تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/01/06 - 12:48
کد خبر: 465445

تشکل های دانشجویی در سالی که گذشت/ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

از نامه به سران سه قوه تا ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیه‌ها

از نامه به سران سه قوه تا  ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیه‌ها

 جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. بدین گونه بوده است که نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. بدین گونه بوده است که نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با تشکل های دانشجویی صحبت کنیم؛ خوب است که گریزی به کلیت کارکرد تشکیلات های دانشجویی زده باشیم و در رابطه با چگونکی آنها اندک اطلاعاتی داتشته باشیم. تشکیلات ها و اتحادیه های دانشجویی به چهار اتحادیه و یک سازمان تقسیم می شوند. حال آنکه اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور, دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ اتحادیه های چهارگانه دانشجویی هستند و سازمان بسیج دانشجویی هم در کنار آنها در فضای دانشگاهی کل کشور مشغول فعالیت می‌باشد.

طبق تعاریف و مسئولیت خطیری که آنان بر عهده دارند؛ حیطه فعالیت تشکیلات های نامبرده محدود نبوده و هر کدام در عرصه ای فعال تر است و در برخی عرصه می توان گفت که تقسیم وظایف انجام داده اند تا بتوانند نتیجه مطلوب از کارکرد و زحماتشان بگیرند.

اما در مورد جامعه اسلامی دانشجویان میتوان گفت که اعضای جامعه اسلامی دانشجویان در مبنای اندیشه سیاسی و تشکیلاتی پیرو مکتب دکتر سید محمد بهشتی و در افکار و اندیشه پیرو شهید مرتضی مطهری هستند. این تشکل تماماً دانشجویی؛ ولایت مطلقه فقیه را به عنوان بارزترین میراث امام خمینی و ثمره قرن‌ها مجاهدت صدها هزار زن و مرد ایثارگر می داند و حفظ و پیشرفت ایران را اصلی ترین هدف خود قرار داده است.

جنبش دانشجویی؛ از بی انگیزگی تا خودسانسوری - ایمنا

در سالی که گذشت جامعه اسلامی دانشجویان برنامه‌ها و فعالیت های متعددی را به انجام رسانده است که هدف این گزارش مروری اجمالی بر مهمترین این فعالیت هاست، در زیر اهم فعالیت های این تشکل دانشجویی را در یکسال گذشته( 1401)  می‌خوانید:

با شروع سال 1401 اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت هفتمین سالگرد جنگ یمن بیانیه‌ای صادر کرد که در ذیل بخشی از آن را می‌خوانید:

«امروز مردم یمن سخت‌ترین شکنجه‌ها را دارند از ناحیه‌ی دولت سعودی و همراهانش و آمریکا -پشتیبانش- تحمّل میکنند. لکن بدانید قطعاً ملّت یمن و انصارالله پیروز خواهند شد؛ آنها شکست نمیخورند... تنها راه، مقاومت است و آن چیزی که امروز آمریکا را و متّحدینش را دستپاچه کرده که به حرفهای یاوه متوسّل میشوند، به کارهای غلط متوسّل میشوند، ایستادگی ملّتهای مسلمان است و این ایستادگی نتیجه خواهد داد.»  رهبر معظم انقلاب

٧ سال از روزی که ولیعهد کنونی رژیم خونخوار سعودی، فرمان آغاز تجاوز نظامی به یمن را به بهانه واهی درخواست کمک نظامی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن داد، می‌گذرد. در آن زمان، محمد بن سلمان وعده پایان چند هفته ای عملیات موسوم به "طوفان قاطعیت" را داده بود. از آن وعده ٣۶۵ هفته می گذرد اما مقاومت یمن همچنان مستحکم و پابرجاست.

در آغاز این تجاوز، رژیم عربستان سعودی با همراه ساختن جمعی از کشور های عربی، ائتلافی را برای مشروعیت بخشیدن به این عمل غیر قانونی و غیر انسانی تشکیل داد و متأسفانه برخی دولت های حاکم بر ملل مسلمان نیز در این ائتلاف مشارکت داشتند.

