تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/20 - 00:15
کد خبر: 481342

ایجاد مشوق برای دانش‌بنیان‌ها در رفع معضلات مناطق محروم یک ضرورت است

ایجاد مشوق برای دانش‌بنیان‌ها در رفع معضلات مناطق محروم یک ضرورت است

در نشست «بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل مناطق محروم و کمتربرخوردار» با هدف تدوین بسته راهبردی در این زمینه، بر ایجاد مشوق‌ هایی برای حضور و تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مسائل و معضلات مناطق محروم و کمتر برخوردار تاکید شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، ایجاد مشوق برای دانش‌بنیان‌ها در رفع معضلات مناطق محروم یک ضرورت است
در نشست «بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل مناطق محروم و کمتربرخوردار» با هدف تدوین بسته راهبردی در این زمینه، بر ایجاد مشوق‌ هایی برای حضور و تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مسائل و معضلات مناطق محروم و کمتر برخوردار تاکید شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در این نشست عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سخنانی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم خدمات مختلف صندوق نوآوری را به سمت حل مسائل مناطق محروم و کمتر برخوردار هدایت کرد، گفت: در این راستا باید جذابیت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم تا به فعالیت بیشتر در این مناطق ترغیب شده و به دنبال ارائه راه‌حل‌های فناورانه برای حل مشکلات این مناطق باشند.

مصطفی زمانیان با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات در حوزه محرومیت‌زدایی به دلیل فقر ادبیات مشترک پدیدار شده است، تصریح کرد: نیازمند ایجاد زبان مشترک در این بخش هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مصادیق محرومیت باید در ابتدا به صورت کامل و دقیق مشخص شود و در عین حال، اثر اجتماعی (social impaqct) طرح‌هایی که برای حل مسائل مناطق محروم ارائه می‌شوند و باید توسط کارگزاران تخصصی با دقت ارزشیابی شود، افزود: در حوزه عملیاتی نیز معتقدم نیازمند حضور چند کارگزار رشد تخصصی هستیم تا بتوانند پل ارتباطی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه محرومیت‌زدایی باشند.

انجام سفرهای استانی با اولویت مناطق محروم و کمتربرخوردار، دستور کار صندوق نوآوری
معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در ادامه این نشست تأکید کرد: در صندوق نوآوری تلاش کردیم از ورود به فضای سیاستگذاری خودداری کنیم، اما در برخی موارد تلاش کردیم کنشگری‌هایی را به منظور کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌های دور از مرکز و کمتر برخوردار انجام دهیم.

روح‌الله ذوالفقاری گفت: یکی از این اقدامات، سهامداری در صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی بود تا این صندوق‌ها شکل گرفته و بعد از شکل‌گیری و جا افتادن این صندوق‌ها، از آنها خارج می‌شویم. به عنوان مثال در استان کهگیلویه و بویر احمد، صندوق پژوهش و فناوری وجود نداشت و کمک کردیم تا این صندوق در این استان تشکیل شود.

وی انجام سفرهای استانی با اولویت مناطق محروم و کمتربرخوردار را از اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه فناوری در این مناطق ذکر کرد و گفت: این سفرها در قالب یک هیئت کارشناسی انجام می‌شود که طی آن گروهی از همکاران صندوق طی چند روز، در منطقه مستقر شده و شرایط شرکت‌ها را بررسی می‌کنند و در روز پایانی نیز، رییس صندوق نوآوری با سفر به استان، درخصوص زمینه‌های گسترش و توسعه زیست‌بوم نوآوری در منطقه با مسئولان استان گفت وگو می‌کند.

ذوالفقاری با بیان اینکه مسئله محرومیت‌زدایی می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های تصمیم‌گیری در صندوق نوآوری و شکوفایی ملاک عمل قرار گیرد، افزود: البته به شرط آن است که تعریف درست و دقیقی از محرومیت در اختیار داشته باشیم. باید موضوع محرومیت به درستی تعریف شود که این موضوع در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بسیار موثر خواهد بود.

مسائل مناطق محروم و کمتر برخوردار باید به درستی شناسایی و معرفی شود
دیگر سخنران این نشست معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بود که در سخنانی بر ضرورت همکاری مشترک صندوق نوآوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خیرین به منظور انجام اقدامات موثر برای حل مسائل مناطق محروم و کمتر برخوردار تاکیدکرد.

