تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/18 - 12:28
کد خبر: 431863

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و بلگراد

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و بلگراد

تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی بلگراد به عنوان بزرگترین دانشگاه صربستان به امضای رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه بلگراد رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران شامگاه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دیدار سفیر صربستان و رئیس دانشگاه بلگراد، به جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی رتبه‌های بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ را در میان دانشگاه‌های سراسر جهان به خود اختصاص داده و همواره تبادل علمی با دانشگاه‌های کشورهای مستقل جزو اولویت‌های دانشگاه تهران در ارتباطات بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تحولات عرصه بین‌الملل، اظهار کرد: این تحولات نشان می‌دهد که همکاری‌های دانشگاه‌های کشورهای مستقل باید به گونه‌ای باشد تا از ظرفیت‌های ایجاد شده در عرصه بین‌المللی در جهت تولید علم برای افزایش رفاه و آسایش مردم در سراسر جهان استفاده کنیم تا همه مردم جهان بتوانند عادلانه از دستاوردهای علمی برخوردار شوند.

مقیمی با بیان اینکه دانشگاه تهران دارای بیش از ۷۰۰ تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های معتبر در قاره‌های مختلف است، تصریح کرد: هر چند در تبادلات علمی تلاش کرده‌ایم که حداکثر استفاده از ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه‌ها صورت گیرد ولی تنها بخشی از جنبه‌های این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شده است.

وی با استقبال از انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و دانشگاه بلگراد، ابراز امیدواری کرد که از حداکثر ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه برای گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور استفاده شود. دانشگاه تهران علاقمند است که در حوزه فرصت‌های مطالعاتی، انجام تحقیقات میان‌رشته‌ای بین استادان دو دانشگاه و همچنین تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه بلگراد همکاری داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران، گسترش همکاری علمی بین دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های صربستان بویژه با دانشگاه بلگراد را یکی از اولویت‌های ایران در عرصه دیپلماسی علمی دانست و گفت: استقرار دبیرخانه دائمی اتحادیه ۱۵ دانشگاه برتر ایران در دانشگاه تهران، این فرصت را ایجاد کرده است که دانشگاه تهران بتواند حلقه رابطی بین دانشگاه‌های برتر و بزرگ ایران با دانشگاه‌های صربستان بویژه دانشگاه بلگراد باشد.

وی با اشاره فعالیت ۱۲۰ گروه آموزشی، حدود ۴۰ دانشکده، ۲۱۰۰ عضو هیأت علمی و بیش از ۵۵ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران، نسبت به آغازی همکاری‌های مؤثر بین دانشگاه تهران و دانشگاه بلگراد و سایر دانشگاه‌های صربستان ابراز امیدواری کرد و گفت: توسعه روابط علمی می‌تواند روابط پایداری بین دو کشور ایجاد کند.

ولادان جوکیک، رئیس دانشگاه بلگراد نیز بازدید از دانشگاه تهران را یک تجربه عالی برای هیأت دانشگاهی بلگراد به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم منطقه بالکان و اروپا توصیف کرد و با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و دانشگاه بلگراد گفت: این همکاری با حمایت جدی سفارتخانه‌های دو کشور انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه بلگراد امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و بلگراد را فراتر از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو دانشگاه عنوان کرد و گفت: این تفاهم‌نامه فقط ارتباط بین دو دانشگاه نیست بلکه آغازی برای ارتباطات دو ملت ایران و صربستان است.

وی افزود: تفاهم‌نامه همکاری علمی می‌تواند زمینه‌ساز همکاری در سایر زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و … نیز باشد.

رئیس دانشگاه بلگراد همچنین با اشاره به همکاری این دانشگاه با دانشگاه‌های معتبر اروپایی و دانشگاه‌های کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی در جنوب شرق آسیا، خاطرنشان کرد: این اولین بار است که ما برای همکاری با یک دانشگاه از غرب آسیا تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنیم و امیدوارم یک برنامه عملیاتی برای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه داشته باشیم و و بتوانیم در زمینه تبادل استاد و دانشجو و پروژه‌های مشترک تحقیقاتی همکاری کنیم.

دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در تهران نیز در دیدار با رئیس دانشگاه تهران، امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و دانشگاه بلگراد را یک رویداد بسیار مهم عنوان کرد و گفت: روابط ایران و صربستان در سطح بسیار خوبی قرار دارد. امیدوارم امضای تفاهم‌نامه همکاری گام نخست برای آغاز ارتباط بین دو دانشگاه و توسعه روابط دو کشور باشد.

رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن استقبال از ایجاد دپارتمان زبان فارسی در دانشگاه تهران، آمادگی دانشگاه تهران را برای راه اندازی دپارتمان زبان صربی در دانشگاه تهران اعلام کرد.

در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه بلگراد به امضای سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و ولادان جوکیک، رئیس دانشگاه بلگراد رسید.

دانشگاه دولتی بلگراد بزرگترین دانشگاه صربستان به شمار می‌آید و بیش از ۳۱ دانشکده و ۱۱ مؤسسه علمی- تحقیقاتی دارد. دانشگاه بلگراد در سال ۱۸۶۳ میلادی تأسیس شده و بیش از ۹۰ هزار دانشجو در ۱۵۰ رشته مقطع کارشناسی و بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top