تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/25 - 20:46
کد خبر: 432600

برگزاری آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران

برگزاری  آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از معرفی و تجلیل از ۴۶۴ مصداق فداکاری طی ۱۱ دوره برگزاری آیین تندیس فداکاری خبر داد و گفت: مصادیق ۷ گانه فداکاری طیف وسیعی از فعالیت‌های دانشجویان را شامل می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» جمال رحیمیان در اختتامیه یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این‌که براساس آیین‌نامه این رویداد ملی فرهنگی ۷ مصداق برای فداکاری تعریف شده است، در ادامه تصریح کرد: حضور داوطلبانه در دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل‌بیت(ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی داوطلبانه در حوادث و رخ‌دادهای طبیعی یا غیرمترقبه، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیریه، تأمین ارگان‌های حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون و عضو، مشارکت داوطلبانه در سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی کشور، انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های سلامت و توانبخشی و انجام فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط زیست از مصادیق هفت‌گانه فداکاری است.

وی فداکاری را از بالاترین فضایل و صفات انسانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: فداکاری زیباترین صفت عملی انسان که از زیباترین موجود یعنی جوان سرباز بزند زیبایی را چندین برابر می‌کند و تبدیل به معروفی می‌شود که ترویج آن سرلوحه کاری ما خواهد شد.

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این‌که در این ۱۱ دوره بیش از ۴۶۴ مصداق فداکاری اعم از دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی و در دوره های مختلف معرفی و تجلیل شدند، افزود: فداکاری برخلاف فرهنگ و سبک زندگی غربی است که به‌دنبال منفعت‌طلبی و سود شخصی هستند.

تندیس ملی فداکاری

رحیمیان با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی داوطلبان این دوره نسبت به دوره پیشین گفت: در دوره دهم ۱۵۰ دانشجو و در این دوره حدود ۵۰۰ دانشجو مدارک و مستندات خود را به دبیرخانه ارائه کردند و طی ۹ جلسه ۳ تا ۴ ساعته ۵۲ مصداق فداکاری شامل ۳۶ دانشجو و ۷ گروه دانشجویی و ۹ مصداق فداکاری غیر دانشجو شناسایی شدند.

وی معلمان را قشری فداکار دانست و خاطرنشان کرد: از نکات بارز این دوره تجلیل از ۳ معلم یک قاضی فداکار، جانباز مدافع حرم و دانش‌آموز فداکار ایذه‌ای شهید علی لندی است.

دبیر یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در این دوره سازمان انتقال خون را سازمان نمونه فداکار اعلام کرد و افزود: در این دوره از ۳ پزشک فعال فداکار هم تقدیر می‌شود.

رحیمیان سازمان بسیج دانشجویی و سازندگی، سازمان محیط زیست و بنیاد امور جانبازان و ایثارگران را سازمان‌های جامانده در این دوره دانست و خاطرنشان کرد: بقیه سازمان‌ها ۱۱ دوره همراهی خوبی داشتند.

خدمت به خلق نیازمند که سرپرستی ندارند از افضل‌ترین عبادت‌هاست
در ادامه مراسم «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که خدمت به خلق نیازمند که سرپرستی ندارند از افضل‌ترین عبادت‌هاست، گفت: چنانچه تعریف درستی از جایگاه خود داشته باشیم سنگینی بار مسئولیت خود را در هر کسوت و شغلی احساس می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که ذات فرهنگ اسلامی زندگی انسان در ۲ کلمه به تصویر کشیده شده است، در ادامه اظهار کرد: این دو کلمه در حدیثی از امام حسین(ع) تجلی یافته است و آن عقیده و اعتقاد و باور ماست.

وی افزود: در کشور و اقلیمی زندگی می کنیم که تکالیف شرعی، دینی و اخلاقی فراتر از تکالیف شخصی است، افزود: آنچیزی است که در قیاس ما در اجتماع تعریف می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران در فرازی از تاریخ است که باید پرچمدار حکومت دینی اسلامی شایسته و همگرا باشد تا تعالیم قرآنی خود را به امت جهانی واحده بشناسد این ضرورت ما را بر آن می دارد در هر کسوت و شغلی بدانیم حضور ارواح طیبه شهداء و نظارت ائمه و حضرت رسول گرامی اسلام با تمام وجود حس می شود و در هر قدم به قصد قربت از ذات اقدس الهی استعانت می جوییم.

قادری خدمت به خلق را به ویژه آن قشری که نیازمند به سرپرستی هستند را از افضل‌ترین عبادت‌ها دانست و گفت: با درک درستی از جایگاه خود در می یابیم آنچه انجام می دهیم سیر در طریق الی الله و اجازه کمک به مستضعفین توفیقی الهی است که براثر دمیده شدن دم الهی در روح بشر میسر شده است.

تندیس ملی فداکاری

سازمان بهزیستی با بیش از ۵۳ فعالیت تخصصی امدادی و حمایتی
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی بیش از ۵۳ فعالیت تخصصی امدادی و حمایتی دارد، خاطرنشان کرد: تنها سازمانی است که اورژانس اجتماعی دارد و آنچه به عنوان افراد از کودکان یک تا ۲۰ ساله را هدفگذاری کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بانوان فداکار در سازمانهای حمایتی چون کمیته امداد و سازمان بهزیستی نقش می گیرند، افزود: در مراکز بهزیستی این سازمان افرادی با درجه معلولیتهای متفاوت، به ظاهر ناتوان دچار معلولیت براثر تصادف و یا ژنتیک نگهداری می شوند.

قادری شهید دکتر محمد علی فیاض بخش را پایه گذار این سازمان دانست و گفت: مخاطب این سازمان ۷ میلیون نفر هستند. و مبدعان این حرکت بزرگ باید در آحاد و کسوت مردمی گسترش یابد.