سیاوش ملکی‌فر گفت: البته این موضوع به شرطی قابلیت اجرا دارد که مسائل این مناطق به درستی شناسایی و معرفی شوند و در عین حال، دفاتر محلی فعالی در این منطقه با همکاری نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) تشکیل شود.

نیازمند تزریق نوآوری به حوزه اشتغال مناطق محروم هستیم
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این نشست با اشاره به پراکندگی جمعیت و ترکیب جمعیت غیرفعال کشور گفت: این پراکندگی نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای به بحث مشاغل خُرد داشته باشیم.

مرتضی فیروزآبادی افزود:البته این دسته از مشاغل اگر بخواهد اثر اقتصادی مطلوبی داشته باشد، باید با نوآوری ترکیب شود و بنابراین نیازمند تزریق نوآوری به این حوزه هستیم.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارائه تعریفی مشخصی از مناطق محروم و کمتر برخوردار، یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که حدود ۹۰ درصد از مخاطبینی که برای اشتغال به کمیته امداد مراجعه می‌کنند، دارای مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم هستند، بنابراین باید دقت کنیم که در این زمینه (اشتغال)، مخاطبین کمیته امداد تغییر نکنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین بیان کرد:در حوزه اشتغال در مناطق محروم با سه مولفه عوض نشدن مخاطب، وجود برخی محدودیت‌ها، پوشش ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان روبرو هستیم که باید مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم اقدامات موثری برای حل مسائل و مشکلات مناطق محروم انجام دهیم.

ضرورت ورود صندوق نوآوری به حوزه پذیرش ریسک فناوری در مناطق محروم
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) و رییس اندیشکده «پایا» نیز در این نشست با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری برای رفع مشکلات مناطق محروم و کمتربرخوردار گفت: حوزه ریسک فناوری مسئله بسیار جدی است و باید در زمینه توسعه فناوری در مناطق محروم، تمرکز بیشتری داشته باشیم.

مهدی روح‌اللهی افزود:در این حوزه اگر صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند به حوزه پذیرش ریسک فناوری ورود پیدا کند، می‌توانیم توسعه فناوری در مناطق محروم را توسعه دهیم.

وی تاکیدکرد: اگر به دنبال حل مسائل مناطق محروم هستیم، باید میزان ریسک‌پذیری صندوق‌ها را نیز بالا ببریم. به عنوان مثال، صندوق مخصوص مناطق محروم تأسیس کنیم که به صورت ویژه به حل مسائل و مشکلات این مناطق ورود کرده و ریسک این موضوع را نیز بپذیرد.

تشکیل صندوق‌های موضوعی برای حل مسائل کلیدی مناطق محروم و کمتر برخوردار
مسوول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی نیز دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی اظهار کرد: باید تلاش کنیم توان و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها را به سمت حل مسائل مناطق محروم و کمتر برخودار سوق دهیم و در این راستا باید نظام حل مسئله این مناطق را تدوین کنیم.

صادق مفرد با طرح این پیشنهاد که برای رفع مسائل کلیدی مناطق محروم و کمتر برخوردار، صندوق‌های موضوعی تشکیل شود، گفت: در عین حال باید مشوق‌هایی را برای حضور و متمرکز شدن شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل مناطق محروم و کمتر برخوردار در نظر بگیریم.

به گفته وی، مجموعه‌های دانش‌بنیان که قابلیت حل مسائل این مناطق را دارند باید از نزدیک با مسائل و مشکلات این مناطق آشنا شوند تا بتوانند وارد میدان شده و پای کار بیایند.

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات جهانی برای حل چالش‌های مناطق محروم کشور
در این نشست همچنین، موسس شتاب‌دهنده نوآوری اجتماعی و رییس شورای علمی جایزه نوآوری اجتماعی نیز در سخنانی اظهارکرد:در دنیا با ادبیات کاملا جاافتاده‌ای در حوزه حل مسائل مناطق محروم مواجه هستیم که می‌توان از این تجربیات استفاده کرد.

روح‌الله حمیدی‌مطلق گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در کشور داریم که می‌توانند در محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف، نقش‌آفرینی کنند، به شرطی که بتوانیم ریسک‌های آنها به خصوص ریسک‌های مالی‌ ورودشان به این حوزه را کاهش دهیم.

به گفته وی، اگر بتوانیم «بیزنس‌مدل» خوبی در این زمینه طراحی کنیم، می‌توانیم از ظرفیت و توان این شرکت‌ها برای حل مسائل مناطق محروم به خوبی استفاده کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top