از سوی دیگر، این تجاوز آشکار نظامی که بر اساس تمامی اصول و قواعد بین المللی نیز محکوم است، با حمایت اتحادیه اروپا و دولت هایی همچون ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشور های شرق و غرب عالم صورت پذیرفت؛ طرفه آنکه این حمایت ها همراه بود با چشم‌پوشی سازمان های بین المللی که ذاتاً برای جلوگیری از وقوع اتفاقاتی همچون جنایاتی که در یمن بر مردم می رود، تأسیس شدند. این سازمان های بی خاصیت بین المللی، مانند شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نه تنها از این فجایع چشم‌ پوشیدند؛ بلکه در اثناء بیماری و گرسنگی ناشی از جنگی که به مردم مظلوم یمن تحمیل شد، از محکومیت رژیم سعودی سر باز زدند و در کمال گستاخی در ازاء دریافت دلار های نفتی مصونیت ابدی به این رژیم اعطا کردند. تعجب آورتر آنکه در همین ایام بود که عربستان سعودی را به عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در آوردند تا بر نقض حقوق بشر در سراسر عالم نظارت کند!

این تجاوز نظامی در کنار اهداف بلند پروازانه بن سلمان، دلیل دیگری هم داشت؛ ممانعت از آنچه او گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌نامید. ( جزئیات بیشتر)

در فروردین ماه 1401 نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند و به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

 در ادامه بخشی از این نشست را می‌خوانید:

کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با طرح این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه عملیاتی را در راستای فرمان تحول ساختار فرهنگی کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت مطرح شد تهیه کرده؟ گفت: ما انتظار معجزه نداریم، چون می‌دانیم مسائل فرهنگی کشور یک شبه حل نمی‌شوند، ولی حداقل وضع موجود باید متوقف و به ریل اصلی خودش برگردد.

وی با بیان اینکه تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ولی تحقق این مهم فقط در حد شعار باقی مانده افزود: سوال بنده این است که وزارت ارشاد چه برنامه‌هایی را برای تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی پیش بینی کرده و این برنامه‌ها تا چه حد عملیاتی شده اند.

کاظمی با تاکید بر اینکه در حوزه سینما پروانه نمایش باید پس از تایید آثار صادر شود و نه اینکه صرفا روی کاغذ این اتفاق بیفتد و بعد از نمایش معضلاتی به وجود بیاید، اظهار کرد: امروز اندیشکده‌های مختلفی به آتش اختلافات قومیتی می‌دمند. به هر روی امروز مکتب اسلام و ایرانی بودن هویت ملی ما را تشکل می‌دهند، اما اگر قومیت به اولویت اول تبدیل شود با شقه شدن هویت ملی مواجه خواهیم شد. متاسفانه امروز برخی از نشریات وابسته به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصطلاحاتی را که در میان «پان ها» رایج هستند را به کار می‌گیرند و این اقدام شایسته‌ای نیست.

در ادامه حاج محمدی، دبیر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مسئولان فرهنگی ما خوانش غلطی از فعالیت‌های فرهنگی دارند به گونه‌ای که صرفا فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که فقط یک قشر خاصی را از جامعه دربرمی گیرد و از طرفی این فعالیت‌های به جای اینکه ایجابی باشند سلبی هستند و در نتیجه این فعالیت‌ها نتیجه معکوسی را در پی دارند.

نمایندگان تشکل های دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند/ از باز شدن پای «یاس» و «تتلو» به دغدغه های دانشجویی تا واکنش به جریان «می‌تو»

وی با بیان اینکه استفاده از زنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مشاور که فقط نقش نمایشی داشته باشند به تنهایی کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: ماموریت وزارت ارشاد در حوزه زنان باید مشخص شود و این وزارت خانه بداند در حوزه زنان باید به چه نقطه مطلوبی برسد و چه کار‌هایی باید انجام شود. ما به حضور نمایشی زنان در وزارت ارشاد نیاز نداریم؛ بلکه زنان باید در تمام امور و مخصوصا در مسائل فرهنگی بانوان نقش داشته باشند و آن‌ها بدانند که در نهایت باید به چه هدفی برسند.

