تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/12/24 - 17:12
کد خبر: 388932

تحریم‌ها مانع رجوع دانشجویان به کتب خارجی است

نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: دانشجویان ما ناگزیر بودند متون اصلی را بخوانند، کم کم عده‌ای شروع به ترجمه کتاب‌های خارجی کردند. منتها تحریم‌ها اجازه نداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ محمود آموزگار نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع حقوق مولفان در ایران گفت: به طور جدی در سال ۱۳۴۸ قانون حمایت از حقوق مولفان تصویب شد که مقارن باتصویب الحاقیه کنوانسیون برن شد. از آن موقع تا به امروز این قانون اصلی در کشور است که در رابطه با تنظیم مناسبات بین ناشران و مولفان و اشخاص ثالث ملاک عمل قرار می‌گیرد و بعد از قانون سال ۱۳۴۸ قانونی درباره ترجمه و تکثیر و بعد هم قانونی در رابطه با تولیدات یارانه‌ای تصویب شده است.

قانون حقوق مالکیت ۵۰ سال نیاز به بازنگری دارد

آموزگار در ادامه افزود: بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۴۸ مدت استفاده از حقوق مادی پدید آورنده و مولف کتاب که به موجب وصیت با وراثت منتقل می شود از تاریخ مرگ پدید آورنده ۳۰ سال است. در حالی که در قوانین همه کشورها در هر موردی که آن زمان استفاده می‌شود یکسان است. یعنی ۷۰ سال در ترجمه ۷۰ سال در کار مشارکتی است. ولی در قانون ما در سال ۱۳۴۸ سی سال را انتخاب کردند و به محض اینکه این مدت منقضی شد، مولف در قید حیات باشد،. حقوق به آن بر می‌گردد در غیر این صورت به ورثه‌اش تعلق می‌گیرد.

نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران به چرایی عدم پیوستن کشور به کنوانسیون برن اشاره کرد و گفت: حقوق مالکیت فکری به دو شاخه تقسیم می‌شود یکی حقوق مالکیت صنعتی است که اتفاقاً کشور ما به کنوانسیون مربوط به آن پیوسته و کنوانسیون پاریس را پذیرفته است و الان در کشور ما عمل می‌شود و کسی حق تقلید یا کپی بدون اجازه صاحب اثر را ندارد و تحت تعقیب واقع می‌شود. آن بخشی که کشور ما نپیوسته، حقوق مالکیت ادبی و هنری است که مربوط به کنوانسیون برن است.

آموزگار ادامه داد: داستان حقوق مالکیت صنعتی به کنوانسیون برن ارتباطی ندارد و مهمترین مخالفان پیوستن یا مراعات این حقوق در کشور ما، اتفاقاً روشنفکران نویسنده و مترجم بوده‌اند. چراکه معتقد بودند اگر به این موضوع تمکین کنیم و تن به آن دهیم و یک پولی هم به ناشر خارجی پرداخت کنیم، این باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کتاب می‌شود و کتاب گران‌تر می‌شود و قاعدتاً در سرانه مطالعه تأثیر منفی می‌گذارد چون تیراژچاپ کتاب پایین است و سرانه مطالعه کم است و به نوعی کتابخوانی خیلی رونق ندارد. اگر هم ما این هزینه را اضافی بکنیم و قیمت کتاب افزایش پیدا می‌کند بنابراین از میزان کتاب خوانی کاسته می‌شود.

متوسط شمارگان ما ۱۱۰۰ نسخه است

وی با بیان اینکه دانشجویان ما ناگزیر بودند متون اصلی را بخوانند، گفت: کم کم عده‌ای شروع به ترجمه کتاب‌های خارجی کردند. منتها تحریم‌ها اجازه نداد. برای اینکه اینجا کپی نشود، گفتیم همزمان ترجمه فارسی‌اش زده شود واینجا نشر بدهید. به طوری که اصلش آنجا باشد و ترجمه‌اش در ایران در بیاید.

آموزگار خاطر نشان کرد: در رابطه با وضعیت مالی ۹۷ صد هزار عنوان گاهی کم وبیشتر کتاب منشر می‌کنیم. این شامل ترجمه و کتابهای درسی است. متوسط شمارگان ما ۱۱۰۰ نسخه است. ناشران آموزشی و کمک آموزشی سالانه تولید می‌کنند. سال دیگر کتابشان را جدید تر می‌کنند. برای هر نفر ۲۵/۱ کتاب است.

حدود نیمی از درآمد ناشران خارجی از کپی رایت است

آموزگار با بیان اینکه در همه نمایشگاه بین المللی کتاب یکی از مراکز اصلی‌شان مراکز رایت است، گفت: آنها در جایی می‌نشینند مبادله رایت می‌کنند. هرناشری به طور متوسط در جهان حدود چهل تا پنجاه رصد در آمد نشر را از فروش حقوق نشر و کپی رایت دارد. چیزی که ما از آن محرومیم. ما به موضوع کنوانسیون و کپی رایت از منظر آکادمیک و سیاسی و فرهنگی دقت نداریم. بدون اجازه صاحب اثر آثاری را منتشر می‌کنیم. ما کلی سال داوطلبانه همکاران‌مان راتشویق می‌کنیم کتابی را ترجمه می‌کنید رایتش را بخرید. با ناشر خارجی‌ها چانه می‌زنیم اما در آمد کم در ایران است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top