تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/16 - 16:11
کد خبر: 498488

توضیحات دامپزشکی درباره تلف‌شدن ببر باغ وحش مشهد

توضیحات دامپزشکی درباره تلف‌شدن ببر باغ وحش مشهد

اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی با انتشار مطلبی در خصوص تلف‌شدن یک قلاده ببر ۱۱ساله باغ وحش مشهد در ۱۲ بهمن ماه امسال که توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست روز گذشته، سه‌شنبه اطلاع‌رسانی شد، توضیحاتی داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در توضیحات دامپزشکی خراسان رضوی آمده است؛ در این رخداد باید بین حادثه و بیماری تفکیک قائل شد که در مورد این ببر، این موضوع کاملاً مصداق دارد، چرا که هیچ سابقه بیماری یا علائم دال بر بیماری در این گونه مشاهده نشده و حتی در تعداد زیادی از ببرهای موجود در باغ وحش هیچ‌گونه علائم بیماری مشاهده نشده است.

اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه آورده است: در حیطه باغ‌وحش‌ها یک متصدی و یک متولی وجود دارد و طبیعتاً، متصدی، مالکان باغ‌وحش‌ها هستند و همان‌گونه که در قوانین و وظایف محیط زیست ذکر شده، سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان متولی تعیین شده است و برای این منظور نیز دفتر اختصاصی نظارت بر امور حیات وحش در این سازمان ایجاد شده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: اما در این بین، مسئولیت کنترل امور بهداشتی باغ‌وحش‌ها با دامپزشکی است که این مهم با استقرار مسئول فنی ـ بهداشتی به‌استناد ماده 12 آئین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی و ماده 34 قانون برنامه ششم توسعه، انجام می‌شود.

بنابر این مطلب، مسئول فنی ـ بهداشتی مستقر در باغ وحش، نظارت بر عملیات بهداشتی شامل ضدعفونی، سمپاشی، نظارت بر انجام برنامه‌های واکسیناسیون و امور قرنطینه‌ای را انجام می‌دهد و در مواقع لزوم نسبت به ثبت گزارشات و اطلاع‌رسانی‌های لازم به دامپزشکی و محیط زیست اقدام می‌نماید که در این مورد بلافاصله بعد از وقوع حادثه، مسئول فنی ـ بهداشتی مراتب را به دامپزشکی و محیط زیست اعلام کرده است و تیمی از دامپزشکی در همان روز به محل باغ وحش مراجعه و نسبت به انجام بررسی‌های لازم جهت تعیین علت تلف‌شدن حیوان اقدام کردند اما به‌رغم اطلاع‌رسانی به محیط زیست هیچ نماینده‌ای از سوی محیط زیست به باغ وحش مراجعه نکرده است.

اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه آورده است: بر خلاف این اطلاع‌رسانی به‌موقع به محیط زیست، اعلام رسانه‌ای این واقعه پس از 30 روز از سوی اداره‌کل محیط زیست استان به‌عنوان متولی اطلاع‌رسانی رخدادهای حیات وحش با ادبیاتی غیرمعمول که ناشی از عدم اطلاع کافی گزارش‌دهندگان از وظایف خود و وظایف دیگر دستگاه‌ها در حوزه باغ وحش است، انجام شد.

در بخش دیگری از این مطلب در خصوص وظایف دامپزشکی در این شرایط نیز آمده است: همان‌گونه که در قوانین این سازمان آمده است، کنترل و نظارت بهداشتی دام، طیور و آبزیان از جمله باغ‌وحش‌ها در حیطه وظایف این سازمان قرار دارد؛ نگاهی به تاریخچه باغ وحش و نیز بیماری‌های شایع در منطقه و کشور نشان می‌دهد که دامپزشکی در حوزه کنترل و نظارت بهداشتی بر بیماری‌ها به وظایف خود عمل کرده است.

این مطلب می‌افزاید: چنان‌که در همه‌گیری‌های مختلف از جمله همه‌گیری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و سایر همه‌گیری بیماری‌های دام و طیور در استان، خوشبختانه جمعیت دام و طیور و آبزیان باغ وحش با تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای توسط دامپزشکی مصون مانده و بدون ابتلای به مواردی از بیماریهای فوق، این بحران‌ها گذرانده شده است.

طبق اعلام روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی بعد از بررسی‌های انجام‌شده، خفگی ناشی از انسداد مجاری تنفسی توسط جسم خارجی محرز شده است که در این خصوص لازم به ذکر است، گربه‌سانان با توجه به عادت لیسیدن خود و افزایش احتمال ورود مو به دستگاه گوارش در دوره‌های زمانی، به‌صورت طبیعی نسبت به برگرداندن غذا جهت خارج کردن این مواد خارجی اقدام می‌کنند که به‌احتمال زیاد در این عارضه طبیعی، ممکن است این انسداد رخ داده باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: رفلاکس معده یا GERD در گربه‌سانان یک امر دفاعی بوده و طبیعی است؛ طبق مشاهدات کالبدگشایی، غذایی که حیوان خورده بود بقایای آن در معده بود و هنگام برگرداندن غذا قطعه‌ای از آن وارد مجاری تنفسی حیوان شده و منجر به خفگی و نهایتاً تلف‌شدن حیوان شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top