تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/02/07 - 12:50
کد خبر: 393593

متفکر آزاد: توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راه حل تربیت معلم است

میزگرد تخصصی با موضوع اولویت‌های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش با حضور رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس و مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، میزگرد تخصصی با موضوع اولویت‌های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش با حضور روح الله متفکر آزاد، رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی و محمد طیب صحرائی، مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی و به میزبانی خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

اهمیت آموزش و پرورش در بین ارکان مختلف نظام درک نشده است

محمد طیب صحرائی، مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) در ابتدای این نشست گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بخشی از یک منظومه بزرگ در فضای تعلیم و تربیت کشور است با این وجود اگر گام‌های قبلی به درستی برداشته نشده باشند سند تحول و یا هیچ سند دیگری بازدهی متناسب را نخواهند داشت.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پررش این است که جایگاه این نهاد در نزد سران قوا و به ویژه رئیس جمهور، بدنه دولت، بدنه قانون گذاری و بدنه قوه قضائیه و در نهایت در خود مجموعه آموزش و پرورش درک نشده؛ از این رو اگر امروز برخی از ناکارآمدی‌ها را در کارکرد‌های آموزش و پرورش می‌بینیم لزوما ریشه این ناکارآمدی‌ها از درون این نهاد به دست نمی‌آیند و باید مجموعه‌های فراتر از آموزش و پرورش را بررسی کنیم.

صحرائی تصریح کرد: امروز عدم اهمیت به جایگاه آموزش و پرورش منجر به عدم توجه مناسب به تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور شده است

دولت سیزدهم اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را محقق کند

متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نیز که از طریق فضای مجازی در این نشست به ارائه توضیحات خود پرداخت، گفت: انتظاری که از دولت سیزدهم وجود دارد این است که اهداف اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش به ویژه اهداف سند تحول بنیادین را که در ۹ سال گذشته نتواسته ایم به آن‌ها دست یابیم محقق سازد.

وی با بیان اینکه اصول طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش بر این مبنا استوار است که ما بتوانیم آموزش و پرورش را به سمت نظام تعلیم و تربیت تمدنی خودمان پیش ببریم، تصریح کرد: ما طی این ۹ سال حتی در تدوین زیرنظام‌های سند تحول بنیادین عقب بوده ایم؛ البته اخیرا طبق گزارش‌های وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و پرورش این وزارت خانه می‌گوید که قدم‌های خوبی در تدوین زیرنظام‌های سند تحول برداشته، اما بنده معتقدم برای اجرای سندی مانند سند تحول ما نیازمند تغییر نگاه هستیم به این معنا که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید تربیت نسل آینده کشور را هدایت، کمک و تسهیل گری کند.

وی بسترسازی برای تعلیم و تربیت را از وظایف حاکمیت برشمرد و اظهار داشت: اگر چه رئیس جمهور می‌گوید ما وظیفه‌ای نداریم تا مردم را به زور به بهشت ببریم، اما وظیفه حاکمیت این است که مسیر‌های انحراف دنیوی و اخروی ملت را مسدود کند؛ لذا مسئولان ما باید بپذیرند که هدایت و تربیت نسل در سیستم آموزش و پرورش وظیفه آن‌ها است و پس از پذیرش این مسئولیت ما می‌توانیم در خصوص اینکه چگونه باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را پیش ببریم، حرف بزنیم و اشکالات الگو‌های جایگزین این سند مانند سند ۲۰۳۰ را بیان کنیم.

معلمان خود را رهبران فکری جامعه نمی‌دانند

در ادامه مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: نظام تعلیم و تربیت کشورمان با کمبود ده‌ها هزار نیروی آموزشی و تربیتی مواجه است، اما مشکل بزرگتر در نظام تعلیم و تربیت خیلی فراتر از استخدام یا جایگزین کردن معلمان است، چون اگر به فرض مثال از همین امروز ۲۰۰ هزار معلم را استخدام کنیم مسئله‌ای که پیش می‌آید این است که این معلم‌ها دارای چه نظام شایستگی هستند، چگونه جذب شده اند، چطور آموزش می‌بینند و ارتقاء می‌یابند و مضاف بر این چگونه ساماندهی می‌شوند تا بتوانیم عدالت آموزشی را در کشور پوشش بدهیم.

