تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/04/04 - 10:12
کد خبر: 474221

۱۵ اقدام وزارت علوم در دولت سیزدهم از زبان زلفی‌گل

 ۱۵ اقدام وزارت علوم در دولت سیزدهم از زبان زلفی‌گل

وزیر علوم ۱۵ اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم را عنوان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پیرامون علمکرد وزارت علوم در مدتی که از وزارت وی گذشته است، گفت: ما در این مدت بر روی اولویت‌های پنج گانه که از ابتدا مطرح کرده بودیم(مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش)، کار کردیم و در این راستا بحث نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی کردیم که در این نظام سنجش و انگیزش جدید بایستی ارکان مختلف جامعه دانشگاهی لحاظ شود.

شیوه پذیرش جدید دانشجو در دانشگاه‌ها

وی افزود: شیوه جدید پذیرش دانشجو به صورت استادمحور را داشتیم که برای مقاطع ارشد و دکتری که پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌هایشان در راستای نیازهای جامعه است و همچنین افزایش تعداد پایه‌های تشویقی که قبلاً بین ۷-۵ دانشگاه بود و در حال حاضر به ۶۰ پایه تشویقی رسیده است و اساتید می‌توانند براساس تلاش‌هایشان سالانه بین یک تا سه پایه تشویقی دریافت کنند که دو مورد از آن می‌تواند تشویقی باشد.

ابلاغ دستورالعمل اختصاص پژوهانه

وزیر علوم به ابلاغ دستورالعمل پژوهانه نیز اشاره کرد و گفت: هماهنگ کرده‌ایم تمام دانشگاه‌ها اختصاص پژوهانه داشته باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه با مجوزی که از مقام معظم رهبری گرفتیم اعتبار ویژه‌ای برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص یافت، گفت: اختصاص پژوهانه به اساتید جدید الاستخدامی که در ۵ سال گذشته استخدام شده‌اند و همچنین به استادان یک درصد و دو درصد برتر جهان نیز جزء کارهایی بوده که انجام داده‌ایم.

حمایت از استعدادهای برتر

زلفی‌گل اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم با بنیاد ملی نخبگان در راستای بورسیه کردن و حمایت‌ از المپیادها و رتبه‌های برتر داریم؛ همچنین در وزارت علوم مجوز تأسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت کرده‌ایم به طوریکه اختصاص ۶۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی به پژوهش را داریم که از طریق صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری اضافه کرد: کارت اعتباری پژوهانه برای اعضای هیأت علمی، دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد، بورسیه صنعت، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین‌المللی، امریه پسادکتری، امریه فناوری، تور فناوری، مرجعیت علمی که بسیار مهم است را در دستور کار داشتیم.

انتشار 40 مجله علمی طی دو سال

زلفی‌گل اضافه کرد: ظرف مدت ۲ سالی که در وزارت علوم حضور یافتم تعداد ۴۰ مجله از جمهوری اسلامی ایران تحت نمایه بین‌المللی درآوردیم که قبلاً به طور متوسط سالیانه ۲ مجله داشتیم، اما طی این ۲ سال ۴۰ مجله داشتیم که ۱۱ مورد از این مجله‌ها، مجله‌های فارسی هستند.

اعطای نشان سرو به رؤسای برتر دانشگاه

وی یادآور شد: طی این مدت ارزیابی رؤسای دانشگا‌ه‌ها و اختصاص نشان سرو را داریم و از بین رؤسای دانشگا‌ه‌ها تعدادی از رؤسای دانشگاه‌هایی که عملکرد بهتری داشتند را انتخاب کردیم و نشان سرو را به آنها اختصاص دادیم.

زلفی‌گل اظهار داشت: بحث تدوین دستورالعمل تألیف کتاب‌های درسی را داریم و تصویب ۵ درصد قانونی کردن درآمد دانشگا‌ه‌ها که باید صرف بودجه فرهنگی شود.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top