تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/09/16 - 14:11
کد خبر: 453104

نمایندگان مجلس: وظیفه دانشجویان پایبندی به آرمان شهدای ۱۶ آذر است

نمایندگان مجلس: وظیفه دانشجویان پایبندی به آرمان شهدای ۱۶ آذر است

فعالین شاخص جنبش دانشجویی دیروز و نمایندگان امروز مجلس با بیان اینکه برخی دانشجویان به اسم آزادی چوب حراج به منافع ملی زده‌اند، تاکید کردند که وظیفه دانشجویان پایبندی به آرمان شهدای ۱۶ آذر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روز دانشجو یادآور ایستادگی دانشجویان و جنبش دانشجویی در مقابل نظام سلطه است و همین ایستادگی دانشجویان موجب شد تا این روز در تاریثخ ماندگار شود. بر همین اساس و به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو گفت‌وگویی را با فعالین شاخص جنبش دانشجویی دیروز و نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه آمده است.

علی خضریان:‌دانشجوی امروز باید به آرمان شهدای 16 آذر پایبند باشد 

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تحلیل جامعه شناختی از واقعه 16 آذر گفت: با توجه به گذشت قریب به ۷ دهه از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و ضرورت فهم اجتماعی از شرایط اجتماعی آن زمان برای امروز، ابتدا خوب است مرور کنیم که ۱۶ آذر یکی از پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد سال 32 است که در تقابل با جنبش ملی شدن صنعت نفت رقم خورد. این کودتا برخلاف آنچه معمولاً در روایت تاریخی آن مطرح شده است، در کنار عده‌ای چماق بدست و بدکاره که برای کودتا سازماندهی شده بودند، دارای یک بدنه اجتماعی هوادار که البته اقلیت بودند اما انسجام داشتند، صورت گرفت.

خضریان در ادامه افزود: برای فهم موضوع لازم است مثالی از جامعه امروز را بیان کنم تا درک بهتری از شرایط اجتماعی و به قول جامعه شناسان پیوند افق‌ها با زمانه‌ی وقوع کودتا فراهم شود. لذا برای فهم بهتر خوب است به وقایع اخیر اشاره کنم. در طول روزهای گذشته همگان دیدند که عده‌ای اقلیت چطور خودشان را مقابل تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی تعریف کردند و درکی از منافع ملی و وطن دوستی نداشتند، و بخش گسترده‌ای از جامعه نسبت به این پدیده بی‌وطنی ابراز تعجب می‌کردند.

وی ادامه داد: این پدیده بی‌وطنی و دوست‌انگاری دشمن صرفاً محدود به امروز ایران و رقابت‌های فوتبالی نیست، بلکه در طول تاریخ عده‌ای بوده‌اند که اساساً درکی از وطن ندارند، کودتای ۲۸ مرداد هم به دست همین‌ها رقم خورد و ارزش اقدام جنبش دانشجویی، دقیقا ایستادن در مقابل این وطن فروش‌ها بود که منجر به اعتراض به دولت کودتا و دخالت مجدد آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران و از دست رفتن محصول یک جنبش استقلال‌طلبانه در ملی شدن صنعت نفت شد.

خضریان در ادامه گفت: آنچه وقایع اخیر در کشور نشان داد این است که در حالیکه از روزگاری که خون سه دانشجوی دانشگاه تهران در ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ سنگ‌فرش‌های دانشگاه تهران را رنگین کرد، ۶۹ سال می‌گذرد. دانشجوی امروز همچنان عقاید دینی و ملی برایش اهمیت دارد و همگان دیدند چطور تعدادی از فعالان دانشجویی در کنار دیگر آحاد جامعه با ریختن خونشان از منافع ملی و عقیدتی خود دفاع کردند و صداقت خود را به اثبات رساندند.

نماینده مردم تهران درباره تفاوت جنبش دانشجویی در زمان تحصیل خودش با نسل امروز گفت: نسل آن برهه خیلی اهل مطالعه بود. من یاد ندارم برای کنکور خیلی کتاب تستی خوانده باشم، اما آن زمان خیلی از بچه‌های دبیرستانی کتاب‌های فکری و تاریخی را می‌خواندند. یعنی دقیق نسبت به مسائل فکری خودشان حساس بودند. دقیقا نقد من به جنبش دانشجویی امروز این‌ است که: الآن حتی در بین دانشجویان هم کمتر چنین چیزی دیده می‌شود وکمتر اهل مطالعه هستند.

