تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/12/11 - 02:12
کد خبر: 387397

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

نشریات دانشجویی در دو راهی مجازی ادامه دادن یا ایده دیگر

نشریات دانشجویی در دو راهی مجازی ادامه دادن یا ایده دیگر

عسگری فعال حوزه نشریات دانشجویی پیرامون ارزیابی نشریات در دوران کرونا و برنامه شورای مرکزی برای سال آینده گفت: در این یکسال بعد از شیوع کرونا، فعالیت های اجرایی و تشکیلات دانشگاه ها به صورت اندک و کم بوده که مهم بوده است و یک حرکت میدانی صورت بگیرد اما تقریبا می شود گفت به صفر رسیده بود، تشکل ها بیشتر به دو سمت رفتند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۵ بهمن ماه، انتخابات اعضای دانشجویی نشریات وزارت علوم برگزار شد. در این انتخابات علی اسدی از بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران، محمد عسگری از  انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شاهد بعنوان اعضای اصلی و فائزه اسدپور از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بعنوان عضو علی البدل انتخاب شدند. این شورا به مدت یک سال و چهار ماه، تا خرداد ماه سال ۱۴۰۱، فعالیت خود در بستر سیاست گذاری در حوزه نشریات دانشجویی وزارت علوم را به عهده خواهند داشت.

محمد عسگری از اعضای اصلی شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در پاسخ به این سوال که امنیت برگزاری انتخابات به چه صورت بود، گفت: وقتی می خواهید رای بدهید یک کد به شماره خودتان که علاوه برا وارد کردن کد، عکس سلفی که از خودتان می گیرید باید آن کد را رو کاغذ نوشته و در عکس سلفی همراهتان باشد، این به نظرم امنیت را تامین می کند، ما مثلا در انتخابات حضوری بحث نماینده ها رو داریم که طرف می تواند یک‌ نماینده داشته باشد و بگوید به فلانی و فلانی رای بدهید،در اینجا هم امکانش هست به کسی دیگر بگویید که جای شما اینکار را انجام بدهد اما به هیچ عنوان نمی تواند بدون مجوز و اطلاع شما اینکار را بکند و نحوه برگزاری مشکلی نداشت.

عسگری پیرامون مشکلات رخ داده در این انتخابات گفت: اول یک مسئله پیش آمده بود بخاطر بحث زمان بندی که حل شد، مشکل دیگر که وجود داشت بخاطر خود سامانه که مستندات بود، مثلا کارشناس نشریه دانشگاه مستندات را درست یا کامل بارگذاری نکرده بود و دانشجویان نمی توانستند پیگیری بکنند، کسانی بودند که واجد شرایط برای رای دادن بودند اما مثلا بخاطر نقص مستندات و یا عدم بارگذاری نشریه که دانشجویان می توانستند نشریه های خود را روی سایت بارگذاری کنند اما اینکار را انجام ندادند.

این فعال دانشجویی درباره اینکه این مشکلات از سوی کم کاری دانشجویان بود یا کارشناسان دانشگاه‌ها بود،افزود: مشکل از دانشجویان بود ولی بیشتر مشکلاتی که دیده می شد از سمت کارشناس نشریات دانشگاه ها بود و در سایت توضیح میداد که شما به دلیل مثلا نقص کارنامه و یا نقص مدارک و مستندات تایید نشده اید و تا تاریخ فلان اقدام به رفع نواقص بفرمایید. ایراد دیگر سامانه این بود که مثلا یک نفر مدارکی میفرستند و میخواهد آن را لغو ارسال کند امکان بازگشت در سامانه وجود نداشت.

عضو شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که حال و هوای امسال نسبت به سال قبل چه تفاوت هایی داشت، بیان کرد: آن هیجان حداقلی را مجازی هم دارد اما فضایش با انتخابات حضوری خیلی فرق دارد. انتخابات حضوری سخنرانی و پرسش و پاسخ کاندیدا داشتیم، در انتخابات حضوری فرآیندش ۳ روز بود، یک روزش از بعدازظهر تا عصری یا شبی طول می کشید، صحبت افرادی بود که کاندیدا شده بودند یا به عنوان کاندید صحبت می کردند. در انتخابات مجازی تبادل آرا و نظرات نیست و حتی اگر نشست مجازی برگزار می شد باز هم امکان جمع شدن همه دانشجویان فراهم نبود.

