تاریخ انتشار: جمعه 1400/07/23 - 22:36
کد خبر: 410911

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از یک خوابگاه دانشجویی؛

قوانین نانوشته‌ای که قبل از ورود به هر خوابگاه دانشجویی باید بدانید!

دانشجویان خوابگاهی بالاخص جدیدالورودها نباید فراموش کنند که زندگی در هر جایی قواعد خاص خودش را دارد؛ قواعدی که بعضا از سوی مسئولان آموزش عالی در قالب آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده یا جزء قواعد نانوشته‌ای هستند که مسئولان خوابگاهی و خود دانشجویان آنها را ایجاد کرده‌اند و بالطبع برای زندگی راحت‌تر در این فضا باید آنها را مدنظر قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در کنار موارد متعددی  که کرونا آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، زندگی دانشجویی یکی از مهمترین آن است. اگر تا دیروز، دانشجو در قالب دانشگاه و ارتباط با اساتید معنا پیدا می‌کرد، در این یک سال نیم اما با تغییری بنیادین مواجه شده است. به ویژه برای دانشجویان جدیدالورود که سال‌های زیادی برای ورود به دانشگاه و نشستن پشت نیمکت‌های دانشگاه محبوب‌شان لحظه‌شماری می‌کردند، نشستن پشت لپ‌تاپ یا سیستم و ارتباط از طریق اینترنت، قطعا تجربه خوشایندی نیست.

اما با وجود آمار بالای واکسیناسیون در کشور که در حال انجام است مطمئنا در آینده ای نزدیک شاهد حضور دانشجویان در سطح دانشگاه و خوابگاه ها خواهیم بود در این گزارش قصد داریم تعدادی از قوانین زندگی خوابگاهی که قبل از کرونا در بین دانشجویانی که در خوابگاه زندگی میکردند رواج داشت را مطرح کنیم تا شاید در آینده نزدیک و با حضوری شدن دانشگاه ها بتواند اندکی در سبک زندگی جدیدی که دانشجویان تازه وارد با آن رو برو می شوند کمک کند.

دانشجویان خوابگاهی بالاخص جدیدالورودها نباید فراموش کنند که زندگی در هر جایی قواعد خاص خودش را دارد؛ قواعدی که بعضا از سوی مسئولان آموزش عالی در قالب آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده یا جزء قواعد نانوشته‌ای هستند که مسئولان خوابگاهی و خود دانشجویان آنها را ایجاد کرده‌اند و بالطبع برای زندگی راحت‌تر در این فضا باید آنها را مدنظر قرار داد.

در ادامه به چند نمونه از این موارد اشاره میکنیم:

چگونگی تردد در خواگاه

خوابگاه‌ها از ساعت‌هایی که از سوی مسئولان آموزش عالی مشخص شده، دیگر اجازه ورود و خروج به دانشجویان را نمی‌دهند، هرچند این ساعت‌ها برای دانشجویان دختر و پسر متفاوت است اما کلیت این قانون برای همه دانشجویان یکسان است. به عبارت دیگر در خوابگاه‌های پسران اجازه تردد از ساعت ۶ تا ۲۴ و برای خوابگاه‌های دختران این ساعت از ۶ تا ۲۲ تعیین شده است. با این حال ورود و خروج دانشجویان خوابگاه در ساعت مجاز نیز تنها با ارائه کارت شناسایی و تایید انتظامات امکان‌پذیر است. همچنین حداکثر به مدت نیم‌ساعت بعد از پایان ساعت مجاز تردد در خوابگاه‌های دخترانه، به‌عنوان بازه تاخیر در نظر گرفته می‌شود. اسامی دانشجویانی که در این محدوده قصد ورود به خوابگاه را دارند توسط انتظامات ثبت می‌شود و در اختیار امور دختران اداره قرار می‌گیرد و دانشجویان دختری که همراه با یکی از بستگان درجه اول خود شامل پدر، مادر، برادر، خواهر و همسر هستند، حداکثر تا ساعت ۲۳ مجاز به ورود به خوابگاه خواهند بود.