وی تصریح کرد: دولت نیازمند حضور موثر آحاد مردمی است و براساس بند ۷ سیاست ابلاغی رهبری نظام ملی نیکوکاری باید در کشور مستقر شود و برای این امر ما نیازمند کمکهای حرفه ای هستیم.

شالوده اصلی کار جمعیت هلال احمر ایثار و فداکاری است
در ادامه این مراسم دکتر محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ایثار و فداکاری در داوطلبان و جوانان هلال احمر بارز است، افزود: شالوده اصلی کار این جمعیت فداکاری و ایثار است اگر ایثار و فداکاری نباشد از پس کارهای سخت بر نخواهند آمد.

وی فعالیتهای دشواری چون ۱۵ روز کار در مناطق کوهستانی در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر و یا امدادرسانی در موارد بحرانی سیل و زلزله را از نمونه های خدمات امدادگران در شرایط سخت دانست و خاطرنشان کرد: با شیوع همه گیری کرونا در اواخر سال ۹۸ جوانان در همه میادین از جمله مبارزه با کرونا، شرکت در طرح غربالگری شهید سلیمانی و... حضوری فعال داشتند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر واکسیناسیون را از دیگر زمینه های فعالیت این جوانان برشمرد و افزود: دانش آموز فداکار ایذه ای شهید علی لندی از دانش آموزان هلال احمر بود و می توان گفت به نوعی یثار و فداکاری جوانان هلال احمری در سطح جامعه رو به گسترش است.

گلفشان مقابله و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را از دردهای جامعه برشمرد و افزود: در این زمینه دیر اقدام کرده ایمم امید می رود با همکاری در مناطق حاشیه ای بتوان اقدامات موثری را انجام داد.

در این مراسم جمال رحیمیان به عضویت افتخاری جمعیت هلال احمر در آمد.

تندیس ملی فداکاری

این جشنواره فرصت مغتنمی است که روحیه ایثارگری در بین دانشجویان ترویج دهد
براساس این گزارش، حجت‌الاسلام «فاطمی‌پور»، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری جشنواره تندیس فداکاری دانشجویان گفت: این جشنواره فرصت مغتنمی است که روحیه ایثارگری در بین دانشجویان ترویج پیدا کند.

وی گفت: موضوع ایثار و ایثارگری مفهوم متعالی و ارزشمندی است که هر میزان بتوانیم بین افراد جامعه این مفهوم را نهادینه کنیم اثر مثبت چند برابری در جامعه خواهد داشت.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: بهترین سن برای ترویج ایثارگری سن نوجوانی و جوانی است چرا که نهادینه کردن این فرهنگ در دوران میانسالی کار بسیار سختی است اگر می‌خواهیم به‌دنبال جامعه‌ای باشیم که انسان‌ها برای خودشان ارزش قائل باشند و برای آسایش و امنیت دیگران حاضر باشند از خودشان بگذرند باید فرهنگ ایثارگری نهادینه شود اگر مردم اینگونه تربیت شوند منافعش نصیب همه خواهد شد.

فاطمی‌پور تصریح کرد: موقعیت ایثار کردن برای هر کسی پیش نمی‌آید اسلام به‌عنوان یک روش متعالی برای زندگی تلاش کرده ما را این چنین انسان‌هایی پرورش دهد جشنواره تندیس فداکاری دانشجویان فرصت مغتنمی است که روحیه ایثار در بین دانشجویان ترویج پیدا کند و همانگونه که می‌بینیم این روحیه در بین دانشجویان وجود دارد.

وی یادآور شد: جامعه امروز نیاز دارد به جوانانی که حاضرند از خودشان بگذرند و قدم در مسیری بگذارند که در درگاه الهی عزت پیدا کنند.

در ادامه مراسم دکتر زارع مدیرکل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هم با حدیثی از حضرت علی(ع) که بالاترین درجه ایمان ایثار و از خودگذشتگی است، گفت: در مفاهیم ایثار به معانی گذشت از هستی و سرمایه خود برای هدفی والاتر.

تندیس ملی فداکاری

برگزاری چنین مراسم‌هایی به زنده نگه داشتن روحیه فداکاری کمک می‌کند
وی ایثار را نقطه مقابل تمدن غرب دانست و گفت: در دنیای غرب افراد به‌دنبال منافع مادی و شخصی هستند که در نقطه مقابل فرهنگ اسلامی ایرانی قرار دارد برگزاری چنین مراسمی به زنده نگه داشتن روحیه فداکاری کمک می کند.

مدیرکل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایثار را نوعی معامله با خدا دانست و خاطرنشان کرد: نتیجه این معامله جاودانه شدن است خریدی که نمی توان برای آن قدر و قیمتی در نظر گرفت.

دکتر زارع با بیان اینکه الگوی فضای نخبگانی و فرهنگ ایثار ریشه در فرهنگ اسلامی ایرانی دارد، افزود: زندگی بزرگان دینی ما چون حضرت علی(ع) از نوجوانی تا شهادت سرتاسر ایثار و دفاع از جان، مال و ناموس در راه دین و کیان بوده است.

وی فضای کربلا را سرمایه به ارث رسیده از پیشینیان برشمرد و افزود: بحث ایثار نهفته در گذشته و تاریخ ماست که همین موضوع معادلات جهانی را برهم می زند.

مدیرکل فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از خود گذشتگی از مولفه های کلیدی قدرت ماست، در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که جوانان و آحاد جامعه در برابر خطری که احساس می کنند از جان و مال و هستی خود ایثار می‌کنند خطری ما را تهدید نخواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top