تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/03 - 15:02
کد خبر: 402836

تولید مقالات علمی؛ یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تولید مقالات علمی یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متصدی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشور است.

او افزود: در سال گذشته حدود ۸ میلیارد تومان از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز نوآوری درون دانشگاهی کمک شده است.

صالحی عمران تصریح کرد: مراکز نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای شرایط مناسبی را جهت مستقر شدن شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است تا بتوانیم آن‌ها را به نحو احسنی حمایت کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: این موضوع قبلا در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خیلی مرسوم نبوده است؛ چرا که پایه آن مبتنی بر دانش نبوده و مسیر شرکت‌ها به جای دانش بنیان مهارت بنیان بوده است.

صالحی عمران تاکید کرد: با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم و امیدواریم این حمایت‌ها باعث تولید و توجه به آن‌ها شوند تا به اینصورت شرکت‌های دانش بنیان قدمی در راستای اقتصاد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی بردارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور تولید مقالات علمی است و احتمال دارد که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیرو‌های فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت کرده ایم و جزو کشور‌هایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.

او افزود: بحث اصلی این است که تا چه میزان انسان‌های علمی در راس امور هستند و در سیاست، اقتصاد، بهداشت و ... فعالیت می‌کنند. باید گفت که انسان‌های علمی به هیچ عنوان در کشور حاکمیت ندارند؛ با تغییر دولت‌ها نگرش‌های سیاسی هم تغییر می‌کند، در واقع بحث‌های حاشیه‌ای و بحث‌های غیر علمی در سازو کار توسعه دخالت می‌کنند و باعث عقب ماندگی کشور خواهد شد.

صالحی عمران تصریح کرد: پژوهش و فناوری هیچوقت از هم جدا نبوده و نباید به فراموشی سپرده شود. چرا که ما دو واژه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم، تکنیکال (technical) به معنای فنی و وکیشنال (vocational) به معنای حرفه ای. از این دو واژه ماموریت‌های این دانشگاه را می‌توان استخراج کرد لذا درمیابیم که این دانشگاه برای چه ماموریت‌هایی آمده و چه باید کرد. همچنین، وضعیت موجود و مطلوب تکنیکال و وکیشنال را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. این دو واژه کلیدواژه‌های مهمی هستند و ضرورت‌های پژوهشی در این دانشگاه را توجهیه می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: من معتقدم در دانشگاه‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکزی که در دنیا آموزش‌های مهارتی را می‌دهند، پژوهش‌ها معنا‌های خاصی پیدا می‌کند. این معنا‌ها را می‌شود از این دو واژه استخراج کرد و می‌توانند به عنوان کلیدواژه‌های خوبی در سیاست گذاری‌های کلان و خرد پژوهشی راهنما باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top