حاج محمدی اظهار کرد: ما سالهاست که در مورد الگوسازی و فرهنگ سازی در حوزه زنان صحبت می‌کنیم؛ اما هیچ گفتمان مطلوبی در این حوزه با هدف فرهنگ سازی از سوی رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، سینما و نمایش خانگی ارائه نشده است و هیچ کدام اصلا به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. رهبر معظم انقلاب بار‌ها بحث الگوی سوم را در حوزه زنان مطرح کرده اند، اما نه تنها هیچ یک از رسانه‌های ما در این حوزه به معرفی الگو نمی‌پردازند؛ بلکه فیلم‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که حتی از خط قرمز‌های جامعه نیز عبور می‌شود. ما این موضوع را با «ساترا» هم مطرح کردیم، ولی پاسخ قانع کننده‌ای به ما داده نشد و این بدان معناست که ساترا نمی‌تواند روی محتوا نظارتی داشته باشد. باید چارچوبی ایجاد شود که بتوان روی محتوای فیلم‌ها نظر داد و نه صرفا بخشی از فیلم‌ها سانسور شوند. ( جزئیات بیشتر)

محمدحسین کاظمی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی به سخرانی پرداخت که بخش هایی از آن را  در ذیل می‌خوانید:

۱-خلاء وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به شدت احساس میشود گفتمانی که کلیه سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های دولت در همه بخش‌ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و مورد توجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد. این موضوع در مورد سند تحولی هم که تدوین شد صادق است. سند تحولی دولت چه در بخش سیاست خارجی، چه در بخش خانواده و زنان و چه در بخش‌های دیگه دارای ضعف‌های بسیاری است و خصوصا در بخش فرهنگی سند برای حالت عادی پاسخگو نیست چه برسه به شرایط فعلی که در جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم. همچنین در بحث فضای مجازی استقلال و حاکمیت بر این فضا را با دو قطبی‌های الکی صیانت و غیرصیانت از دست داده ایم و این سند در این بخش هم پاسخگو نیست.

۲- اقتصاد و معیشت

افزایش قیمت کالا‌های اساسی، عدم ثبات و کنترل قیمت‌ها و عدوم مهار تورم باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده که خلاف شعار‌های انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است. افزایش صادرات نفت و گشایش‌های حاصل شده آن قطعا دستاورد مهم دولت محسوب می‌شود، اما نتیجه و رفاه این دستاورد را مردم در زندگی خودشان احساس نمی‌کنند. قشر مستضعف که قاطبه حامیان دولت سیزدهم بوده و، ولی نعمتانمان هستند کمرشان زیر بار این همه گرانی شکسته است.

۳- انحصاری بودن تولید خودرو و وجود مافیا در این بخش و بعضا تعارض منافع پنهان و آشکاری که وجود دارد و همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا باعث تولید خودرو‌هایی با قیمت بالا، غیر استاندارد و با کیفیت پایین که در نتیجه منجر می‌شود به افزایش آمار تلفات جاده‌ای می‌شود که می‌بایست انحصار تولید خودرو شکسته بشود و دولت حمایت و نظارت ویژه‌ای در این بخش داشته باشد.

۴- مدیریت ضعیف و غیرقابل قبول در توزیع نهاده‌های دامی و وجود رانت و مافیا در آن باید مورد توجه جدی دولت به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد نتیجه این ضعف باعث از بین رفتن دام مولد شده و ادامه این روند در چند ماه آینده قطعا باعث ایجاد بحران‌های غیرقابل جبران در حوزه‌های گوشت، مرغ و لبنیات خواهد شد. ( جزئیات بیشتر)

دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی در این دیدار اردیبهشت ماه 1401 با رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان و ایراد مواضع و سخنرانی های خود پرداختند که در این میان نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز به ذکر نکاتی چند پرداخت که برای خواندن متن آن میتوانید بروی لینک رو به رو کلیک کنید. ( جزئیات بیشتر )

محمدحسین کاظمی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب و در جمع دانشجویان و تشکل های انقلابی به بیان نظرات این تشکل دانشجویی پرداخت. در ذیل بخشی از متن سخرانی را می‌خوانید:

بسم ا.. الرحمن الرحیم

انقلاب با چهره و دل‌های افسرده تضمین شدنی نیست، انقلاب با دل‌های پرشور و چهره‌های شاداب تضمین می‌شود."شهید مظلوم دکتر بهشتی"

بنده امروز سلام گرم اعضای بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور را خدمت شما عرض می‌کنم و در همین ابتدای امر از حضرتعالی طلب دعای خیر برای ایشان می‌نمایم.