خضریان در ادامه گفت: الان ذهن دانشجویان با چند شبکه اجتماعی هدایت می‌شود که می‌بایست برای شرایط اجتماعی جدید و در جنگ روایت‌ها اقدام مؤثری را صورت داد.

این نماینده مجلس در پایان درباره وظیفه دانشجوی امروز برای پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد سه شهید سال ۳۲ گفت: دانشجوی امروز باید برای حفظ استقلال، ایستادگی کند و به آرمان شهدای 16 آذر پایبند باشد و اجازه ندهد تا جریانی همزمان با ژست آزادی‌خواهی، وادادگی و سلطه‌پذیری در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ایرانیان اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و فناوری را در زیست واقعی و حتی مجازی مردم که امروزه بخش مهمی از زندگی حقیقی مردم و ظرفیت مهمی برای حاکمیت ملی است، تئوریزه و این‌گونه القا کند که چنین مواجهه‌ای با جریان سلطه‌گر دارای هزینه در کشور می‌شود.

وی در ادامه گفت: اتفاقا در پاسخ به این تفکر، دانشجوی امروز باید ۱۶ آذر را زنده نگه دارد و پاسخ دهد که اگر مدعای استقلال و آزادی ملی جایی طرح شود که هزینه‌ای نداشته باشد، چه کسی با آن مخالفت می‌کند و تفاوت میان مدعیان در حرف و عمل چگونه معلوم می‌شود؟

مالک شریعتی: جنبش دانشجویی امروز باید ابعاد سلطه را بشناسد

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره وظیفه جنبش دانشجویی امروز گفت: بی‌تردید آزمون و وظیفه مهم جریان دانشجویی در زمان اکنون شناخت دقیق ابعاد جدید سلطه و تشکیل جبهه‌ی مقاومت ملی در مقابله با سیاسیون منفعت‌طلب و به ظاهر روشنفکران دارای تریبون رسانه‌ای است.

وی در ادامه افزود: بعضی از سیاسیون منفعت طلب به همراه بعضی از دانشجویان فریب خورده در حقیقت چوب حراج را به تمام دستاوردهای استقلال‌طلبی قریب به ۷۰ ساله‌ی جنبش دانشجویی با شعار «آزادی و منافع فردی» و در حقیقت با از میان برداشتن «آزادی و منافع ملی» زده‌اند و در نهایت تلاششان این است تا موجبات «فروپاشی ملی» یا شکل‌گیری یک «دولت تهی» را فراهم سازند که در صورت کسب هر مقدار از این هدف، دیگر تلاش‌های دانشجویان را در هر موضوعی که مرتبط با حفظ استقلال کشور باشد، بی‌اثر می‌نماید.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: 16 آذر یادآور روزی است که در سال 32 نیروهای رژیم استبدادی پهلوی تعداد زیادی از دانشجویان را در مقابل نیکسون معاون رییس جمهور وقت آمریکا قربانی کردند.

وی ادامه داد: امروز ربع پهلوی پسر محمدرضا در حوادث اخیر فراخوان میدهد و میگوید ۱۶ آذر اعتصاب کنید و به خیابان ها بیایید که مورد حمایت آمریکا و صهیونیست هاست. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه یادآور شد: در سال ۱۳۲۴ حزب کمونیست شوروی بخشنامه محرمانه ای منتشر کرد. در این بخشنامه آمده است اقداماتی جهت ساماندهی یک جنبش جدایی طلب در آذربایجان و دیگر ایالات شمال ایران صورت بگیرد. امروز نیز حزب دموکرات کردستان از همان تفکر نشأت گرفته است. 

شریعتی با بیان اینکه منشاء تحولات دانشجویی در گذشته استقلال طلبی و بیگانه ستیزی و نفی سلطه بیگانه بود، به فرمایشات مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در توصیه ای به دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند من دوست دارم همه دانش آموزان و دانشجویان درباره ریزترین پدیده های سیاسی دنیا فکر کنند و تحلیل بدهند. رهبر انقلاب در ادامه می گویند خدا لعنت کند آن دست هایی را که تلاش می‌کنند که قشر جوان و دانشگاهی و ما را غیر سیاسی کنند. حکومت‌های مستبد دنیا تمام تلاششان این است که دانشجو یان و مردم سیاسی نباشند و فکر نکنند و تحلیل نکنند.

