تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/06/22 - 11:19
کد خبر: 407586

انواع گیره در کارگاه‌های نجاری

از گیره تنگ دستی برای قفل کردن پانل‌ها و صفحات چوبی استفاده می‌شود. با استفاده از گیره تنگ دستی می‌توانید اتصالات قاب مانند را ایجاد کنید. در ساخت چنین اتصالاتی، قطعات کوتاه چوبی به یکدیگر متصل شده و چهارچوب و قاب ها را به وجود می‌آورند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در کارگاه‌های نجاری، افراد برای ساخت وسایل و سازه‌های چوبی به ابزار آلات و تجهیزات خاص نیاز دارند. اما یکسری ابزار آلاتی هم وجود دارد که در هر کارگاهی مشاهده می‌شود و جز تجهیزات اولیه و ضروری برای آنها است. از جمله این وسایل می‌توان به پیچ گوشتی، انبردستی، دریل، ابزارهای اندازه گیری، تجهیزات ایمنی، انواع پیچ و مهره، کلمپ، پیچ دستی و موارد دیگر اشاره کرد. برای ساخت وسایل چوبی باید طبق مراحل مشخصی جلو رفت تا کار دقیق و بدون نقص انجام شود. به عنوان مثال در مرحله مونتاژ یا برش و فرم دهی باید قطعات را با یک ابزار به هم وصل کرد تا کار محکم شود. برای همین از انواع گیره‌های نجاری می ‌توان استفاده کرد. گیره‌ها کار را محکم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد که هنگام برش، فرم دهی یا چسباندن باعث جابجایی شوند. در ادامه به معرفی انواع گیره می‌پردازیم، پس مطالب زیر را از دست ندهید.

انواع گیره چوب و نجاری

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، گیره در کارگاه‌های نجاری جز ابزار آلات اولیه و مهم است که انواع مختلفی مانند گیره گونیا، گیره تفنگی، گیره تنگ دستی، گیره 90 درجه، گیره اتصال زاویه، گیره بغل میز، گیره سی کلمپ دارد. هر کدام از این گیره‌‌ ها کاربرد خاصی دارند و افراد نسبت به نیاز و عملکرد آنها می‌توانند استفاده کنند. گیره باعث نگه داشتن محکم قطعات چوبی می‌شود تا حین کار جابجا نشوند و خطراتی را برای فرد به همراه نداشته باشد. به عنوان مثال اگر قطعه کار زمان برش با کمک این گیره‌ها محکم نباشد، باعث جابجایی از میز برش می‌شود و امکان قطع انگشت یا پرتاب قطعه به فرد می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌توان از این ابزار پر کاربرد استفاده کرد تا نجاران با اطمینان خاطر بیشتری به کار خود بپردازند. کاربرد دیگر گیره‌ در کارگاه نجاری، مرحله مونتاژ است، پس از اینکه قطعات با چسب به هم متصل شوند برای اینکه کاملا به هم بچسبند و خشک شود باید از گیره استفاده کرد. گیره را روی هر قسمت سازه که محل اتصال است، می‌زنیم و اجازه می‌دهیم مدتی روی آن بماند. سپس آنها را از قطعه کار جدا کرده و می‌بینید که قطعات کاملا محکم به هم چسبیده‌اند. حالا بیاید با هم انواع گیره را بشناسیم تا بدانید کدام یک از آنها برای فعالیتتان لازم است.

گیره گونیا

استفاده از گیره گونیا در صنعت چوب ‌می‌تواند عملکرد و دقت کار را افزایش دهد. از این گیره می‌توان در موارد بسیاری استفاده کرد و فقط مختص یک کارکرد نیست. در واقع گیره نگهدارنده و اتصال دهنده‌ دو قطعه چوب به یکدیگر است که با قرار دادن صفحات چوب و ام دی اف در بین فک این نوع گیره گونیا می‌توانید به راحتی عملیات مونتاژ، چسب کاری، سوراخ کاری و غیره را انجام دهید. همچنین می‌توان از گیره گونیا برای اتصال‌های قائمه نیز کمک گرفت. برای استفاده از این نوع گونیا باید دو قطعه را پس از چسب کاری در بین فک گیره قرار داده و با پیچاندن دسته گیره گونیا، قطعه را در بین فک‌ها ثابت و محکم کنید. در نتیجه پس از خشک شدن چسب مشاهده خواهید کرد که محل اتصال با قدرت بسیار زیادی به یکدیگر چسبیده شده است. همچنین از این نوع گیره برای اطمینان از قائم بودن زاویه سازه‌هایی مانند درب و پنجره، کابینت، سرویس خواب و غیره می‌توان استفاده کرد.