رهبرا در طول ۴۳ سال گذشته نظام اسلامی ایران افت‌وخیز‌های زیادی را طی نموده و کارگزاران مختلفی را بر مسند اجرایی و قانون‌گذاری و قضایی خود دیده گردنه‌های پر پیچ‌وخم بسیاری مانند دوران دفاع مقدس، ترور‌های ناجوانمردانه منافقین و شهادت بهترین فرزندان این مملکت را به خود دیده است، دوران سازندگی را با آن چرخ توسعة غربی و گفتمان توسعة سیاسی را با آن جنجال‌آفرینی‌های هرروزه پشت سر گذاشته، عدالت‌طلبی و حمایت از مستضعفین و انحراف از خط امام و رهبری را چشیده و دوران ۸ ساله‌ی سخت گذشته را با تمام کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌ها سپری نموده است و امروز در فضای جدید سیاسی هوای تازه‌ای را تجربه می‌نماید ملت شریف ایران و به‌خصوص مستضعفین زجرکشیده و سیلی‌خورده پای انقلابشان ایستاده و با تورم دورقمی و اشرافی‌گری برخی مسئولین و آقازاده‌های بی‌کفایتشان هنوز پای عهدشان با امام و شما ایستاده‌اند. ( جزئیات بیشتر )

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت فرا رسیدن روز قدس بیانیه ای صادر کرد و مواضع خودت را در این زمینه روشن ساخت، که در ذیل بخشی از آن را می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند.‏»

امام خمینی (ره)

ملت شریف ایران!

در واپسین روز های ماه مبارک رمضان و در آستانه آخرین جمعه این ماه پر خیر و برکت قرار داریم . سالیان متمادی ست که آخرین جمعه این ماه عزیز مزین است به نام اولین قبله مسلمین، قدس. بیش از چهل سال پیش بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) هوشمندانه نام قدس شریف را بر روزی نهادند که جمله مسلمانان عالم گرد هم آیند و اصلی ترین آرمان اسلام یعنی آزادی فلسطین را فریاد زنند و علیه اشغالگران خبیث مشت ها گره زده خود را بر دهان صهیونیست ها و مستکبرین حامی آن بکوبند.

روز قدس که همجوار شب قدر است باید در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد، و از غفلت هایی که در طول تاریخ شده است بیرون آیند تا در نهایت این زمین مقدس به دامان اسلام بازگردد.

بیانیه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت روز قدسقدس و آرمان فلسطین نه فقط یک موضوع عربی یا اسلامی بلکه یک مسأله جهانی است، مبارزان فلسطینی و حامیان آنان در سراسر جهان از جانب تمام آزادیخواهان جهان با رژیمی می جنگند که ددمنشانه مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون کشیده اند. آپارتاید جدیدی که توسط سران رژیم صهیونیستی بوجود آمده یک خطر جهانی ست که اگر با آن مقابله نشود دیر یا زود کل عالم را فرا خواهد گرفت. روز جهانی قدس روز فریاد رهایی فلسطین از چنگال صهیونیست‌های غارتگر، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، در حقیقت ثـمره و حاصـل خـودسازی‌های مسلمانان در ماه مبارک رمضان، در فریادهای استکبار ستیزانه روز قـدس تبلور پیدا می‌کند. روز قدس نماد مبارزه با ظلم و دفاع از عدالت و شرافت است. ( جزئیات بیشتر)

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در همایش آموزشی «عصر تحول» که به همت اتحادیه جامعۀ اسلامی دانشجویان در مشهد مقدس برگزار شد در ذیل بخشی از این گفتگو را می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی با یادآوری روایتی ازپیامبراکرم(ص) که می‌فرماید" إذا رأیت الناس یشتغلون بالفضائل فاشتغل أنت بإتمام الفرائض هر گاه دیدى مردم به کارهای خوب غیرواجب مشغولند تو به کامل کردن امور واجب بپرداز" گفت: گاهی اوقات ما به دلیل مشغله‌های پیرامون، درگیر حواشی می‌شویم و متوجه نیستیم که از متن اصلی دور شده‌ایم،  شاید همین مسئله موجب شده که امروز رهبر انقلاب یک دستور میدانی به همۀ ما و به‌خصوص شما افسران جوان جنگ نرم بدهند که یک واجب فوری است و آن «جهاد تبیین» نام دارد.

