تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/12/18 - 13:43
کد خبر: 388294

برنامه ای برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان دکتری با کارنامه فناورانه

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از اجرای برنامه دکتری تکنولوژی محور در این ستاد خبر داد و گفت: در این برنامه دانشجویان دکتری در شرکت‌های دانش‌ بنبان پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه حوزه نانو را اجرایی خواهند کرد و از این طریق دانشجویان با کارنامه فناورانه فارغ التحصیل می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر سعید سرکار امروز در بیستمین رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی در حوزه فناوری نانو که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به تحولات ایجاد شده در دوره جدید هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی،  افزود: این صندوق نوآوری با اجرای برنامه‌های متنوع و حمایت‌های ارائه شده، موتور پیشران فناوری و نوآوری کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برنامه نانو استارت آپ که برنامه دانشجویی ستاد ویژه توسعه  نانو است، با تاکید بر اینکه این برنامه یک جریان سازی در کشور در سطح دانشجویی است، ابراز امیدواری کرد که با دستاوردهایی که دارد، تبدیل به یک الگو در کشور شود.

سرکار، فناوری نانو را یک فناوری نوظهور دانست که کشور در مرز نوآوری و فناوری آن حرکت می‌کند، یادآور شد: ستاد توسعه فناوری نانو در این مسیر از گذشته یک خط شکن بوده و همواره در نظر داشته برنامه‌ها و نوآوری‌هایی داشته باشد؛ از این رو سعی کردیم برنامه‌هایی را اجرا کنیم که الگویی برای سایر حوزه‌ها ارائه دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در این راستا بسیاری از فناوری‌ ها از تجربیات این ستاد برای توسعه بهره بردند، یادآور شد: آزمایشگاه فناوری نانو که در حال حاضر به شکل بزرگتر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تشکیل شده است، کریدور خدمات فناوری نانو در بازار، ثبت اختراع، کلوپ شرکت های پیشرفته صادراتی از جمله مواردی است که با استفاده از الگوی ایجاد شده در ستاد نانو توسعه یافته اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۵ نهاد توسط ستاد توسعه فناوری نانو بر اساس ضرورت برای دستیابی به فناوری  برنامه ریزی شده است و برخی از این نهادها برای اولین بار در کشور و حتی در دنیا اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه تکنولوژی ایران را در مقایسه با کشورهایی چون کره، آمریکا  و سایر کشور قرار داده پول نبوده، بلکه بیشتر مکانیزم نرم و سیاست‌ها و برنامه‌هایی بوده است که دانشگاه‌ها، شرکت‌های صنعتی بزرگ و نهادهای مالی را با فناوری درگیر کرده است، افزود: سرمایه اصلی ما در برنامه نانو استارت‌آپ ستاد، دانشجویان هستند و معتقدیم این برنامه می‌تواند در کشور یک الگو شود؛ چرا که این برنامه از سطح دانشجویی فراتر است و فضای جدید در کشور ایجاد می کند.

دانشگاه‌ها افرادی با ضایعه نخاعی به جامعه تحویل می‌دهند

سرکار با ابراز  گلایه از دانشگاه‌های کشور گفت: گلایه من این است که در دانشگاه‌ها بیشتر به تئوری پرداخته می‌شود؛ از این رو دانشگاه‌های کشور افرادی با ضایعه نخاعی را به جامعه تحویل می‌دهند. این افراد خوب حرف می زنند، گوش می‌کنند، تمام حواسشان کار می‌کند، اما دریغ از اینکه حرکت انجام دهند و برای گذران زندگی به افراد مختلف وابسته هستند.

دبیر ستاد نانو با تاکید بر اینکه دانشجویانی که ما در شرایط فعلی در دانشگاه تربیت می کنیم، بیشتر مفاهیم را درک می‌کنند، خاطر نشان کرد:  این دانشجویان ظرفیت  کار کردن ندارند و این عیب کار است، ما دانشجویان را در دانشگاه‌ها عالم بار می‌آوریم، ولی توانمند تربیت نمی‌کنیم و این مشکل اصلی است.

وی دانایی را لازمه توانایی دانست و گفت: ولی ضرورتا هرکس دانا است، توانا نیست؛ این مساله ای است که باید در دانشگاه‌ها به صورت جدی به آن پرداخته شود.

سرکار با اشاره به اینکه در برنامه نانو استارت آپ دانشجویان در حین تحصیل با کار تیمی و تجارت و مسایل دیگر آشنا می‌شوند، افزود: این برنامه خود یک جریان سازی و الگوسازی است، به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۸ طرح استارت آپی توسط دانشجویان ارائه شده است، اما ۵ سال آینده می‌توان شاهد ارائه  ۸۰۰ طرح در این برنامه باشیم که می‌توان آنها را در سایر رشته‌های فناوری اجرایی کرد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه امروز روزی نیست که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بر سرکار دولتی برود، گفت: امروز بهترین فارغ التحصیلان دکتری ما بیکار مانده‌اند که یا باید سرگردان شوند و یا مهاجرت تخصصی داشته باشند، مهاجرت تخصصی یعنی اینکه به حرفه دیگری به غیر از تخصص خود روی آورند، مهاجرت تخصصی خیلی فاجعه تر از مهاجرت به کشورهای دیگر است.

سرکار ادامه داد: متاسفانه در کشور افراد را تربیت می کنند، اما افراد در بیرون از دانشگاه سرگردان هستند و این در حالی است که کشور با صرف بودجه‌های زیاد دانشگاه تاسیس می‌کند، حقوق استاد پرداخت می‌شود؛ اما از سوی دیگر دانشجویان بر اساس نیاز بازار تربیت نمی‌شوند و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به حال خود رها می‌شوند.

وی اظهار کرد: اگر نیروی دانا تربیت کنیم، هر طرحی که ارائه می‌دهند، علاوه بر برطرف کردن نیاز صنعت می توانند اشتغال نیز ایجاد کنند و نیاز نیست که به خارج از کشور مهاجرت کرده؛ این ضرورت امروز کشور است.

سرکار با اشاره به اینکه ستاد برنامه‌های متعددی در دست تدوین دارد، گفت: برنامه دکتری تکنولوژی محور یکی از برنامه‌های ستاد است که در حال حاضر با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی در این خصوص شده و بنا داریم با وزارت بهداشت به عنوان یک برنامه مصوب انجام شود و بعد از آن این برنامه توسط وزارت علوم الگو شود.

وی گفت: بر اساس این برنامه در شرکت‌های دانش بنیانی که هیات علمی در آن حضور دارند، دانشجوی دکتری گزینش شده و بر اساس پروژه تحقیقاتی که شرکت ارائه می‌دهد، دانشجو ۳ سال دوره خود را در آن می‌گذراند، براین اساس دانشجو با کارنامه فناورانه فارغ التحصیل می‌شود.

به گفته سرکار، این برنامه می‌تواند تحولی در کشور ایجاد کند و ما را در عرصه جهان در بین پیشگامان قرار دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top