تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/30 - 16:51
کد خبر: 514350

قرارداد توسعه با دانشگاه‌ها مشمول اعتبار مالیاتی می‌شود

 قرارداد توسعه با دانشگاه‌ها مشمول اعتبار مالیاتی می‌شود

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: اگر شرکتی قرارداد تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی منعقد کند مشمول اعتبار مالیاتی خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در دومین گردهمایی شبکه مدیران تحقیق و توسعه به ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره و آن را تشریح کرد و گفت: با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحد‌های تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحد‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهم نامه همکاری منعقد کنند، قرارداد‌های تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهم نامه ها، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده (11) این قانون نیز می‌شوند.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان، معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر خواهد شد.

صالحی ادامه داد: براساس این ماده قانونی، هر شرکت دولتی یا خصوصی اگر قرارداد تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی منعقد کنند مشمول اعتبار مالیاتی خواهند شد. نمی‌شود شرکت دانش بنیانی باشد ولی موضوع تحقیقاتی نداشته باشد و می‌توانند با همکاری مراکز تحقیقاتی این تحقیق و توسعه را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه از زمان تصویب این قانون تا پایان سال گذشته تنها 50 میلیارد تومان قرارداد تحقیق و توسعه میان شرکت‌ها و دانشگاه‌ها منعقد شده است، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت این ماده یک موضوع کاملا جدیدی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: با توجه به بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان در صورتی که شرکتی در زمینه تحقیق و توسعه هزینه‌ای کرده باشند می‌تواند مشمول معافیت سال جاری شوند و یا به سال آینده منتقل کند.

صالحی ضمن اعلام اینکه تاکنون 170 طرح برای بهره برداری از این بند قانونی بارگذاری شده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما در این زمینه تعریف طرح‌های تحقیق و توسعه است. بسیاری از شرکت‌ها فعالیت‌های جاری تولیدی خود را وارد طرح‌های تحقیق و توسعه کرده‌اند در حالی که اینها طرح‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای نیستند.

وی 3 شرط طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای را نظام مند، نوآورانه و فناورانه بودن عنوان کرد و گفت: طرحی که 100 بار اجرایی شده است از نظر ما طرح تحقیق و توسعه نوآورانه نیست و شرکت‌ها اگر می‌خواهند از ظرفیت‌های تحقیقاتی بهره‌مند شوند، باید موضوعات بدیع انتخاب و این موضوعات را در قالب پروپوزال برای ما ارسال کنند.

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: در سرفصل‌های هزینه کرد مورد پذیرش بر اساس دستورالعمل بند ب ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان عنوان شده است که اگر شرکت‌ها در زیر ساخت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها سرمایه گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند ولی توسعه زیر ساخت‌های شرکت مشمول این ماده نمی‌شود.

وی بیان کرد: خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن، هزینه خرید و نگهداری خودرو مشروط به آنکه در مسیر تحقیق و توسعه باشد، هزینه خرید ماشین آلات و تجهیزات، هزینه کرد نیروی انسانی، هزینه خرید مواد اولیه و اجزا قطعات، هزینه خرید اقلام اداری و هزینه آزمون‌ها و تست‌ها از سرفصل‌های هزینه کرد قابل قبول براساس دستورالعمل قانون جهش در طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای به شمار می‌رود.

معاون پژوهشی وزیر علوم اضافه کرد: همچنین سرفصل‌های هزینه کرد قابل قبول اختصاصی همکاری فناورانه با دانشگاه‌ها شامل «هزینه تست و آزمون»، «هزینه تجهیزات»، «هزینه‌های سربار دانشگاه» تا سقف حداکثر 20 درصد مبلغ قرارداد‌های تحقیق و توسعه بین صنایع و واحد‌های تولیدی و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی و و پژوهشی است.

وی «هزینه‌های راهبری و اجرای پروژه به مجری» حداکثر تا سقف 20 درصد مبلغ قرارداد و هزینه‌های نیروی انسانی درگیر در پروژه را از دیگر سرفصل‌های هزینه کرد قابل قبول اختصاصی همکاری فناورانه با دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: حقوق و دستمزد نفرات تحقیق و توسعه نیز شامل مجری پروژه، پژوهشگر پسا دکتری، دانش آموخته و دانشجوی دکتری، دانش آموخته و دانشجوی کارشناسی ارشد است و بر اساس آیین نامه استخدامی اعضا هیات علمی و غیر علمی مصوب هیات امنا موسسه و تعرفه‌های بنیاد ملی علم ایران به صورت سالانه تعیین می‌شود.

صالحی ادامه داد: در قانون پیش بینی شده که میزان درآمد دولت از محل مالیات، هزار میلیارد تومان است که یک درصد آن بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان می‌شود و اگر بتوانیم ماده 13 را به میزان یک درصد آن را محقق کنیم، 10 همت به قرارداد‌های تحقیق و توسعه‌ای تعلق می‌گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرچم حرم مطهر رضوی به حرم مطهر علوی رسید
فروش صندلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تکذیب شد
حضور دانشگاه الزهرا در ۳ حوزه رتبه‌بندی نیچرایندکس ۲۰۲۴
رونمایی از تندیس شهید امیرعبداللهیان +عکس
خروج ۳ میلیون زائر اربعین از کشور
ایران: جنایات رژیم نسل کش اسرائیل بی‌سابقه است
مخالفان وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی چه گفتند؟
خاطره پیاده‌روی فرزند امام خمینی در اربعین با پای برهنه
خرید و استفاده از محصولات ۳ شرکت خارجی ممنوع شد
پوسترهای تبلیغاتی آیفون جدید لو رفت
دردسر بزرگ‌ امباپه برای پاری‌سن‌ژرمن
فوری؛ قطع آنتن این موبایل‌ها آغاز شد/ اعلام جزییات
عکس | اقدام علیرضا بیرانوند برای فرار از محرومیت
امام حسین در چه صورت جواب‌مان را خواهد داد؟
کسانی که بهشت و جهنم ما هستند
آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق ‌قوه قضاییه
توضیح پزشک پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیت عالیشاه
دولت چهاردهم با انتخاب وزرای کارآمد مسئله حجاب را حل کند
چالش‌ و دوگانگی قضاوت داوران با دستگاه‌های کم‌تعداد VAR
ثبت اعتراض به نتایج آزمون استخدام دبیر آغاز شد
هیچ منعی برای حضور نیروهای نظامی در دولت وجود ندارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top