تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/08 - 13:55
کد خبر: 497577

لزوم تغییر نگرش نسبت به ازدواج در دانشجویان و خانواده‌ها

لزوم تغییر نگرش نسبت به ازدواج در دانشجویان و خانواده‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ایجاد تغییر نگرش نسبت به ازدواج را یکی از فعالیت‌های مهم کانون‌های دانشجویی دانست و گفت: پایداری زندگی در بین ازدواج‌های دانشجویی بیشتر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست دبیران کانون‌های پیوند دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی و اسماعیل عجم مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.

در این نشست دانشجویان به طرح سوالات، ابهامات و ایده‌ها و پیشنهادات خود در خصوص مساله ازدواج دانشجویی پرداختند و دغدغه‌ها و مشکلات خود را نیز بیان کردند.

دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دشمنان ما دشمنان نهاد خانواده هستند، اظهار داشت: سنگ بنای موفقیت‌های بشر در جامعه در نهاد خانواده شکل می‌گیرد و به همین دلیل دشمنان ما به شدت به دنبال این هستند که نهاد خانواده را هدف قرار دهند. وجه تمایز ما با حیوانات جنبه‌های معنوی و اخلاقی ماست که در خانواده شکل می‌گیرد. پرورش، تربیت و رشد روحی و سلامت روانی و معنوی فرزندان هم در خانواده امکان پذیر است.

شیراوژن با ذکر آیاتی از قرآن کریم درباره مزایا و نتایج ازدواج در زندگی انسان، گفت: با ازدواج انسان به آرامش و سکینه می‌رسد و خداوند دوست داشتن و رحمت را بین زوج‌ها قرار می‌دهد. بعد از ازدواج تمرکز، توجه، آرامش و هدف‌مندی فرد باعث موفقیت‌ او می‌شود. حتی خداوند وعده داده است که اگر افراد تنگدست ازدواج کنند از فضل خود آنها را بی‌نیاز و در زندگی آنها گشایش ایجاد می‌کند؛ اگر به وعده‌ها الهی اعتماد کنیم حتما محقق می‌شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به غربالگری که در سال ۱۴۰۱ در بین دانشجویان انجام شد، تشریح کرد: بر اساس این غربالگری که در بین ۱۰ هزار دانشجو انجام شد، ۱۱ درصد اعلام کردند که متاهل هستند، ۸ درصد آماده مراحل ازدواج بودند، ۱۸ درصد قصد داشتند طی دو سال آینده تشکیل زندگی بدهند، ۴۸ درصد اعلام کردند که طی ۴ تا ۶ سال بعد ازدواج می‌کنند و ۱۴ درصد هم بیان کردند که اصلا اهل ازدواج نیستند.

وی افزود: در این غربالگری ۷۴ درصد از دانشجویان اعلام کردند که کاملا یا تا حدی مخالف هم‌خانگی با جنس مخالف هستند و ۷۷ درصد هم موافق خوشتنداری تا زمان ازدواج بودند. بر اساس این غربالگری ۲۹ درصد دانشجویان بیان کردند که موافق انجام ازدواج رسمی و عقد شرعی با حمایت خانواده و بدون زندگی زیر یک سقف هستند. اینها افرادی هستند که اگر خوابگاه متاهلی در اختیارشان قرار گیرد، کمک بسیاری به آغاز زندگی مشترکشان می‌شود.

شیراوژن همچنین به ارائه آماری از نگرش دانشجویان درباره ازدواج پرداخت و گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ۴۱ درصد دانشجویان موافق داشتن دو فرزند، ۳۰ درصد موافق ۳ فرزند و بیشتر، ۱۲ درصد موافق یک فرزند و ۱۶ و نیم درصد نیز خواستار زندگی بدون فرزند هستند که نشان دهنده نگرش‌های غلط در ازدواج است.

معاون وزیر بهداشت بهترین سن برای ازدواج را دوران دانشجویی دانست و تاکید کرد: ازدواج در دوران دانشجویی به خصوص در بین دانشجویان دانشگاه‌ها علوم پزشکی بهترین دوران است. چرا که این دانشجویان آینده شغلی نسبتا اطمینان‌بخشی نسبت به دانشجویان سایر رشته‌ها دارند و از طرفی چون دوران تحصیل طولانی‌تری هم دارند، اگر ازدواجشان به تاخیر بیفتد برایشان سخت‌تر می‌شود.

وی در ادامه ایجاد تغییر نگرش نسبت به ازدواج را یکی از فعالیت‌های مهم کانون‌های دانشجویی دانست و گفت: شما با کمک اساتید و دانشجویان متاهل و موفق می‌توانید برنامه‌هایی ترتیب دهید که در آنها بر روی تغییر نگرش دانشجویان و خانواده‌های آنها کار کنید. با استفاده از فضاسازی‌های مناسب، بهره‌مندی از ظرفیت مفدا به عنوان یک رسانه دانشگاهی و با استفاده از ظرفیت‌های مراکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه می‌توانید فعالیت‌های خلاقانه و اثربخشی تعریف و اجرا کنید.

شیراوژن بر اهمیت پایداری ازدواج تاکید کرد و افزود: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد بیشتر کسانی که برای مشاوره ازدواج و طلاق به مشاوران مراجعه می‌کنند، دانشجویان هستند؛ این خطاست که فکر کنیم طلاق در ازدواج‌های دانشجویی بیشتر است. دلیل مراجعه دانشجویان این است که آنها مشاوره را قبول دارند و می‌خواهند با کمک مشاور برای ازدواجشان تصمیم آگاهانه و صحیح بگیرند.

وی گفت: تحقیقات بعدی نشان داد حداکثر ۶ تا ۷ درصد از ازدواج‌های دانشجویی ۱۰ تا ۱۲ سال بعد از ازدواج به طلاق منجر شده‌اند و بقیه زندگی‌های پایداری داشته‌اند. از طرفی در ازدواج‌های دانشجویی کسانی که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده بودند، پایداری زندگی در بین آنها بیشتر بوده است.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر استفاده کانون‌ها از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: سه اداره «سبک زندگی»، «ارتباط با خانواده» و «پیوند و ازدواج» در مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دایر شده است که شما می‌توانید با کمک آنها برای تغییر نگرش دانشجویان و خانواده‌های آنها برنامه ریزی کنید و فعالیت‌هایی را در سطح دانشگاه به اجرا درآورید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top