تاریخ انتشار: شنبه 1401/03/28 - 13:17
کد خبر: 435601

مدل راهبری ارتباط دانشگاه‌های علوم پزشکی با صنعت و جامعه تدوین شد

مدل راهبری ارتباط دانشگاه‌های علوم پزشکی با صنعت و جامعه تدوین شد

مدل راهبری ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه های علوم پزشکی در ۱۷ محور تدوین شد و دانشگاه‌ها باید ۱۷ محور این مدل را به تناسب اجرا کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت بهداشت، در پنجمین نشست مدیران ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان برگزار شد مدل راهبری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه رونمایی شد.

دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناری وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینکه باید دانشگاه‌های کشور را به سوی اعتقاد به تغییر دانش به فناوری سوق دهیم، گفت: امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند در این مسیر ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند تا به سوی فناوری و پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع نیاز جامعه حرکت پیدا کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی مراکز تحقیقاتی هستند که ایده‌های خوبی دارند که در صورت جلب توجه و حمایت کافی می‌توانند به محصول منجر شوند، گفت: در دفتر توسعه فناوری سلامت کمیته های تخصصی تشکیل شده است که نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آن راهکارهایی برای پاسخ به نیاز جامعه پیشنهاد می کنند.

پناهی با تاکید بر اینکه فناورها باید به دانشگاه های علوم پزشکی سوق داده شوند، گفت: خوشبختانه در دو ماه اخیر آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه آموزشی، تحقیقاتی و صدور مجوزهای لازم در شورای معاونین که به ریاست وزیر بهداشت است، مصوب شد و علاوه بر آن آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان نیز اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید.

وی افزود: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با سازمان غذا و دارو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امضا شد تا مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار گیرد و طی آن مسیر صدور مجوزها از سازمان غذاو دارو را تسهیل شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید در پایان سال بتوانیم تعدادی از دغدغه‌های مطرح در حوزه محصولات و خدمات سلامت را پاسخگو باشیم، گفت: دانشگاه‌های کشور در کنار تولید دانش و علم به سمت تولید تجهیزات و دارو از روش‌های جدید فناوری سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و غیره حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در میان ۱۳۲ کشور جایگاه ۶۰ را در فناوری داریم امیدواریم در سال آتی در حوزه تولید دانش و هم فناوری جایگاه بهتری کسب خواهیم کرد، گفت: البته شاخص ملموس این جایگاه در سفره مردم قابل رویت باشد. اکنون بیماران ما دیگر برای درمان به کشورهای دیگر مسافرت نمی‌کنند؛ این یک شاخص ملموس است و اگر بیماران ما برای تامین دارو و تجهیزات از تولیدات داخلی استفاده کنند زمانی است که ما به اهداف‌مان رسیده‌ایم.

در ادامه دو پنل تخصصی توسعه کمی و کیفی طرح‌های ارتباط با صنعت و جامعه به مدیریت دکتر رسولیان و گزارش ماموریت‌های واگذار شده به دانشگاه‌ها به مدیریت دکتر فریدن برگزار شد.

اجرای مدل راهبری وظیفه اصلی دانشگاه‌هاست

دکتر محمدرضا منظم رئیس دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت با یادآوری اینکه یک‌سال از برگزاری نشست‌های ارتباط با صنعت می‌گذرد و زمان آن رسیده که با یکدیگر همزبان و همدل شویم، گفت: ارتباط با صنعت یعنی برداشتن تمامی دیوارهای میان صنعت و دانشگاه. وقتی صحبت از ارتباط می‌کنیم باید در تمامی زمینه‌ها امکان تعامل و ارتباط برقرار باشد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید در خدمت جامعه و صنعت باشیم، به هدف و نقش ارتباط با صنعت و جامعه اشاره کرد و گفت: ارتباط با صنعت به‌عنوان بستر الزامی و پایه برای تربیت دانش آموخته ماهر برای اشتغال و نوآور و خلاق برای کارآفرینی و در حوزه آموزش است و همینطور تضمین کننده موفقیت در کل زنجیره نوآوری از ایده تا محصول و بازار و صادرات است.

منظم مدل راهبری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تشریح کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید به این مدل به عنوان یک وظیفه نگاه کنند. تمام اجزای آن در ۱۷ محور مختلف در یک سال گذشته ایجاد شده است. دانشگاه‌های تیپ یک، دو و سه فرآیند متفاوت دارند ولی در نهایت همه باید به موارد این مدل توجه کنند.

وی افزود: نخستین محور این مدل سیاستگذاری و برنامه ریزی است که بهترین تیم سیاستگذار تمامی مدیران ارتباط با صنعت هستند. تداوم نشست‌های مدیران ارتباط با صنعت و کارگروه‌های مرتبط و برگزاری نشست‌های مشابه در دانشگاه ها ضروری است.

رئیس دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان محور بعدی گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه ارتباط با صنعت است که هم به طور ملی و هم دانشگاهی باید استفاده شود. سیاست‌گذاری باید به نحوی باشد که هر دو طرف سود ببرند.

وی افزود: اساسا شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی باید بخشی از وظیفه خود را تعامل با آموزش و پژوهش بدانند، هماهنگونه که دانشگاه ها باید در جهت حمایت از آنها تلاش کنند. در همکاری‌های بین سازمانی نیز معرفی توانمندی‌ها به طور مداوم و برخط، برگزاری نشست‌های دو طرفه دانشگاه‌ها و صنعت ایجاد پورتال تعاملی و غیره مورد نظر است. وقتی از صنعت صحبت می‌کنیم فقط نهادهای تولیدی نیست بخش های مختلفی است که باید با آنها ارتباط برقرار کرد.

منظم با بیان اینکه بخش بزرگی از ایده‌های هسته‌های فناور و بهره‌برداری از آنها با کمک شتاب‌دهنده‌ها قابل اجراست است، گفت: از طریق تقویت و تربیت بروکرها، روش‌های نوین تعامل دانشگاه با صنعت، ورود شتاب‌دهنده‌ها به دانشگاه ها و برعکس ورود دانشجویان، طرح‌ها و پایان‌نامه‌ها به شتاب دهنده‌ها و همینطور تدوین برنامه حمایتی از شتاب دهنده‌ها می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: مسئولیت اجتماعی، دکتری فناوری‌محور، فرصت مطالعاتی صنعتی، توانمندسازی و مهارت افزایی، پایان نامه محصول محور، فرصت مطالعاتی دانشجویی، کارآموزی دانشجویی و طرح های ارتباط با صنعت، تقویت و بهره‌برداری از بروکرها، امریه، ظرفیت‌های درون دانشگاهی، منابع تامین مالی از سمات، ساتع، یک درصد استانی، نیماد، INSF و گرنت بادی‌های بین‌المللی از دیگر محورهای مدل راهبردی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به‌شمار می‌رود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
بهترین زمان سفر به ترابزون و نکات دانستنی!
رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان شفا زیر شکنجه صهیونیست‌ها به شهادت رسید
حق اعتراض داریم چون این پول ما هست که خرج جنگ علیه غزه می‌شود
تصاویری از بمباران سنگین شهر رفح
فیلم/ تلاوت قرآن کودک فلسطینی بر روی ویرانه‌های خانه‌اش در غزه
کابینه جنگی اسرائیل مرحله اول عملیات رفح را تایید کرد
دیدار رافائل گروسی با امیرعبداللهیان
پذیرش ۵۳ درصد دانشجویان دکتری به روش استادمحور
دیدار نیچروان بارزانی با رهبر معظم انقلاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top