تاریخ انتشار: شنبه 1402/09/04 - 21:25
کد خبر: 488910

مفهوم بسیج در کتاب درسی دانش‌آموزان

مفهوم بسیج در کتاب درسی دانش‌آموزان

از صفات بارز یک بسیجی می‌توان به پرتلاش بودن، فداکاری، تواضع، ایثارگری و روحیه شهادت‌طلبی ایشان در راه حفظ ارزش‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی و وقف کردن جان خویش در میدان‌های نبرد حق علیه باطل اشاره کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارس نوشت: حضرت امام خمینی(ره) در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ دستور تشکیل ارتش بیست میلیونی یا همان بسیج را صادر نمودند. بسیج در لغت به معنای جهاد، عزم و اراده است و در تعریف دقیق‌تر به معنی آمادگی نیروهای مردمی و داوطلب، با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات ملی، برای حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و کمک در حرکت‌های جمعی نظامی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سازندگی و محرومیت‌زدایی و ... است.

از صفات بارز یک بسیجی می‌توان به پرتلاش بودن، فداکاری، تواضع، ایثارگری و روحیه شهادت‌طلبی ایشان در راه حفظ ارزش‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی و وقف کردن جان خویش در میدان‌های نبرد حق علیه باطل اشاره کرد.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به عنوان نهاد متولی تأمین محتوای آموزشی مدارس کشور، همواره بر آن بوده است تا مفهوم بسیج و بسیجی بودن را به نحوی شایسته و درخور این تشکل مقدس، در محتوای کتب درسی پایه‌های مختلف و به شیوه‌هایی مناسب سن دانش‌آموزان جانمایی کند.

مفهوم بسیج در قالب شعر، داستان، وقایع تاریخی، اجتماعی و... در کتب درسی و نشریات مختلف مجلات رشد با تنوع نوع یادگیری آورده شده است، که به شرح ذیل توضیحات مختصری در این خصوص ارایه می‌شود:

حماسه‌آفرینان جاودان

در کتاب هدیه‌های آسمان پایه ششم، درس پانزدهم با عنوان «حماسه آفرینان جاودان»، قصه‌ای از بسیج در دوران دفاع مقدس روایت شده است.

در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم، در درس بیست و سوم با عنوان «خرمشهر در دامان میهن»، به مفهوم بسیج اشاره شده است.

نوجوان بسیجی شهید‌محمد حسین فهمیده قهرمان ملی

کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم نیز در درس دوم با عنوان «من مسؤول هستم» در بخشی تحت عنوان «دانش‌آموزان و مسؤولیت‌های اجتماعی»، بسیج دانش‌آموزی، فعالیت‌های آن و همچنین شهید بسیجی محمد حسین فهمیده به عنوان اسطوره ملی معرفی شده است.

کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم در درس شانزدهم با عنوان ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شکل‌گیری نهاد بسیج مستضعفان با هدف دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداخته است.

کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم با معرفی دختری بسیجی و شهید دوران دفاع مقدس به عنوان اسطوره قاطعیت و جرأت‌ورزی در بخش ششم، به مسأله آشنایی دانش‌آموزان با بسیج پرداخته است.

در درس چهاردهم کتاب فارسی پایه هفتم در بخش روانخوانی قصه‌ای با عنوان مرخصی که روایتگر رزمندگان بسیجی دوران دفاع مقدس بوده، آورده شده است.

کتاب فارسی پایه هشتم در بخش روان‌خوانی درس هشتم با عنوان «آقا مهدی»، سرگذشت شهید مهدی باکری شهید بسیجی و فرمانده جنگ را روایت می‌کند.

کتاب فارسی نهم در بخش روانخوانی درس یازدهم، داستانی به نام «دروازه‌ای به آسمان» سرگذشت بسیجی هنرمند شهید، سید مرتضی آوینی را روایت می‌کند.

آمادگی دفاعی نهم در اکثر فصل های درسی به بسیج اشاره داشته است، ولی در درس چهارم با عنوان «بسیج مدرسه عشق» به صورت اختصاصی به مفهوم بسیج پرداخته است.

کتاب آمادگی دفاعی دهم نیز به همین شکل مفاهیم بسیج را در بیشتر سرفصل‌های خود گنجانیده است، اما در درس چهارم با عنوان «آشنایی با بسیج»، به صورت ویژه به معرفی این تشکل مقدس برای دانش‌آموزان پرداخته است.

در درس بیست و دوم از کتاب تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم، با تأسیس نهاد بسیج به فرمان امام خمینی (ره)، و در درس بیست‌ و‌ چهارم و بیست‌و‌پنجم، با وقایع جنگ تحمیلی عراق، و نقش پر‌رنگ بسیج در دوران دفاع مقدس و پس از آن آشنا می‌شویم.

کتاب تاریخ ۳ ایران در دوره اسلامی در دروس سیزدهم و چهاردهم درباره تشکیل بسیج و نقش آن در دوران دفاع مقدس و همچنین شهدای بسیجی یاد شده است.

مصطفی چمران بسیجی دانشمند و اسطوره‌ ملی

تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر نیز در درس یازدهم با عنوان استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی به تأسیس بسیج مستضعفان و در درس دوازدهم با عنوان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، از نقش بسیج در آن دوران مطالبی را ذکر کرده است.

در پودمان دوم، کتاب هدایت کشتی پایه دوازدهم مختص رشته ناوبری، شهید بسیجی دکتر مصطفی چمران به عنوان یکی از اسطوره‌های ملی معرفی شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top