تاریخ انتشار: شنبه 1399/12/16 - 13:07
کد خبر: 387919

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد بالا گرفت؛

سامانه «آموزشیار» سردرگم‌تر از همیشه در برآوردن نیاز‌های دانشجو!

سامانه «آموزشیار» سردرگم‌تر از همیشه در برآوردن نیاز‌های دانشجو!

سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد از ابتدای مردادماه ۹۹ به عنوان سامانه انتخاب واحد دانشجویان معرفی و سایر سامانه‌های دانشگاهی از دسترس خارج شد؛ اما بیش از ۸ ماه از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد و همچنان دانشجویان با مشکلات زیادی چه برای انتخاب واحد و چه واریز شهریه مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۶ مردادماه امسال بود که سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد که تمامی فرایندهای مربوط به انتخاب‌واحد، پرداخت شهریه، صدور گواهی‌های موردنیاز دانشجویان، انتقالی دانشجویان و ... در آن انجام می شود، فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد و فعالیت رسمی‌اش از ۱۰ شهریور شروع شد

این سامانه آموزشی از ابتدای مهرماه ۹۹ به عنوان سامانه انتخاب واحد دانشجویان معرفی و سایر سامانه‌های دانشگاهی از دسترس خارج شد؛ اما بیش از ۸ ماه از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد و همچنان دانشجویان با مشکلات زیادی چه برای انتخاب واحد و چه واریز شهریه مواجه هستند.

جالب این است که بدانید این سامانه بدون رفع مشکلات زیرساختی ناشی از طراحی آن به عنوان سامانه جامع دانشگاه آزاد معرفی شده است. از ابتدای نیمسال دوم تحصیلی و آغاز انتخاب واحد دانشجویان مشکلات موجود در این سامانه باعث شده که نه تنها دانشجویان نتوانند فرآیند انتخاب واحد و شهریه را انجام دهند؛ بلکه بسیاری از دانشجویان از این فرآیند جا ماندند. از این رو مشکلات این سامانه بازهم محل شکایت و گله مندی بسیاری از دانشجویان قرار گرفت.

نمونه‌هایی از مشکلات دانشجویان با سامانه دانشگاه آزاد

۱. وجود تراکنش‌های ناموفق دانشجویان، واریزی‌های دانشجویان از حساب بانکی دانشجو کسر گردیده، تاییدیه بانک هم وجود دارد گاهی چند بار پرداخت گردیده، ولی به حساب شهریه دانشجو در سامانه ثبت نشده به حساب دانشجو هم برگشت نخورده و در سیستم جستجوی تراکنش‌ها نیز وجود ندارد. مراجعات بسیاری در این خصوص وجود دارد و دانشجویان موفق به انتخاب واحد نشده اند.

۲. عدم وجود اطلاعات مالی نیم سال‌های ۹۷۱ و ۹۷۲ و ۹۸۱ و ۹۸۲، عدم وجود اطلاعات این ترم ها، برای دانشجویانی که در حال دفاع فارغ التحصیل و انتخاب واحد دارند، ولی سابقه قبلی ایشان وجود ندارد مشکلات بسیاری ایجاد نموده است.

۳. در زمان انتخاب واحد سیستم دانشجویی این پیام را به اکثر دانشجویان که می‌خواستند شهریه پرداخت کنند می‌دهد: هیچ گونه دستور پرداختی برای شما وجود ندارد به امور مالی مراجعه نمایید، این موضوع با توجه به زمان محدود مورد اعتراض بسیاری از دانشجویان می‌باشد.

۴. برای بسیاری از دانشجویان حداقل و حداکثر الزام پرداخت را صفر می‌زند و دانشجو قادر به پرداخت شهریه نمی‌باشد.

۵. برخی از دانشجویان بدهی اقساط نیم سال ۹۹۱ و شهریه ثابت با ۳۵ درصد را برای ترم ۹۹۲ پرداخت کرده با این حال موفق به انتخاب واحد نشده اند و انتخاب واحد برایشان فعال نمی‌شود.

۶. تسویه حساب نهایی جهت دانشجویان فارغ التحصیل وجود ندارد و بعد از فارغ التحصیلی فایل دانشجو باز است و امکان تغییر وجود دارد و مغایرت پس از تسویه به وجود می‌آید.

۷. هزینه انتقالی دانشجویان مهمانی و انتقالی وجود ندارد، دانشجویان پس از ثبت وضعیت ترمی در امور دانشجویی با توجه به مقطع باید در سیستم شهریه هزینه انتقالی ثبت شود که این موضوع کنترل نمی‌شود.

۸. برای دانشجویان فارغ التحصیل یک شهریه ثابت اعلام می‌شود در حالی که نیاز به انتخاب واحد ندارد و این مورد اعتراض اکثر دانشجویان می‌باشد که می‌خواهند نمرات را ببیند.

۹. شهریه رساله دکتری، امتحان جامع، پایان نامه ارشد، معرفی به استاد، مرخصی با احتساب و وقفه‌های تحصیلی برای دانشجویانی که غایب، اخراجی و... در ترم‌های قبل از بهمن در آموزش ثبت می‌شود و شهریه ثبت نمی‌شود.

