت ما صرفاً آموزش باشد و خبری از پرورش و تربیت در آن نیست؛ همچنین از نیازهای سن نوجوانی و مقطع متوسطه دوم به بهانه کنکور غفلت می‌شود.

* منافع مالی برای تبلیغ کنندگان کنکور

ضرغامی با بیان اینکه کنکور از نظر ارزشیابی نیز به هیچ‌وجه سنجش عمیق و دقیقی از دانش اندازه نخواهد گرفت، اذعان کرد: کنکور تأکید زیادی بر حافظه سپاری علوم و دانش‌ها دارد. همچنین منافع متعدد مالی و غیرمالی برای مافیای آموزشی، مؤسسات آموزشی تا برخی از استادان کنکوری که مدام با استفاده از تبلیغات و رسانه ها، بر طبل کنکور می کوبند و فشار روحی_ روانی، به خانواده ها و دانش‌آموزان وارد می‌کنند؛ خانواده ها نیز به واسطه همین تبلیغات، اجازه هیچ‌گونه مهارت آموزی، خلاقیت و یادگیری فنون را به فرزندان خود نمی‌دهند.

وی با بیان راه‌حلی برای کنکور، گفت: پیشنهاد من این است متولیان امر به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با همراهی سازمان سنجش و وزارت علوم، متخصصان و صاحب نظران این موضوع را دعوت کرده و طی سلسله جلسات متعدد، به یک مدل عدالت محور و به‌روز برای جایگزینی کنکور برسند و آن را در دستور اجرا قرار دهند.

* سنجش بر اساس سوابق تحصیلی

کارشناس آموزش و پرورش افزود: پیشنهاد بنده معطوف به سنجش از سوابق تحصیلی است که بخش عمده آن طی امتحانات نهایی بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته است و می‌توان کنکور را در دو سه سال متوسطه دوم خرد کرد تا فشار روحی روانی و دشواری آن مرتفع شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top