تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/01/16 - 09:36
کد خبر: 428650

بررسی پروژه توافق به هر قیمتی:

پروژه تخریب هر نوع منتقد/ تضمین توافق احتمالی، ضعیف‌تر از توافق قبلی برجام

پروژه تخریب هر نوع منتقد/ تضمین توافق احتمالی، ضعیف‌تر از توافق قبلی برجام

برخی رسانه ها ادعای دسترسی نمایندگان مجلس به پیش‌نویس 27 صفحه‌ای مذاکرات را رد کرده و باوجود صحبت های سخنگوی وزارت خارجه، از ادعاهای این رسانه ها و سیاسیون می شود برداشت کرد آن هایی که پروژه تخریب هر نوع منتقد مذاکرات را به هرقیمتی کلید زدند درواقع در مسیر همان رسانه هایی در دولت روحانی حرکت می کنند که پروژه توافق به هر قیمتی را دنبال می کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باوجود آنکه مذاکرات وین حدود یک ماه است که متوقف شده است اما با این وجود باز هم تنور مذاکرات گرم است و هرکدام از طرف های مذاکره در کشور خود در حال رایزنی و گفتگو هستند. در ایران اما شرایط جوردیگری دنبال می شود و در زمانی که دیپلمات های مذاکره کننده به نزدیکی برای توافق احتمالی و احیای برجام اذعان دارند صحبت های امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص از خودگذشتگی سپاه در مذاکرات باعث شد منتقدان  تیم مذاکراه کننده در روزهای اخیر کار خود را جدی تر دنبال کنند.

روز گذشته علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود در مجلس اذعان داشت که با توجه به پیش‌نویس ۲۷ صفحه‌ای مذاکرات وین حتی بر فرض اینکه محور مذاکرات حول احیای برجام باشد، خطوط قرمز نظام رعایت نشده است.

خضریان اما این عدم توفیق در مذاکرات را عدم تغییر مسئولین اصلی تیم مذاکره کننده از دولت روحانی می دانست. وی در بخشی از صحبت های خود افزود: به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم توفیق در ⁧‫مذاکرات‬⁩ برای رسیدن به ⁧‫ توافق خوب‬⁩، ناشی از عدم تغییر مسئولین اصلی مشغول در مذاکرات باشد. بطوریکه مسئولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، تصمیم‌ کمیسیون مشترک و ضمیمه بازاجرا عینا همان مسئولین اصلی تیم مذاکراتی جناب ⁧‫ محمدجواد ظریف‬⁩ هستند. جزئیات بیشتر

تایید وجود متن پیش نویس از سوی وزارت خارجه

بعد از ادعاهای نمایندگان مجلس برخی رسانه های غیر مطلع از وجود پیش نویس ۲۷ صفحه‌ای مذاکرات وین هجمه های خود را بر منتقدان وارد کرده و باور داشتند اساسا پیش‌نویس نهایی زمانی تهیه و ترجمه می‌شود که در مذاکرات تمامی موارد اختلافی میان طرفین حل شده باشد و سپس متن پیش‌نویس ترجمه و دراختیار نمایندگان مجلس قرار داده می‌شود. این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری در جواب خبرنگاری که از وجود متن پیش نویس در دست برخی نمایندگان مجلس خبر داد، رسما وجود پیش نویس ۲۷ صفحه‌ای را پذیرفت و رد نکرده بلکه تنها درخواستش این بود که منتقدان خوانش غیرگزینشی داشته باشند و از خوانش گزینشی انتقاد کرد. درواقع از صحبت های سخنگوی وزارت خارجه این برداشت می شود که وی درخواست داشت نقاط تاریک متن گفته نشود!

پروژه تخریب منتقدان مذاکرات به هرقیمتی

با این وجود برخی رسانه ها ادعای دسترسی نمایندگان مجلس به پیش‌نویس 27 صفحه‌ای مذاکرات را رد کرده و باوجود صحبت های سخنگوی وزارت خارجه، از ادعاهای این رسانه ها و سیاسیون می شود برداشت کرد آن هایی که پروژه تخریب هر نوع منتقد مذاکرات را به هرقیمتی کلید زدند درواقع در مسیر همان رسانه هایی در دولت روحانی حرکت می کنند که پروژه توافق به هر قیمتی را دنبال می کردند.