قوانین ورود به خوابگاه در ساعات غیرمجاز

ورود به خوابگاه در ساعات ۲۲ تا ۶ صبح روز بعد در خوابگاه‌های دخترانه و در ساعات ۲۴ تـا ۶ صبح روز بعد برای خوابگاه‌های پسرانه غیرمجاز محسوب می‌شود. با این حال قطعا در طول تحصیل برای هر دانشجویی ممکن است اتفاقی بیفتد که مجبور باشد در ساعت‌های غیرمجاز وارد خوابگاه شوند؛ در این صورت دانشجو باید قبلا دیر رسیدن خود را از طریقی به اطلاع مسئول خوابگاه برساند. مسئول خوابگاه موظف است در صورت قانع کننده بودن دلیل دانشجو، موضوع را به انتظامات اعلام کرده و انتظامات نیز موظف است با اخذ امضای مسئول خوابگاه، برای ثبت در بایگانی، اجازه ورود دانشجو را بدهد. با این حال دانشجو در صورت بازگشت از سفر می‌تواند با نشان دادن ته‌برگ بلیت خود به انتظامات و بدون نیاز به هماهنگی مسئول خوابگاه وارد شود. در صورتی که دانشجویی نتواند مسئول خوابگاه را از دیر رسیدن خود مطلع کند، انتظامات باید در خوابگاه را برای دانشجو باز و کارت دانشجویی او را اخذ کرده، گزارشی تنظیم و کارت را بـه گزارش پیوست کند و در اولین وقت اداری، آن را به اداره امور خوابگاه‌ها تحویل دهد.

چطور در ساعات غیرمجاز از خوابگاه خارج شوید؟

خروج غیرمجاز نیز همانند ورود از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح روز بعد برای خوابگاه دختران و ۲۴ تا ۶ صبح بعد برای خوابگاه پسران است، با این حال خروج در این ساعات با هماهنگی دایره انتظامات امکان‌پذیر است. در مواقع اضطراری و در صورت عدم‌دسترسی به مسئول انتظامات نیز دانشجو می‌تواند با اخذ مجوز کتبی از مسئول خوابگاه و تکمیل فرم تعهد خروج، از خوابگاه خارج شود. از سوی دیگر دانشجو موظف است علت خروج خود را به مسئول خوابگاه توضیح دهد. در صورت موافقت مسئول خوابگاه، وی موظف است فرم تعهد خروج را تحویل انتظامات داده و انتظامات هم با دریافت این تعهد، موظف است در خوابگاه را برای دانشجو باز کرده و در اسرع وقت گزارش مربوطه به همراه تعهدنامه را تحویل دایره انتظامات دهد. از سوی دیگر در صورت وجود شرایط اضطراری (بیماری، حوادث و... ) مسئول خوابگاه یا نماینده ایشان به همراه دانشجو می‌توانند از خوابگاه خارج شوند. این بند تبصره‌ای نیز دارد که طی آن تمام موارد فوق برای حالتی که میهمان دانشجو تقاضای خروج در ساعات غیرمجاز را دارد نیز صادق است.

چطور میزبان دانشجویان خوابگاهی شویم؟

برای میزبان شدن در وهله اول میزبان خود باید ساکن خوابگاهی باشد که فرد میهمان درخواست اقامت در آن را دارد و در مرحله دوم، حضور میزبان در مقابل در خوابگاه و ارائه کارت شناسایی به انتظامات الزامی است. در حقیقت انتظامات موظف است با رویت کارت‌دانشجویی میزبان، پس از ثبت اطلاعات در سامانه مدیریت امور دانشجویی کارت را تحویل داده و دیگر نیازی به نگهداری کارت میزبان در انتظامات نخواهد بود. این بخش از آیین‌نامه دارای تبصره‌ای است که طی آن کارت میهمان تا خروج وی در انتظامات باقی خواهد ماند.