وی در ادامه افزود: چرا رهبر انقلاب مسئلۀ جهاد تبیین را مطرح می‌فرمایند و چرا این موضوع مهم است؟ برخی گمان می کنند جهاد تبیین یک مأموریت جدید و بی سابقه یا پیچیده و نامکشوف است؛ درحالی‌که این‌طور نیست. در هر زمانی جبهه‌ی حق همراه با حرکت به سمت آرمان‌ها باید روشنگری و غبارزدایی هم در مقابل ابهام آفرینی و اغوا داشته باشد.  در این میان باید به ویژگی‌های جهاد توجه داشت . سه خصوصیت جهاد از جمله جهاد تبیین این است که باید خالصانه و با تمام توان و معطوف به حرکت دشمن و در جهتِ روشنگری و غبارزدایی از فضای جامعه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: مقام معظم رهبری نه فقط در سال اخیر بلکه بارها به موضوع جهاد تبیین و لزوم رعایت اخلاق در این عرصه، تاکید داشته‌اند و صراحتاً فرموده‌اند که اجازه ندهید با روایت‌های ارائه‌شده توسط دشمن، جای جلاد و شهید عوض بشود و در عرصۀ تبیین، به‌گونه‌ای عمل نکنید که خروجی حرف ما با حرف‌های دشمن، مخرج مشترک داشته باشد. با توجه به این بیانات باید ببینیم جامعۀ دانشگاهی دربارۀ این واجب فوری چه اقداماتی را انجام داده است.( جزئیات بیشتر)

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای از رویکرد دوگانه روشنفکرنماها و سلبریتی‌های داخلی به مسائل افغانستان انتقاد کرد. در متن این بیانیه آمده است:

حادثه زلزله مهیب در کشور دوست و برادر افغانستان موجب اندوه فراوان ملت ایران، خصوصاً جنبش دانشجویی ایران اسلامی شد.

این حادثه اندوهبار هرچند دل هر انسانی را می‌لرزاند؛ اما در وهله اول، این حادثه مهیب سیاست منافقانه رژیم های غربی را به واسطه ممنوعیت ارسال کمک های بشردوستانه به زلزله زدگان افغان، آن هم به دلیل تحریم های اعمالی بر جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش آشکار ساخت.

رسانه های وابسته غربی که در یک سال اخیر عدم ورود نظامی ایران به مسأله افغانستان را مذمت می کردند و بر آتش اختلاف بین دو کشور می دمیدند، امروز هیچگونه واکنشی نسبت به ممنوعیت ارسال کمک های بشردوستانه از جانب ایران به سوی زلزله زدگان افغانستان نشان نمی دهند.

در وهله دوم، باز هم استاندارد دوگانه برخی سلبریتی های سیاسی و هنری کشورمان را نمایان ساخت. هنرمندان و به اصطلاح روشنفکرانی که کمتر از یک سال پیش و در ماجرای پیشروی های طالبان در افغانستان فریاد وا اسلاما سر می دادند و از جمهوری اسلامی ایران می خواستند که به دخالت نظامی در این کشور مبادرت بورزد به ناگاه و پس از گذشت چند ماه هیچگونه واکنشی نسبت به کشته شدن بیش از ٢٠٠٠ نفر از همزبانان و همسایگان ما در کشور افغانستان در واقعه زلزله اخیر نشان نداده اند و نه تنها فریادی جهت اعزام کمک های بشردوستانه به این کشور سر نمی‌دهند بلکه اگر هم کمکی از جانب ایران به افغانستان گسیل شود باز هم فریاد بر می آورند : چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است! ( جزئیات بیشتر)

بیست و پنمجمین انتخابات این اتحادیه در شهریور ماه 1401 برگزار شد بر همین اساس امیر محمد کولانی، سید مصطفی موسوی همایون، سعید کرمی، محمد مهدی احمدی، عمادالدین صفایی، عرفان الله ورن زاده دستجردی، معصومه محمد زاده، زهرا مظاهری، و نگارسادات هاشمی به عنوان اعضای جدید شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتخاب شدند. (جزئیات بیشتر)

پس از برگزاری بیست و پنمجمین انتخابات شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، امیر محمد کولانی بعنوان دبیر جدید این اتحادیه انتخاب شد او در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس در مورد خروج آمریکا از برجام و تعهداتش نسبت به ایران گفت:

مذاکرات قطر شاید یک راه حلی باشد برای خروج از بن بست در مذاکرات که مواردی چون تضمین ها و لغو تحریم‌ها از جمله تحریم سپاه پاسداران از جمله موارد اختلافی است.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تحریم نفت روسیه، گفت: شرایط بین المللی در حال حاضر به گونه ای رقم خورده که به دلیل وجود آمدن موج جدیدی از تورم ها که ناشی از افزایش قیمت سوخت است،کشورهای غربی به ویژه آمریکا به این مذاکرات وابسته هستند و طرف غربی به یک منبع انرژی جدیدی نیاز دارند.

