تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/02/08 - 01:58
کد خبر: 393658

انتقاد ۶ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان از عملکرد شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

شش دفتر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌ای از عملکرد اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در عمل به وظایف محوله به این شورا انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شش دفتر انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌ای از عملکرد اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در عمل به وظایف محوله به این شورا انتقاد کردند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

سلام علیکم؛

همانطور که مستحضر هستید؛ فرهنگ، امری نهفته در تمامی مسائل جامعه است و بدون شک اعتلای آن در جهت رشد و پیشرفت جامعه، امری مستمر، نیازمند به سیاست گذاری واحد، تعیین ضوابط و نظارت دقیق در این زمینه است.

حقیقتاً جای تاسف دارد که بعد از گذشت ۴٠ سال از اعلام انقلاب فرهنگی توسط امام خمینی (رحمة الله علیه) و تاکید مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در طی این سال‌ها بر این مهم، اساسی‌ترین نهاد مربوطه، یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز در ابتدایی‌ترین اهداف انقلاب در زمینه فرهنگ، گام‌های چندان موثر و مستمری برنداشته است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی که بناست سکان دار فرهنگ کشور باشد و با پویایی خود، مجموعه‌های فرهنگی را در یک جهت سازماندهی و فعال کند، همواره فعالان فرهنگی را نگران رخوت و محافظه کاری شورا و تبعات جبران ناپذیر آن نموده است.

ما در دانشگاه‌ها به وضوح نتیجه عدم اهتمام به رسالت شورا در زمینه دانشگاه اسلامی و سند مربوطه را مشاهده می‎کنیم؛ آسیب‌های اجتماعی مختلف، عدم نشاط در جامعه دانشگاهی و فضای آزاداندیشی، عدم اهتمام به تربیت قشر متعهد در برابر جامعه و... تنها گوشه‌ای از تبعات اهمال کاری در این زمینه است.

نهاد‌های پنجگانه (وزارت علوم و تحقیقات، وزارت بهداشت و درمان، جهاد دانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دانشگاه آزاد اسلامی) که وظیفه اجرای سند دانشگاه اسلامی را بر عهده دارند؛ تا به حال گزارش مستندی از عملکرد خود منتشر نکرده‌‎اند. اکثر نهاد‌ها فعالیت در راستای بند‌های سند را به پایین‌ترین حالت ممکن تنزل داده و در عملکرد برخی از آنها، اثری از این سند مشاهده نمی‎شود؛ چرا که در سند، مشخص نیست هر نهاد دقیقا چه وظیفه‌ای دارد و تا چه زمانی باید به چه جایگاهی برسد؛ و از طرفی نظارت ضعیف شورا بر عملکرد‌ها در کنار مشخص نبودن شاخص‌های سند، اوضاع را بدتر کرده است.

حتی پس از تدوین و ابلاغ پیشران‌های تخصصی توسط شورا به هر نهاد، باز هم تدبیری در جهت ضمانت زمانی اندیشیده نشده و راهی برای مطالبه و نظارت مشخص، بوجود نیامده است.

اعضای محترم شورای اسلامی شدن دانشگاه ها؛

_ به راستی نهاد‌های مربوطه در راستای پیشران‌های محول شده چه عملکردی داشتند؟ مگر غیر از این است که شورا به عنوان پیشرو در زمینه فرهنگ، طبق یکی از اساسی‌ترین ملزومات فرهنگ اسلامی، که حق دانستن و آگاهی بخشی به مردم است؛ وظیفه دارد بستری برای نظارت مردمی در این زمینه فراهم کند؟

_ سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها که در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها پیاده سازی نشده است، به چه دلیل الان مجددا در حال بازنویسی است؟ چه زمانی قرار است این دور ناکارآمد سند‎نویسی، جای خود را به عملکرد موثر و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت در روند اجرایی آن، دهد؟

_ مگر غیر از این است که از ابتدای شروع به کار ستاد انقلاب فرهنگی، یکی از ارکان اساسی ستاد، فعالان دانشجویی بودند و حتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای ارتباط با بدنه دانشجویی، کمیسیون دانشجویی هم دارد؛ این کمیسیون در حال حاضر چه فعالیتی در این راستا دارد؟ ارتباط با بدنه دانشجویی و استفاده از نظر آن‌ها به جای خود، آیا نخبگان کشور حق اطلاع از عملکرد نهاد‌های مختلف در راستای مصوبات شورا را ندارند؟

در پایان امید است که شورا، پاسخگوی حجم انبوهی از سوالات و دغدغه‌های جریان دانشجویی در زمینه عملکرد خود باشد و با تحولی اساسی در این شورا، شاهد ارتقای سطح فرهنگ در جامعه دانشگاهی باشیم.

ما، انجمن‌های اسلامی دانشجویان، عضو دفتر تحکیم وحدت، آمادگی خود را برای بهبود اوضاع فرهنگ، این رکن مظلوم و مغفول و در عین حال حیاتی برای دستیابی به اهداف والای جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‎داریم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه  علامه طباطبایی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده دکتر شریعتی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top