وضعیت حضور و غیاب شبانه دانشجویان دختر در خوابگاه

منظور از غیبت شبانه، یعنی دانشجو بعد از ساعت مقرر در خوابگاه حضور نداشته باشد که در این صورت دانشجو موظف است قبل از خارج شدن از خوابگاه، علت عدم‌حضور و مقصد موردنظر را به همراه شماره تماس ثابت مقصد به صورت کامل در فرم مربوطه ثبت کند و عدم‌تکمیل فرم مذکور یا مخدوش بودن اطلاعات درج شده به منزله غیبت غیرموجه تلقی شده و حسب مورد، تذکر، احضار، اخذ تعهد و سایر اقدامات لازم را برای دانشجو در پی خواهد داشت و موارد عدم‌حضور شبانه دانشجو در روز کاری بعد، از طریق اداره امور خوابگاه‌ها رسیدگی و حسب مورد به والدین دانشجو اطلاع داده خواهد شد. البته برای دانشجویان دختر غیبت‌های مجاز نیز در نظر گرفته شده است. یعنی دانشجو تنها در چهار مورد می‌تواند غیبت موجه شبانه داشته باشد. مراجعت به منزل (شهر غیر از محل تحصیل)، حضور در منزل اقوام و دوستان موردتایید ولی دانشجو و همراه بودن با همسر یا حضور در اردوهای دارای مجوز از مراجع رسمی دانشگاه جزء مواردی موجه برای عدم‌حضور دانشجوی دختر تلقی می‌شود.

میهمان تا چه زمانی می‌تواند در خوابگاه اقامت داشته باشد؟

دانشجویان خوابگاهی یا بستگان درجه یک میزبان، می‌توانند به صورت رایگان و به مدت ۱۲۰ ساعت در خوابگاه‌های دانشگاهی میهمان شوند. البته دانشجویان غیر خوابگاهی تنها می‌توانند به مدت ۷۲ ساعت به صورت رایگان در خوابگاه میهمان بوده و این مدت با اجازه مسئول خوابگاه به مدت ۴۸ ساعت دیگر قابل تمدید است، اما در صورت تمدید مهلت زمان میهمانی، هزینه‌ای از میهمان دریافت خواهد شد. البته اقوام مونث دانشجویان پسر و اقوام مذکر دانشجویان دختر به هیچ‌وجه نمی‌توانند وارد خوابگاه ایشان شده و در این حالت ملاقات با اقوام صرفا در بیرون از خوابگاه انجام‌پذیر است.

ارشد خوابگاه را فراموش نکنید

در کنار قوانین رسمی مربوط به زندگی خوابگاهی، قوانین نانوشته‌ای نیز وجود دارد، یکی از آنها ارتباط گرفتن با ارشد خوابگاه است؛ چراکه بعد از جدایی از والدین و شروع زندگی خوابگاهی، ارشد خوابگاه به عنوان فردی با تجربه می‌تواند در زندگی خوابگاهی مهم باشد. از این‌رو باید به توصیه‌های ارشد خوابگاه توجه کنید. ارشد خوابگاه از میان دانشجویان انتخاب می‌شود و معمولا مسئولیت چند اتاق یا یک طبقه از خوابگاه را برعهده دارد. هرچند این افراد دارای قدرت بیشتری هستند، اما نباید فراموش کرد که آنها هم دانشجو هستند و درست مثل شما دوست دارند درس بخوانند، کار کنند و دوستانی داشته باشند. بنابراین فکر نکنید با ایجاد مشکل و مراجعه مکرر به آنها می‌توانید زندگی راحت‌تری داشته باشید.

قواعد میهمان شدن در خوابگاه

این بخش از آیین‌نامه دارای چهار بند است که طبق اولین بند آن پذیرش میهمان فقط با حضور میزبان در مقابل انتظامات امکان‌پذیر است. ماده دو این بخش تاکید دارد پذیرش میهمان در ساعات مجاز تردد خوابگاه‌ها انجام می‌شود و پذیرش میهمان یا خروج میهمان از خوابگاه در ساعات غیرمجاز، طبق مواد مندرج در بخش ورود و خروج در ساعات غیرمجاز خواهد بود. آخرین بند از این ماده نیز تصریح می‌کند که میهمان الزاما باید در اتاق میزبان خود اقامت کند و در صورت اقامت میهمان در سایر اماکن ازجمله فضاهای عمومی یا اتاق سایر دانشجویان، مجوز میهمانی وی لغو خواهد شد.

