تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/06/28 - 19:06
کد خبر: 444384

رشد ۱۷ برابری قیمت پراید در ۱۱ سال

رشد ۱۷ برابری قیمت پراید در ۱۱ سال

خرید خودرو به خصوص در چند سال گذشته تبدیل به رویا شده و سیاست های دستوری که بازار و صنعت خودروی داخلی را با مشکلات متعددی رو به رو کرده در کنار سایر عوامل همچون تحریم و تورم که بر درآمد خانوارها تاثیر گذاشته هر ساله این رویا را برای خانوارهای ایرانی دست نیافتنی تر می کند. به گونه ای که اکنون با درآمد یکسال خانوار شهری حتی پراید هم قابل خرید نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بحث خودروی اقتصادی مدت هاست بر سر زبان ها افتاده و وزارت صمتی ها هرکجا که صحبت از آینده صنعت خودروی کشور در میان بوده، در خصوص واردات و تولید خودروی اقتصادی اظهار نظر کرده اند. فاطمی امین، وزیر صمت هم برنامه تولید خودروی اقتصادی را تا سال آینده اعلام کرد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو هم از خودروی اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا رونمایی شد. البته خودروی رونمایی شده همان رنو کویید نسخه برزیلی بود که یکی از کاندیدهای جدی برای واردات خودروی ارزان قیمت و اقتصادی است.

طی سال های گذشته عوامل متعددی همچون بازگشت تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و البته سیاست‌های اشتباه دولت منجر شده که قیمت خودرو به شدت افزایش پیدا کند و این رشد قیمت ها بیش از تورم کلی اقتصاد بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، میانگین قیمت تمام کالاها و خدمات یا همان تورم کلی اقتصاد از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مرداد ماه حدود ۳۵۵ درصد بوده اما در این مدت به عنوان مثال قیمت پژو پارس و پژو ۲۰۶ بیش از ۷۰۰ درصد و قیمت تیبا ۲ حدود ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در این شرایط حتی خرید خودرویی مانند پراید که ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر بازار محسوب می شود، برای خانوار ها تبدیل به آرزو شده است و عملا خودرویی که بتوان با میانگین درآمد سالانه خانوار خریداری نمود و به اصطلاح اقتصادی باشد در کشور وجود ندارد.میانگین قیمت پراید در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۰ میلیون بود که با افزایش حدود ۱۷ برابری در سال ۱۴۰۰ به ۱۷۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که درآمد سالانه خانوارهای شهری بر اساس اطلاعات مرکز آمار رشد حدود ۸.۵ برابری داشته است. به بیانی دیگر میانگین رشد سالانه ۳۷ درصدی قیمت پراید طی ده سال گذشته درحالی به ثبت رسیده که درآمد سالانه خانوار در این مدت میانگین رشد سالانه حدود ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

قیمت ۱۰ میلیون تومانی پراید در سال ۹۰ و درآمد سالانه ۱۳ میلیونی خانوار در این سال بیانگر این موضوع بود که با حدود ۷۶ درصد از درآمد سالانه خانوار شهری، خودروی پراید قابل خریداری بود. این عدد حتی تا حدود ۶۲ درصد در سال ۱۳۹۶ کاهش داشت جایی که قیمت ۲۳ میلیونی پراید و درآمد حدود ۴۴ میلیونی خانوار به ثبت رسیده بود. اما بلافاصله پس از سال ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم ها در هیچ سالی خودروی پراید با درآمد یکسال خانوار شهری قابل خریداری نبود و رویای خرید پراید هر ساله از خانوارهای شهری دورتر می شد به گونه ای که در سال ۱۴۰۰ برای خرید پراید به ۱۵۰ درصد از میانگین درآمد سالانه خانوار شهری نیاز بود.

نمود دیگر رویای خرید خودرو را می توان در آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار دید. جاییکه بر اساس اطلاعات بودجه خانوار در سال گذشته حدود ۵۳ درصد از خانوارهای شهری کشور دارای خودرو شخصی بودند که عملاً نسبت به سال ۱۳۹۷ تغییری نکرده است. این در حالی است که پیش از سال ۱۳۹۷ تعداد خانوارهای دارای خودروی شخصی در حال افزایش بوده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خسارت های میلیاردی به شهر‌ها در پی اغتشاشات
آرامش بر تهران حاکم شد
آمادگی کره جنوبی در برابر شلیک احتمالی موشک کره شمالی
تکذیب کودتای نظامی در چین
تصاویری از سلاح های کشف شده اغتشاشگران
وزیر امور خارجه روسیه: تحریم های آمریکا علیه ایران بازی با آتش است
لیدر های اغتشاشات در‌دام وزارت اطلاعات
خط و نشان رئیس عدلیه برای اغتشاشگران
به اقدام جدید آمریکا درباره اعتراضات ایران واکنش نشان داد
علیه ما دشمنان انقلاب همدست شده‌اند
نفوذ گروه تروریستی «کومله» در یک شعار کمونیستی!
تبلیغ واگذاری اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» کلاهبرداری است
مشخص شدن زمان بازگشت تیم ملی از اتریش
ایران برای رسیدن به توافق پایدار جدی است
فیلم| تهدید آشکار آشوب‌گران به بریدن سر نیروهای امنیتی
محکومیت تجمع دانشجویان دانشگاه شریف در اغتشاشات
بی‌پاسخ نخواهد ماند تلاش‌ها برای نقض حاکمیت ایران
راه اندازی سامانه و شبکه متناسب سازی مشاغل در کشور
صنعت نفت شدن یک پرسپولیسی
رشد نرخ تورم در شهریورماه
سقوط لیر ترکیه در بازار تهران و جهان
محکومیت تجمع دانشجویان دانشگاه شریف در اغتشاشات
ابلاغ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری
اعلام نتایج پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد
مهلت فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تا ۷ مهر تمدید شد
ختم پیکارهای مسابقات ووشو دانشجویان جهان با ۵ مدال رنگارنگ
اعلام نتایج نهایی پذیرش دوره کاردانی فنی و حرفه‌ای
کلاس های درس دانشگاه تربیت مدرس حضوری است
آغاز انتخاب رشته ویژه برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی در کنکور
دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای اغتشاشات اخیر را محکوم کرد
برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در دانشگاه آزاد
دانشگاه علم و صنعت اولین خودروی ملی کشور را طراحی کرد
صدور احکام رتبه‌بندی معلمان در مهرماه
مهلت ثبت‌نام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تمدید شد
معاون وزیر علوم: حقوق حق التدریس‌ها باید از منابع داخلی تامین شود
 آزمونی که بدون مجوز برگزار می‌شود!
زاکانی: آموزش و پرورش یکی از سرمایه‌های انقلاب است
کلاس های آموزشی ۳ دانشگاه دیگر مجازی شد
مدارس کانکسی باید برچیده شود
جزییات نحوه ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان آزمون پذیرش دستیاری اعلام شد
تحصیل ۶ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
نظرسنجی

با انتخاب کی روش بعنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران موافق هستید؟



مشاهده نتایج
go to top