تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/06/25 - 17:43
کد خبر: 407949

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس :

ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی در سال ۱۴۰۰ به ظرفیت سال ۹۹ برمی‌گردد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر این که ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی در سال ۱۴۰۰ به همان ظرفیت سال ۱۳۹۹ بر‌می‌گردد، گفت: در ایران تعداد پزشکان عمومی و متخصص نسبت به جمعیت تحت پوشش بسیار پایین است که اصلا شایسته کشور اسلامی ما نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حسن شجاعی  در زنجان اظهار داشت: ورود کمیسیون اصل 90 به کمبود پزشک از کاهش ظرفیت آزمون تخصصی دستیاری پزشکی شروع شد چرا که افرادی شکایتی به کمیسیون اصل 90 ارائه دادند که ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی نسبت به سال 99 کاهش قابل توجه دارد به همین دلیل در کمیسیون پرونده در این باره تشکیل داد.

ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی در سال ۱۴۰۰ به ظرفیت سال ۹۹ برمی‌گردد

وی با بیان اینکه اطلاعاتی از دستگاه‌های مختلف دریافت کردیم که ما در شرایط عادی با کمبود پزشک در بخش عمومی و تخصصی مواجه هستیم، افزود: با شیوع کرونا نیاز کشور به کادر پزشکی بالاتر رفت حتی بخشی از مشکلاتی که در ارتباط با کرونا نیز به وجود آمد به همین کمبود کادر پزشکی مرتبط شد.

رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه طبق آماری که توسط کارشناسان ارائه شد در کشور 11.7 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت وجود دارد گفت: در کشور‌های پیشرو در حوزه بهداشت 30 تا 50 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت وجود دارد و این نشان می‌دهد کشور ما یک چهارم از کشور‌های پیشرو در حوزه پزشکی عقب است و در واقع کمبود شدیدی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در بین کشور‌های منطقه نیز جایگاه مناسبی به لحاظ وجود پزشک ندارد گفت: با وجود 25 کشور موجود در منطقه، متاسفانه ایران در رتبه 20 قرار دارد و حتی پایین‌تر از عربستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه قرار گرفته است و این شرایط اصلا شایسته کشور اسلامی ما نیست.

حجت‌الاسلام شجاعی عنوان کرد: پزشک متخصص در کشور ایران 5.9 نفر به ازای هر 10 هزار نفر است این در حالی است که این رقم در کشور‌های پیشرو در حوزه سلامت به 20 تا 30 پزشک متخصص به ازای هر 10 هزار نفر می‌رسد.

وی با ابراز تاسف از اینکه شرایط برخورداری از پزشک در مناطق محروم بسیار بدتر است، ادامه داد: در تخصص زنان، قلب و عروق، کلیه و جراحی عمومی کمبود‌ها واقعا شدید است و متاسفانه مشکلات پیرامون آن فراوان، پس بنابراین کاهش ظرفیت این رشته‌ها اصلا قابل توجیه نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین با بیان اینکه سرانه دندانپزشک برای هر 10 هزار نفر 3.29 در کشور ما است، گفت: در کشور‌های پیشرو این رقم معادل 8 دندانپزشک به ازای هر 10 هزار نفر است. متاسفانه در این امر نیز کشور ما کمتر از یک دوم کشور‌های پیشرو در حوزه سلامت از دندانپزشک بهره‌مند است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top