تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/07/14 - 07:56
کد خبر: 409981

عوامل موثر بر پوکی استخوان

کمبود وزن، احتمال پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، اضافه وزن هم خطر شکستگی را در بازوها و مچ دست بالا می برد. بنابراین، حفظ وزن مناسب، برای سلامتی بدن و استخوان ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، عواملی مثل سن، نژاد، سبک زندگی، مشکلات سلامتی و روش های درمانی می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند.

عوامل موثر بر پوکی استخوان

عوامل غیر قابل کنترل پوکی استخوان

برخی از عوامل خطرساز پوکی استخوان، از کنترل شما خارج است. مانند:

جنسیت: زنان، بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

نژاد: اگر سفید پوست، یا آسیایی هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید. سابقه خانوادگی: اگر پدر، مادر، خواهر یا برادر شما پوکی استخوان دارد، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بیشتر می شود.

جثه: مردان و زنانی که جثه ی کوچک تری دارند، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. زیرا در سنین بالا، که بدن از استخوان استفاده می کند، حجم توده استخوانی کمتری برای تجزیه و بهره برداری دارند.

سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

سطح هورمونی

طبق گفته ی دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب، معمولا پوکی استخوان در افرادی که مقادیر بیش از حد، یا کمبود برخی از هورمون ها در آنها دیده می شود، رایج تر است. مثل:

  • هورمون های جنسی: سطح پایین این هورمون ها، باعث ضعف استخوانی می شود. کم شدن میزان استروژن در زنانی که وارد دوران یائسگی شده اند، یکی از بزرگ ترین عوامل خطرزا برای پوکی استخوان است. به طور کلی، در مردان، با افزایش سن، سطح استروژن پایین می آید. که مشابهاً می تواند باعث بالا رفتن خطر پوکی استخوان شود.
  • مشکلات تیروئید: پرکاری تیروئید، موجب بالا رفتن خطر پوکی استخوان می شود.

عوامل موثر بر پوکی استخوان

رژیم غذایی در پوکی استخوان

پوکی استخوان در افرادی که مشکلات زیر را دارند، رایج تر است:

  • کمبود کلسیم: افرادی که در طول زندگی، کمبود کلسیم را تجربه می کنند، می توانند دچار پوکی استخوان شوند. این کمبود، سبب پایین آمدن تراکم استخوانی شده و خطر پوکی استخوان زودرس و شکستگی ها را افزایش می دهد.
  • مشکلات تغذیه: محدودیت های غذایی و سوء تغذیه می تواند خطر پوکی استخوان را در مردان و زنان افزایش دهد.
  • عمل گاستروانتریت: جراحی هایی که به منظور کم کردن اندازه ی شکم، یا حذف قسمتی از روده انجام می شوند، می توانند از سطوح مورد نیاز برای جذب مواد مغذی در بدن، مثل کلسیم، کم کنند.

سبک زندگی و پوکی استخوان

  • بی تحرکی: افرادی که زمان زیادی از روز را در حالت نشسته، سپری می کنند، در خطر بالای پوکی استخوان قرار دارند. ورزش های همراه با وزنه، و فعالیت هایی که برای حفظ تعادل، درست ایستادن و استخوان های شما مفیدند، مثل پیاده روی، دویدن، پریدن و رقص، می توانند از ضرر این نوع بی حرکتی کم کنند.
  • مصرف بیش از حد الکل: مصرف بیش از 2 نوشیدنی الکلی در روز، خطر پوکی استخوان را بالا می برد.
  • مصرف سیگار: تأثیر دقیق سیگار در پوکی استخوان، مشخص نشده است. اما مشاهده شده است که مصرف دخانیات، می تواند سبب ضعیف شدن استخوان شود.

عوارض پوکی استخوان

جدی ترین عوارض پوکی استخوان، شکستگی استخوان، به ویژه در ناحیه مفصل ران و ستون فقرات است. شکستگی مفصل ران، اغلب، به علت یک زمین خوردن اتفاق می افتد و می تواند باعث فلجی و حتی افزایش خطر مرگ شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

تغذیه مناسب و ورزش منظم، برای سلامتی استخوان ضروری است در ادامه توضیح داده ایم:

1.پروتئین

پروتئین، یکی از عناصر سازنده ی استخوان است. اگرچه در مورد تأثیر مصرف پروتئین بر تراکم استخوان، شواهد متناقضی وجود دارد. بیشتر افراد، در یک رژیم غذایی، پروتئین کافی دریافت می کنند. اما میزان پروتئین مصرفی در برخی از افراد، کم است. گیاه خواران و وگن ها، می توانند پروتئین مورد نیاز بدنشان را از منابعی مانند سویا، آجیل، حبوبات، دانه های روغنی، لبنبات و تخم مرغ تأمین کنند.

 

2.پیشگیری از پوکی استخوان با ورزش

ورزش می تواند به ساختن استخوان های محکم، و تحلیل کمتر استخوان ها کمک کند. مهم نیست از چه زمانی ورزش را شروع می کنید. اما اگر از جوانی ورزش منظم را شروع کرده اید و در طول زندگی به آن ادامه داده اید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

3.وزن بدن

کمبود وزن، احتمال پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، اضافه وزن هم خطر شکستگی را در بازوها و مچ دست بالا می برد. بنابراین، حفظ وزن مناسب، برای سلامتی بدن و استخوان ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

4.پیشگیری از پوکی استخوان با کلسیم

زنان و مردان بین 18 تا 50 سال، به 1000 میلی گرم در روز، کلسیم احتیاج دارند. ایم مقدار، در زنان بالای 50 سال، و مردان بالای 70 سال، به 1200 میلی گرم در روز افزایش می یابد.

5.ویتامین D

ویتامین D، به جذب کلسیم بدن کمک می کند. در نتیجه، به طور غیر مستقیم، سلامت استخوان ها را افزایش می دهد. شما می توانید ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید دریافت کنید. اما اگر در مناطق سرد زندگی می کنید، خانه نشین هستید یا به علت خطر سرطان پوست، به طور منظم از ضد آفتاب استفاده می کنید، باید راه دیگری برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدنتان انتخاب.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top