انواع گیره در کارگاه‌های نجاری

گیره جلو میزی

گیره جلو میزی یکی دیگر از گیره‌های کارگاه‌های نجاری است که با اتصال روی میز کار می‌توانید از قابلیت‌های آن استفاده کنید. این گیره مخصوص میز نجاری و درودگری است که از زیر میز به میز نصب می‌شود، به صورتی که لبه گیره با میز در یک سطح قرار بگیرد. نکته‌ای مهمی که هنگام نصب باید به آن دقت داشت، این است که روی میز باید فک چوبی را به قسمت پیشانی میز پیچ کنید. با پیچ کردن فک چوبی به میز، سوراخ‌هایی را روی آن ایجاد و پیچ گیره و میله‌های دو طرف آن را از فک رد کنید. بدنه گیره کاملا زیر میز با پیچ محکم شده و از روی میز کار قابل مشاهده نمی‌باشد. گیره جلو میزی دارای دسته چوبی است که به فرد کمک می‌کند بدون تعریق کف دست گیره را در اندازه‌های مختلف مطابق با سایز قطعه تنظیم کند. میزان باز شدن قسمت فک گیره نیز در آنها متفاوت است که براساس نیاز نجاران حین کار انتخاب و قابل تنظیم می‌باشد.

گیره تفنگی

گیره تفنگی یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در صنعت چوب است که برای پرس کردن چوب، نگه داشتن دو قطعه در کنار هم، کنترل بهتر در مونتاژ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیره تفنگی های موجود در بازار معمولا دارای بدنه فلزی و مقاوم هستند که با استفاده از آنها می‌توانید دو قطعه کار را محکم در کنار یکدیگر نگه دارید. این نوع گیره در کارگاه‌های نجاری برای اتصال دو قطعه چوب و یا ام دی اف بسیار استفاده می‌شود. این گیره به دلیل حالتی که دارد، دهانه آن می‌تواند تا اندازه مشخصی باز شود که نسبت به انتخاب نوع گیره تفنگی متفاوت می‌باشد.

انواع گیره در کارگاه‌های نجاری

گیره 90 درجه

گیره 90 درجه نجاری برای ایجاد اتصال قائمه سازه‌هایی مانند درب و پنجره استفاده می‌شود. عملکرد این گیره 90 درجه به صورتی است که شما دو قطعه کار را پس از چسب کاری بر روی شیارهای داخلی این ابزار قرار داده و با کمک پیچ‌های آن ثابت و محکم می‌کنید. مانند دیگر گیره‌های موجود پس از خشک شدن چسب مشاهده می‌کنید که محل اتصال با قدرت بسیار زیادی به یکدیگر چسبیده است. از طرفی با اتصال این گیره به میز کار می‌تواند قطعات را برای برش و فرم دهی کاملا محکم نگه دارید.

گیره تنگ دستی

از گیره تنگ دستی برای قفل کردن پانل‌ها و صفحات چوبی استفاده می‌شود. با استفاده از گیره تنگ دستی می‌توانید اتصالات قاب مانند را ایجاد کنید. در ساخت چنین اتصالاتی، قطعات کوتاه چوبی به یکدیگر متصل شده و چهارچوب و قاب ها را به وجود می‌آورند. گیره تنگ دستی دارایچهار گوشه محکم فلزی یا پلاستیکی بوده و نوار برزنتی طولانی نیز دارد. متناسب با اندازه قاب مد نظرتان می توانید از تسمه برزنتی گیره تنگ دستی استفاده نمایید و پس از اینکه تمامی بخش ها به طور کامل و با اندازه دقیق کنار هم قرار گرفتند می توانید با کمک چسب و ... قطعات را به یکدیگیر وصل کنید.

انواع گیره در کارگاه‌های نجاری

گیره سی کلمپ

همانطور که گفته شد، در هنگام برش چوب، رنده کردن، چوب ساب کردن و موارد مشابه دیگر باید قطعات را با وسیله‌ای ثابت نگه داشت. برای همین باید از گیره‌های میز کار استفاده کرد که انواع مختلفی دارند. نجاران نسبت به ابعاد قطعه کار می‌توانند از گیره‌های مختلفی استفاده کنند که گیره سی کلمپ یکی از انواع آنها است. از گیره سی کلمپ برای کارهای سبک استفاده می‌شود که دارای گیره کشویی T شکل است. کشویی بودن این گیره باعث می‌شود حداکثر فشار و انعطاف پذیری روی کار اعمال شود.

قیمت انواع گیره در صنعت چوب

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از گیره در صنعت چوب وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از گیره را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top