وی درباره وضعیت مشارکت در انتخابات امسال گفت: حقیقتا بخاطر مجازی بودن مشارکت بیشتر از پارسال نبود و امکان پیگیری کم بود و عدم مشارکت بیشتر به چشم آمد.

عسگری فعال حوزه نشریات دانشجویی پیرامون ارزیابی نشریات در دوران کرونا و برنامه شورای مرکزی برای سال آینده گفت: در این یکسال بعد از شیوع کرونا، فعالیت های اجرایی و تشکیلات دانشگاه ها به صورت اندک و کم بوده که مهم بوده است و یک حرکت میدانی صورت بگیرد اما تقریبا می شود گفت به صفر رسیده بود، تشکل ها بیشتر به دو سمت رفتند. یکی به سمت گفتگوهای لایو و کلاس های مجازی و... دیگر هم که از جنبه مثبت نگاه کنیم همان فعال تر شدن و بیشتر شدن نشریه ها و یک جاهایی هم گفتگوهای مجازی بود.

وی در ادامه افزود: نکته دیگری هم که هست نشریات دانشجویی امکان خوبی که برایشان فراهم بود، مخاطب مستقیم کف دانشگاهی با دانشجویان بود، مثلا خودشان نشریه‌ها را پخش می کردند، صحبت می کردند بازخورد می گرفتند، حتی کارکنان دانشگاه ها و اساتید، از این جنبه کرونا باعث شد بیشتر مخاطب جذب کنند. چه از لحاظ فرمی و یا محتوایی بیشتر نشریه ها ممکن است ضعف داشته باشند، وقتی فضا به خصوص به این شکل باشه از این لحاظ دانشجویان بیشتر احساس نیاز می کنند که این خلا و ضعف ها را پوشش بدهند و رفع بکنند ولی خب دیده می شد. برای رونق فضای مجازی و این ها، چه بحث روزنامه باشد، چه بحث نشریه و یا حتی بحث کتاب که جای فکر و نیاز به کار دارد، الان هم خوب است که دانشجویان بروند و کمک کنند این فضا برگردد.

عضو شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزارت علوم درخصوص برنامه مدنظرشان در سال آینده گفت: از زمان خودم و آن چیزی که  باورم است بگویم که ما یک سری نیازهای اساسی و خلاهای اصلی و مهم پیدا کنیم که رفع کنیم و یک سری وظایف هم است که به عنوان من نوعی یا افراد دیگر که سال قبل و یا سال های آینده رای آورده باشند و یا رای بیاورند یک سری وظایف برایشان در قالب شیوه نامه و یا قوانین تعریف شده است که آن ها موظف‌اند زمانی که وارد شورا می شوند به آن وظایف عمل بکنند.

عسگری در ادامه تصریح کرد: به نظر من یکی از وظایف و دغدغه های اصلی ما همان وظایف روتین، شیوه نامه ها، ضوابط و آیین نامه ها را به خوبی انجام بدهیم و به آن ها عمل کنیم و پیگیر مسائل دانشجویان باشیم و آن بخشی هم که احساس نیاز می کنیم و لازم به طور ویژه به آن پرداخته شود بحث دستورالعمل اجرایی است که شیوه نامه یک امتیازی که نسبت به دستورالعمل داشت تغییرش نیاز به مصوبه شورا مرکز ناظر داشت که توانستند و این کار را پیش بردند.

وی در پایان گفت: دستورالعمل جدا از آن بحث حقوقی، یک بحث تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دارد، یعنی علاوه بر اینکه ما باید دستورالعمل را بررسی کنیم و آن را به یک متن کاملا محکم و قابل دفاعی برسانیم، آن بحث رایزنی و صحبت و اغما کردن برای تصویبش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کلا به مرحله اجرا رسیدنش هم وجود دارد که انشالله آن را پیش می بریم و به نتیجه می رسانیم و به وظایفمان عمل می کنیم.

مصاحبه از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top