علی خضریان نیز با اشاره به صحبت های اخیر سخنگوی وزارت خارجه در یادداشتی افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با عدم رد پیش‌نویس تهیه شده در ‫مذاکرات وین‬ و تاکید درست پافشاری بر ‫منافع ملی‬، خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد. لذا جهت تنویر افکار لازم است ‫سیاست قطعی‬ کشور و جزییات متن مورد مقایسه قرار گیرد. جزئیات بیشتر

تضمین توافق جدید، ضعیف تر از توافق قبلی

منتقدان مذاکرات ادعا دارند که مسئولین اصلی تیم مذاکراتی در واقع همان مسئولین دولت قبل هستند که تشابه در دو توافق محمدجواد ظریف و پیش نویس توافق فعلی مهر تاییدی بر این ادعای منتقدان است. در توافق ضعیف قبلی یکی از باورهایی که تیم مذاکره کننده محمد جواد ظریف تضمینی بودن امضای وزیر وقت امورخارجه آمریکا بود این درحالی است که طبق همان متن پیش نویس 27 صفحه ای در یادداشتی از سید محمود نبویان، نماینده مجلس شورای اسلامی، سخنرانی بایدن در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان تضمین برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران مورد قبول و قابل تکیه قرار گرفته است. گویی باری دیگر باوجود اینکه هنوز از عهد شکنی آمریکایی ها در برجام نگذشته تاریخ تکرار شد و تضمین در توافق جدید سخنرانی رئیس جمهور آمریکا شده است که اشتباهات مکرر در سخنرانی های اخیرش نشان داده است از بیماری فراموشی رنج می برد.

عبور از سیاست قطعی درباره لغو تحریم ها

برخی رسانه ها ادعای دسترسی نمایندگان مجلس به پیش‌نویس 27 صفحه‌ای مذاکرات را رد کرده و باوجود صحبت های سخنگوی وزارت خارجه، از ادعاهای این رسانه ها و سیاسیون می شود برداشت کرد آن هایی که پروژه تخریب هر نوع منتقد مذاکرات را به هرقیمتی کلید زدند درواقع در مسیر همان رسانه هایی در دولت روحانی حرکت می کنند که پروژه توافق به هر قیمتی را دنبال می کردند.

این در حالی است که سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مساله مهم راستی‌آزمایی از سوی ‫رهبر انقلاب‬ در ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ اعلام شد که در ادامه می خوانید:

«سیاست کشور در باب تعامل با طرف‌های برجامی و در باب خود برجام، صریحا اعلام شده، از این سیاست هیچ تخطی نباید کرد، این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتفاق هم بوده، یعنی این‌جور نیست که این سیاست، سیاست استثنائی‌ای باشد در بین سیاست [های دیگر]، نه، این سیاستی است که مورد اتفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد، اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهدات برجامی‌مان بر می‌گردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت، این سیاست قطعی است، قول آمریکایی‌ها را [هم]معتبر نمی‌دانیم این‌که بگویند ما بر می‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده، آن وقت با تعهدات‌مان عمل می‌کنیم.»

اما جالب تر آن جاست که طبق بند ۷-۵ این متن پیش نویس، آمریکا نه تنها تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه علنا اعلام شده در صورتی که آمریکا تحریم‌های رفع شده را بازوضع نماید، صرفا به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران ۳۶۵روز فرصت خروج از ایران می‌دهد!

حال با توجه به شبهاتی که پیرامون اصل پیش‌نویس ۲۷ صفحه‌ای مذاکرات وین‬ مطرح می‌شود تمام ادعاهای موجود حاکی از آن است که خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت نشده است و باید دید در ادامه واکنش وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده به ادعاهای منتقدان چه خواهد بود.

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top