صحرایی افزود: مسئله دیگری که حائز اهمیت است این است که باید ببینیم جامعه چند صد هزار نفری معلمین و نظام تعلیم و تربیت کشور دارای چه احساس هویتی هستند یعنی باید ببینیم که این افراد صرفا خود را مانند کارمندان سایر وزارتخانه‌ها و نهاده می‌دانند و یا خود را در صف مقدم جبهه تعلیم و تربیت و تقابل تمدنی نظام اسلامی با سایر دیدگاه‌های ضد دینی تصور می‌کنند؛ بنابراین ما نباید مشکل نظام تعلیم و تربیت در حوزه معلم‌ها را صرفا به تعداد آن‌ها تقلیل بدهیم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد جامعه بزرگ و محترم معلمین کشورمان به درستی ساماندهی نشده اند و آن‌ها دارای نگاه هویتی متفاوتی نسبت به دیگر کارمندان نیستند، تصریح کرد: معلمان ما خود را رهبران فکری جامعه نمی‌دانند و این مشکلی عمیقتر از کمبود معلم در کشور است. به هر روی ما می‌توانیم کمبود معلم را با ساماندهی کارآمد و شگرد‌های اداری و استخدامی تا حدودی رفع و رجوع کنیم؛ اما تربیت امری معلم محور و مربی محور است و اگر ما این محوریت را جدی بگیریم نظام تعلیم و تربیت کشورمان از دایره تعداد نفرات خیلی وسیع‌تر خواهد شد.

دانشگاه فرهنگیان در دولت سیزدهم باید بالاترین جایگاه را داشته باشد

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه در حوزه تعلیم و تربیت و علم دانشگاه فرهنگیان در دولت سیزدهم در مهمترین جایگاه قرار دارد، گفت: ما مدعی پی ریزی یک نظام تعلیم و تربیت هستیم با این وجود تحقق این نظام بدون داشتن سامانه تعلیم و تربیت و محلی برای تولید استاد و مربی امکانپذیر نیست.

متفکرآزاد اظهار داشت: اگر قائل بر این باشیم که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تربیت با تعلیم عجین است و در جا‌هایی نیز بر آن مقدم است با این وجود نباید شک داشته باشیم که وجود دانشگاه فرهنگیان از ضروریات و از اوجب واجبات است، اما این گلایه وجود دارد که چرا دانشسرا‌ها در مقطعی کم رونق و حتی از رده خارج شدند.

وی با بیان اینکه اگر هدف فقط تعلیم و آموزش باشد ما می‌توانیم کمبود معلم را با استخدام فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها جبران کنیم، اما اگر می‌خواهیم یک نظام فکری و یک نظام تربیتی کامل را ایجاد کنیم قطعا معلم باید استخدام شود و نه کسی که صرفا آموزش می‌دهد و تدریس می‌کند، افزود: اگر دانشگاه فرهنگیان نتواند معلم مورد نیاز را تامین کند آموزش و پرورش می‌تواند اضطرارا از طریق ماده ۲۸ معلم استخدام کند، اما اگر ما می‌خواهیم نظام تعلیم و تربیت کشورمان ساماندهی شود معلمین ما باید حداقل طی یک دوره چهار ساله در دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند و با این نگاه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه غیر قابل انکار است.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نگاه بلند مدت به آموزش و پرورش داریم؛ لاجرم باید به سمت تربیت معلم برویم و این یک اصل است با این وجود این اصل ایجاب می‌کند که ما در تربیت معلم با برنامه ریزی عمل کنیم به گونه‌ای که باید فارغ التحصیلانی از دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که بتوانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را پیش ببرند.

توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راه حل تربیت معلم است

متفکر آزاد توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان را تنها راه حل تربیت معلم دانست و افزود: توقع ما این است که دولت سیزدهم با تمام قوا به سمت توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان حرکت کند به گونه‌ای که بهترین دانش آموزان و رتبه‌های برتر کنکور علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه باشند و این نیازمند مشوق‌هایی همچون اجرای فرآینده بورس و عمل به تعهد استخدامی است.

طرح مجلس برای جذب  ۶۰ درصد از معلمان کشور از طریق دانشگاه فرهنگیان

وی بیان کرد: مطابق طرحی که در کمیسیون آموزش مطرح شده آموزش و پرورش می‌تواند در صورت نیاز و در صورت عدم توانایی دانشگاه فرهنگیان ۴۰ درصد از معلمان مورد نیاز خود را از طریق آزمون جامع و طی یک دوره آموزشی یک ساله جذب کند و این روشی است که علاوه بر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان دیگر دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز می‌توانند از آن بهره بگیرند. همچنین ما مطابق این طرح آموزش و پرورش را ملزم خواهیم کرد که معلمان را با حقوق‌های پایین جذب نکند؛ لذا اگر آموزش و پرورش به معلم نیاز ندارد نباید نخبگان کشور را با حقوق‌های کم دچار استثمار و بحران کند.