وی با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در رابطه با ماجرای سال ۸۸ خطاب به مردم و به ویژه دانشجویان و جوانان فرموده بودند باید در خصوص وقایع فکر کنید تحلیل کنید و بیان کنید حتی اگر تحلیل تان اشتباه است باید تحلیل و بیان کنید. در این رابطه رهبر انقلاب از صدا و سیما در پوشش مناظره های انتخاباتی انتقاد کردند  که چرا می‌گذارید این فنر جمع شود و یکدفعه رها شود و کشور دچار مشکلات شود. 

سخنگوی کمیسیون انرژی تصریح کرد: نباید شرایط کشور به گونه‌ای باشد که مریم رجوی که خودش دانشجوی دانشگاه شریف بود پیام دهد و بگوید که «درود بر دانشجویان شجاع دانشگاه شریف که در برابر گلوله و تانک رژیم آخوندی سینه سپر کردند و فریاد آزادی سر دادند؛ دانشگاه شریف محل تولد سازمان مجاهدین خلق و رهبران مجاهد ان همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم بوده من افتخار می‌کنم که یک شریفی هستم».

شریعتی در پایان گفت: کسانی که تلاش می کنند دانشگاه را از مسیر اصلی خود یعنی تحصیل و فضای تحویل دور کنند، دو هدف را دنبال می کردند اول این که بگویند دانشگاه اهل تحلیل نیست و دانشگاه اهل منطق و حرف زدن نیست و اهل فحش دادن است. و دومین هدف آنها در مورد زنان جامعه است.

روح الله نجابت: جنبش دانشجویی وظیفه اغنا سازی جامعه را برعهده دارد

روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفت:‌ تشکل‌های دانشجویی برای بازیابی جایگاه قبلی خود و از سرگیری فعالیت‌هایشان به صورت منسجم لازم است به اغناسازی در درون و در مرحله بعد به اغناسازی محیط اطراف خود بپردازند.

وی افزود: تعطیلی آموزشگاه به صورت حضوری در ایام کرونا باعث شد تا تشکل‌های دانشجویی نتوانند همانند گذشته به صورت منسجم به فعالیت‌های خود ادامه دهند و این تعطیلی جلسات حضوری فعالیت این تشکل‌ها را با وقفه طولانی‌مدت مواجه کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: این وقفه طولانی‌مدت با حضور تشکل‌های دانشجویی در ایام کرونا باعث شد تا انسجام این تشکل‌ها جای خود را به نوعی سکون و سردی بدهد.

نجابت خاطرنشان کرد:‌امروز و با بازگشایی مجدد کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به صورت حضوری تشکل‌های دانشجویی باید ضمن اغناسازی یارگیری بپردازند و انسجام از دست رفته را بازیابند.

نجابت در پایان گفت: امیدواریم تا بار دیگر شاهد فعالیت‌های منسجم و همچنین پویایی تشکل‌های دانشجویی در فضاهای دانشگاه‌های مختلف کشورمان باشیم.

روح‌الله متفکر آزاد: جنبش دانشجویی یعنی آرمان خواهی با رعایت انصاف

روح‌الله متفکرآزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: تشکل‌های دانشجویی در زمان شیوع کرونا و مجازی بودن فعالیت‌های دانشگاهی که انسجام خود را به دلیل تعطیلی فضای فیزیکی دانشگاه‌ها از دست دادند.

وی افزود: علاوه بر این در دولت قبل تشکل‌های دانشجویی پویایی لازم را نداشتند و این عوامل باعث شد تا ما شاهد انفعال و عدم انسجام تشکل‌های دانشجویی باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: تشکل‌های دانشجویی باید فعالیت‌های خود را به صورت جدی دوباره از سر بگیرند و اقدام به یارگیری کنند اگر چه این کار سخت است اما شدنی است و باید این تشکل‌ها کار خود را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی با جنب و جوش دانشجویی و با آرمان‌خواهی همراه با رعایت انصاف باید حرکت خود را از نو شروع کنند تا ما بار دیگر شاهد انسجام در تشکل‌های دانشجویی باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: نکته دیگری که باید تشکل‌های دانشجویی به آن توجه داشته باشند تعیین یک چارچوب مشخص برای فعالیت‌هایشان در بلندمدت است و در این چارچوب رعایت اصول قانون اساسی باید مدنظر قرار گیرد و این تشکل‌ها در چارچوبی که برای خود تعریف کرده‌اند و با رعایت و پایبندی به اصول قانون اساسی به حرکت خود ادامه دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top