چطور غیبت‌های خود را موجه کنید؟

دانشجویانی که مراجعت به شهر محل زندگی خود را به‌عنوان دلیل عدم‌حضور شبانه خود عنوان می‌کنند، به مدت یک هفته از تاریخ ثبت غیبت فرصت دارند بلیت رفت و برگشت خود را به مسئول حضور و غیاب خوابگاه تحویل دهند. با این حال هر هفته با منازل تعدادی از این افراد تماس گرفته شده و موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بند تبصره‌ای نیز دارد که براساس آن برای دانشجویانی که بلیت رفت و برگشت نداشته باشند، تماس با منزل ایشان موجب مجازشدن غیبت آنها خواهد شد. دانشجویانی که حضور در منازل اقوام و آشنایان موردتایید ولی خود را به‌عنوان دلیل عدم‌حضور شبانه ثبت کرده‌اند، در تمامی موارد با منزل ایشان تماس گرفته شده و رضایت و اطلاع ولی دانشجو مورد بررسی قرار می‌گیرد. دانشجویانی که همراه بودن با همسر را به‌عنوان دلیل عدم‌حضور شبانه مطرح می‌کنند، در ابتدا به همراه همسر خود باید به واحد دختران اداره امور خوابگاه‌ها مراجعه و با ارائه مدارک، مشخصات همسر خود را به ثبت برسانند. پس از آن، همسر ایشان در حکم ولی تلقی شده و اطلاعات وی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر دانشجویانی که حضور در اردوهای رسمی دارای مجوز را به‌عنوان علت عدم‌حضور شبانه ثبت می‌کنند، لازم است حداکثر پنج روز پس از تاریخ غیبت، گواهی رسمی ممهور به مهر مرجع صادرکننده مجوز اردوی مذکور را به مسئول حضور و غیاب خوابگاه تحویل دهند.

خود را برای رویارویی با هر نوع سلیقه آماده کنید

خوابگاه نه خانه است و نه هتل که بتوان در آن آزادانه زندگی کرد و به اصطلاح هر کس ساز خودش را می‌زند، چراکه در بهترین حالت در اتاق شما یک نفر دیگر و در بدترین حالت نیز بیش از چهار نفر زندگی می‌کنند؛ افرادی که به احتمال زیاد تا پیش از زندگی در خوابگاه آنها را برای یک‌بار نیز ندیده‌اید و همین مساله باعث می‌شود در مدت زمان زندگی خوابگاهی با سلایق و آداب مختلفی آشنا شوید، مساله‌ای که می‌طلبد دانشجویان عادت‌های فردی خود را کنار گذاشته و به سلایق یکدیگر احترام بگذارند و به هر واکنشی سریع پاسخ ندهند. علاوه‌بر آن نباید فراموش کرد که بی‌نظمی، گم‌شدن وسایل و نبود شرایط برای درس خواندن درست، جزء لاینفک زندگی خوابگاهی است و داشتن زندگی آرام و بدون تنش در خوابگاه می‌طلبد تا دانشجویان پیش از ورود به خوابگاه خود را برای رویارویی با چنین شرایطی آماده کنند.

در انتها باید ذکر کنیم که زندگی در خوابگاه میتواند تبدیل به یکی از شیرین ترین و به یاد ماندنی ترین سال های عمر یک دانشجو شود که همراه با خاطرات تلخ و شرین بسیاری خواهد بود که وی را تا حد زیادی برای حضور موثر و مفید در سطح جامعه وآشنایی با طرز تفکر های مختلف مهیا می سازد.

گزارش از محمد رمضانی
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top