دبیر بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی به نفت ایران نیاز دارند و از روی همین نیاز مذاکرات را دوباره از گرفته، گفت: البته آن‌ها به دنبال منفعت خودشان هستند و گویا همچنان به زیاده خواهی ادامه می‌دهند و قطعا این طور نیست که ما بگوییم آمریکایی ها الان قابل اعتماد هستند.

وی در ادامه افزود: مذاکره‌کنندگان ایران باید دو مطالبه مهم داشته باشند که اولی آن تضمین انجام تعهدات و دومی رفع تحریم‌ها ازجمله خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه های تروریستی است. ( جزئیات بیشتر)

همچنین جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی طی نامه‌ای از عضو کمیسیون آموزش مجلس درخواست کرد تا قضیه کسر ۲۰ درصدی از حقوق دانشجو معلمان را پیگیری کند.

  در بخشی از این نامه آمده است:
  متاسفانه اخباری مبنی بر کسر ۲۰ درصدی از حقوق دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به گوش می‌رسد. تاکنون این خبر نه تنها توسط هیچ یک از مسئولین دانشگاه تکذیب نشده، بلکه بر اصل آن صحه گذاشته و اجرا شدن آن را حتمی قلمداد می‌کنند؛ و این اتفاقات در حالی است که بیش از چهار سال از انحلال شورای صنفی دانشگاه می‌گذرد و خروجی برگزاری انتخابات آن صرفا عدم اعتماد دانشجویان استبا توجه به شائبه‌هایی در خصوص قرارداد‌های مالی نامتعارف دانشگاه، عدم وجود شفافیت مالی و متوقف شدن طرح تحقیق و تفحص از بودجه‌ی دانشگاه؛ دلایلی همچون کسری بودجه، به دلیل افزایش حقوق اساتید و گرانی غذا برای دست بردن در حقوق دانشجو معلمان، کاملا غیرقابل قبول و ناعادلانه است. ( جزئیات بیشتر)

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با ار سال نامه ای به سران قوا در خصوص اجراء مصوبه مولدسازی تاکید کرد: اصل مولد سازی دارایی های مازاد و راکد دولت اقدام مثبتی است که تاثیرات ملموسی در جهت کاهش بدهی های دولت به بخش های خصوصی خواهد داشت. لذا بنابر دلسوزی و وظیفه ذاتی خود به عنوان بزرگترین اتحادیه جنبش دانشجویی کشور  نکاتی در خصوص مصوبه اخیر مولدسازی دارایی های دولت و آیین نامه اجرایی آن تقدیم می‌نماییم. ( جزئیات بیشتر)

بازتاب – یک نقد اساسی به مصوبه مولدسازی دارایی های دولت

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت سردار سلیمانی با صدور بیانیه ای تاکید کرد: ما امروز در نقطه ای ایستاده ایم که مکتب حاج قاسم هویت جاودانه انقلاب ما شده است، مکتبی که فراجناحی است و معنویت، نجابت، شجاعت، ادب و ولایتمداری از ارکان جدا نشدنی آن است.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انقلاب اسلامی ایران سرافراز از بدو چشم گشودن به صحنه سیاسی و اجتماعی کشورمان تا به امروز آزمایش ها و رخدادهایی را پشت سر گذاشته است که اگر بگوئیم ماحصل اراده و پشتیبانی مردم بصیر است ، سخنی گزاف به زبان نیاورده ایم.

فتنه ۸۸ نماد ایجاد تفرقه، بی ثباتی و بدبینی نسبت به اصل نظام بود که با پنهان کردن حقایق پشت شعارهای فریبنده و پروژه ای رنگی در اتاق فکر های استعماری و اسم رمز تقلب ایجاد شد که در نهایت توسط مردم بیدار انقلابی در ۹ دی ماه به یکباره به تلّی از خاکستر تبدیل شد.

( جزئیات بیشتر)

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top