تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/19 - 09:16
کد خبر: 498639

بهبود شاخص اقتصادی ۹ ماه در نظرسنجی از فعالان اقتصادی

بهبود شاخص اقتصادی ۹ ماه در نظرسنجی از فعالان اقتصادی

نظرسنجی اتاق بازرگانی از فعالان اقتصادی در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، از رونق اقتصاد کشور در قله ۹ماهه حکایت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش روزنامه اصلاح طلب دنیای اقتصاد، این نظرسنجی و نتایج به دست آمده، از خروج اقتصاد از وضعیت رکود حکایت می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:«شامخ (شاخص مدیران خرید) در بهمن امسال از محدوده رکود و انقباض خارج شد و روی قله ۹ماهه ایستاد. روند شامخ کل اقتصاد و همچنین شامخ صنعت در بهمن‌ماه، بیانگر بهبود وضعیت اقتصاد نسبت به ماه قبل است. بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که بخشی از رشد شامخ کل اقتصاد و بخش قابل‌توجهی از رشد شامخ بخش صنعت در ماه بهمن، مربوط به اثر تقویمی این ماه است. به عبارت دیگر به صورت تاریخی، در ماه‌های بهمن به دلیل افزایش تقاضا در پایان سال، حجم فعالیت در اقتصاد، در مقایسه با دی‌ماه افزایش می‏‏‌یابد. با این حال حتی با حذف اثر تقویمی نیز وضعیت کل اقتصاد و بخش صنعت در بهمن‏‏‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به دی این سال بهبود نسبی داشته است. به‌رغم این روند مثبت، یافته‏‏‌‎های این گزارش حاکی از آن است که نوسان نرخ ارز، هزینه تامین مواد اولیه را بالا برده و بخش تولید در زنجیره تامین خود با مشکل مواجه شده است..

به گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شاخص مدیران خرید اقتصاد در بهمن امسال، تحت‌تاثیر بهبود تقاضای پایان سال رشد کرده و به ۵۵.۰۵ رسیده است. این شاخص پس از سه‌ماه حضور در محدوده خنثی و رکودی، به بالاترین مقدار ۹ماهه افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش دوره پنجاه و سوم طرح شاخص مدیران خرید اقتصاد، شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در بهمن‌ماه (۵۷.۰۶) ثبت شده و پس از دوماه رکود پیاپی و کاهش، بیشترین مقدار چهارماهه از آبان‌ماه را ثبت کرده است. در این ماه شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان (۵۸.۱۸) نیز بیشترین میزان خود را در سری زمانی ۵۳ دوره ثبت کرده است.

آخرین نظرسنجی گردآوری‌شده نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد در بهمن‌ماه مقدار ۵۵.۰۵ محاسبه شده و پس از سه‌ماه در محدوده خنثی و رکودی، شاخص برای اولین بار افزایش داشته و به بالاترین مقدار ۹ماه اخیر از خردادماه ثبت شده است.

شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان در بهمن‌ماه (۵۸.۱۸) بیشترین میزان خود را در سری زمانی ۵۳دوره ثبت کرده است. دلیل اصلی افزایش شاخص، سطح پایین تقاضا طی ماه‌های گذشته بوده که با نزدیک شدن به پایان سال، اکثر کسب‌وکارها با تقاضای بیشتری از سوی مشتریان روبه‌رو بوده‌اند، در نتیجه شتاب افزایش در شاخص با سرعت بیشتری همراه بوده است. قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (۶۸.۸۰) بیشترین مقدار چهار ماه گذشته را به ثبت رسانده است.

براساس یافته‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در بهمن‌ماه با ثبت عدد ۵۶.۹۵، بالاترین مقدار ۹ماه اخیر از خردادماه را به ثبت رسانده است. در بهمن‌ماه همه مؤلفه‌های اصلی بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌اند و در میان فعالیت‌های بخش صنعت نیز مانند ماه قبل شاخص صنعت پوشاک و چرم کاهشی بوده و کمترین میزان شامخ کل را در میان سایر فعالیت‌ها داشته است.

روزنامه ایران هم با اشاره به نظرسنجی اتاق بازرگانی نوشت: بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، شاخص مدیران خرید اقتصاد در بهمن‌ماه امسال تحت‌تأثیر بهبود تقاضای پایان سال رشد کرده و به ۵۵.۰۵ رسیده است. شاخص مدیران خرید (PMI) که در کشورمان به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با عنوان شامخ منتشر می‌شود، در بهمن‌ماه امسال از محدوده رکود و انقباض خارج شده و روی قله ۹ ماهه ایستاده است.

آخرین نظرسنجی گردآوری شده نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد در بهمن‌ماه مقدار ۵۵.۰۵ محاسبه شده و پس از سه ماه در محدوده خنثی و رکودی، شاخص برای نخستین‌بار افزایش داشته و به بالاترین مقدار ۹ ماهه اخیر از خردادماه رسیده است. شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان در بهمن‌ماه (۵۸.۱۸) بیشترین میزان خود را در سری زمانی ۵۳ دوره ثبت کرده است. دلیل اصلی افزایش شاخص، سطح پایین تقاضا طی ماه‌های گذشته بوده که با نزدیک شدن به پایان سال، اکثر کسب‌وکارها با تقاضای بیشتری از سوی مشتریان روبه‌رو بوده‌اند در نتیجه شتاب افزایش در شاخص با سرعت بیشتری همراه بوده است.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top