۱۰. هزینه انصراف را سیستم اشتباه حساب می‌کند علی رغم نامه نگاری و پیگیری مکرر اقدامی صورت نگرفته است.

۱۱. مانده‌های بدهکاری و بستانکاری دانشجویان در آخرین نیم سال ترم ۹۸۲ یا ۹۸۳ منتقل نشده است در مبالغ بستانکاری مورد اعتراض دانشجویان عدم محاسبه در شهریه ترم‌های جاری و در موارد بدهکاری، انکار و عدم پذیرش به نحوی که به علت بیماری کرونا اکثرا پرداخت ننموده اند و نیز با توجه به گذشت دو نیم سال از بدهی عدم پذیرش بدهکاری از طرف دانشجویان را به دنبال دارد و موضوع را به مشکلات سیستم مربوط می‌دانند.

۱۲. پس از تسویه حساب دانشجو امکان تغییر دروس و شهریه وجود نداشته باشد.

۱۳. پس از تسویه حساب دانشجو امور شهریه بتواند پروفایل دانشجو را مسدود نماید تا حوزه‌های دیگر امکان تغییر در وضعیت دانشجو را نداشته باشند مگر با اخذ مجوز از امور مالی واحد.

۱۴. تعیین دقیق میزان شهریه هر ترم را امکان ناپذیر نموده است.

۱۵. واریزی دانشجویانی که تراکنش ناموفق می‌باشد و در سیستم به عنوان در حال پرداخت ثبت می‌شود و بعد از یک هفته تعیین تکلیف نمی‌گردد و به همین شکل باقی مانده است که موجب بروز مشکلات برای دانشجویان شده است.

۱۶. سنوات دانشجویان کنترل نمی‌شود و دانشجویانی که سنوات مجاز آن‌ها به پایان رسیده و ترم‌هایی که باید با سنوات جدید محاسبه شود با سال ورودی نمایش داده می‌شود.

۱۷. دانشجویانی که اضافه واریزی دارند و مبلغ مانده شهریه باید مسترد شود در گزارش گیری مانده صحیح نمی‌باشد و پیگیری واریزی در صورت حساب بانک امکان ندارد.

۱۸. امکان ثبت استرداد مبلغ به دانشجویان اضافه شود گزارش گیری لیست پرداخت به دانشجویان که باید تایید گردیده و ضمیمه سند حسابداری شود وجود ندارد. و... .

و اما پاسخ مسئولین!

این در حالیست که حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد در پاسخ به اینکه سامانه آموزشیار مشکل اساسی دارد و دانشجویان نمی‌توانند ثبت نام، انتخاب واحد و یا واریز شهریه داشته باشند، گفت: سامانه آموزشیار مشکل خاصی ندارد و دانشجویان می‌توانند فرآیند انتخاب واحد را انجام دهند.

وی افزود: من در جریان مشکلات زیر ساختی نیستم، اما در مجموع این سامانه مشکلی ندارد؛ به دلیل اینکه حجم ورودی دانشجویان به سامانه زیاد است، ممکن است اختلالاتی داشته باشد؛ اما تعداد زیادی از دانشجویان تاکنون توانستند ثبت نام و انتخاب واحد خود را انجام دهند.

سخنگوی دانشگاه آزاد معتقد است که این سامانه مشکلی ندارد و زیر بار انتقادات دانشجویان نمی روند؛ اما شکایت های زیادی از دانشجویان در این خصوص وجود دارد که این سامانه از لحاظ زیر ساختی مشکل اساسی دارد.

هاشم منصوری دبیر سیاسی اتحادیه مجمع تشکل های اسلامی دانشجویان نیز در گفتگویی با ابراز نگرانی از به تاخیر افتادن تاریخ دفاع دانشجویان به دلیل مشکلات سامانه دانشگاه آزاد بیان داشت: اساسا به نظر می رسد که طراحی سامانه یکپارچه آموزشیار که تصادفا همزمان با شروع کرونا در دستور کار دانشگاه آزاد قرار گرفته قدم ارزشمندی در راستای تحول در سیستم مدیریت اطلاعات دانشجویان، اساتید و سایر حوزه ها باشد اما نباید دود مشکلات فنی که در طراحی چنین سامانه بزرگی طبیعی هست در چشم دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی برود.

منصوری همچنین در خصوص شایعاتی مبنی بر دریافت شهریه اضافی ترم دوم با این بهانه از دانشجویان در حال فارغ التحصیلی بیان داشت: بنده به این موضوع معتقد نیستم که چنین طراحی سیستماتیکی وجود داشته باشد و طبعا هم مسئولیت تاخیر دانشگاه در ارائه‌ مجوز دفاع به دانشجویان متوجه خود دانشگاه بوده و در صورتی هم که خدایی ناکرده به صورت غیرعمد مسئولین چنین توقعی از دانشجویان داشته باشند زیر بار این موضوع نخواهیم رفت و از طریق قانون پیگیر می شویم.

وی گفت: امیدوارم مسئولان سازمان مرکزی و به خصوص رئیس دانشگاه شخصا به موضوع ورود کرده و نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند تا دانشجویان با وجود مشکلات سایت در ثبت نمرات در کارنامه و سایر اختلالات بتوانند مستقلا از این سامانه دفاع کرده و فارغ‌التحصیل شوند.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top