ضرورت تحقیق و تفحص از آموزش های مجازی وزارت آموزش و پرورش

مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ایراد‌های وارد به آموزش‌های مجازی در دوران فراگیری ویروس کرونا در کشورمان گفت: یک مجلس قوی باید به این موضوع بپردازد که مگر ممکن است مجموعه‌ای مانند آموزش و پرورش که موضوع اصلی فعالیت آن رسیدگی به احوالات تربیتی و آموزشی دانش آموزان است آمار اولیه‌ای برای ارائه آموزش‌های مجازی نداشته باشد و این مسئله‌ای است که نیاز به تحقیق و تفحص دارد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بعد از مدت‌ها هیاهو و سرو صدا‌های تبلیغاتی در خصوص ارائه آموزش‌های مجازی اعلام کرده که بیش از سه میلیون نفر از دانش آموزان تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار نگرفته اند و این یک گاف بزرگ و اشتباه نابخشودنی است، چون بیش از ۱۰ درصد از دانش آموزان تحت تعلیم کشور در آموزش‌های مجازی نادیده گرفته شده اند.

دولت سیزدهم در حوزه عدالت آموزشی جبران مافات کند

صحرائی بهره‌مند نشدن سه میلیون نفر از دانش آموزان کشور از آموزش‌های مجازی را یک فاجعه ملی دانست و بیان کرد: امیدواریم با تولید واکسن کرونا بتوانیم در سال آینده فضای متفاوتی در حوزه تعلیم و تربیت کشور داشته باشیم؛ اما به فرض تداوم شرایط فعلی دولت آینده باید در حوزه عدالت آموزشی جبران مافات کند.

وی بر ضرورت فعال سازی ظرفیت‌های مکمل و جایگزین آموزش‌های مجازی از سوی دولت سیزدهم تاکید کرد و افزود: به دلیل ایمن نبودن فضای مجازی در کشورمان آموزش‌های مجازی برای ما به مثابه حرکت دانش آموزان روی لبه تیغ بوده است. در واقع فضای مجازی به مانند یک دره هولناک تربیتی است که ما دانش آموزان را به امید اینکه به قله برسند به درون این دره هدایت کرده ایم. به هرروی فعال کردن پوشش تلویزیونی و تلفیق آموزش‌های تلویزیونی و حضوری معلمان در مدارس بخشی از راهکار‌های کمک آموزشی هستند که می‌توان از آن‌ها بهره برد.

منکر آفات آموزش‌های مجازی نیستیم

در ادامه رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از فراگیری شیوع ویروس کرونا ما برای ارائه آموزش به دانش آموزان لاجرم مجبور به استفاده از فضای بوده ایم، گفت: بنابر ادعای آموزش و پرورش امسال هیچ دانش آموزی به لحاظ شکلی از تحصیل محروم نشده است با این وجود ما باید از معلمین خدوم و دوستانمان در آموزش و پرورش برای فراهم کردن این فرصت قدردانی کنیم؛ اما ما نیز می‌دانیم که آموزش‌های مجازی علاوه بر کاهش کیفیت آموزش آفات دیگری را نیز به همراه دارد.

متفکر آزاد با اشاره به اینکه امسال در جریان تصویب لایحه بودجه با مشکلات جدی مواجه بودیم، اما آموزش و پرورش یکی از بخش‌هایی بود که سعی شد تحت فشار‌ها بودجه‌ای مورد غفلت قرار نگیرد، بیان کرد: در لایحه بودجه علاوه بر توجه به بحث کرامت و معیشت معلمان بودجه‌ای نیز برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است و مضاف بر این در حوزه همسازن سازی حقوق فرهنگیان و همچنین در راستای تامین نیاز‌های آموزش و پرورش از جمله نیاز‌های گرمایشی مدارس رقم‌های بالایی اختصاص یافته است.

وی به اقدامات مجلس در راستای توسعه عدالت آموزشی اشاره کرد و افزود: ۶۰۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که دولت موظف شده تا سیستم گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس را طی یک سال بهینه سازی کند. همچنین موسسات کنکور با گردش مالی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان معاف از مالیات بوده اند که با مصوبه مجلس معافیت مالیاتی این موسسات لغو شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top