تاریخ انتشار: 17 بهمن 1388 - 00:00:00
کد خبر: 5553

اظهارات لاریجانی درباره مبادله سوخت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار دوگانه و غرض‌ورزانه غربی‌ها در برابر تامین سوخت رآکتور تهران، خطاب به آنان گفت که شما در این زمینه به دنبال کلاهبرداری سیاسی هستید از این رو خودمان درخصص تامین سوخت راکتور تهران تصمیم گیری می‌کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ابن سینا که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی وضعیت مناسبی در فعالیت‌های پژوهشی دارد، گفت: پیشرفت‌های خوبی در این دانشگاه صورت گرفته که باید ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: در بخشی از مبالغ هدفمند کردن یارانه‌ها فربه شدن بیمه کشور در نظر گرفته شده چراکه باید همه مردم تحت پوشش بیمه قرار گیرند و اگر به دنبال سلامت پایدار هستیم باید امور بین بخش‌های درمانی و پژوهشی نظام‌مند شود.

لاریجانی در ادامه به شخصیت و ابعاد زندگی علمی و عملی ابن سینا اشاره کرد و گفت:‌ ابن سینا یک چهره برجسته در دنیا است که تبلور چهره‌ای بزرگ در تمدن ایرانی اسلامی است.

وی ابن سینا را دارای ابعاد مختلف در علوم ذکر کرد و افزود:‌در بررسی افکار او رابطه بین علم و دین دیده می‌شود که کمتر به آن پرداخته شده است و تفسیرهایی که متعلق به این پدیده در نظام فکری او است به درستی درک نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر پس از رنسانس در غرب به یک بعد توجه شد، نباید این موضوع الگویی برای ما باشد، متذکر شد که افرادی چون ابن سینا، فارابی و خواجه‌نصیرالدین طوسی الگوهای مناسبی برای ما هستند.

وی به سخنی از امام حسین (ع) که فرموده‌اند، اشاره کرد و افزود: عقل انسان در پناه دین سو گیری درستی خواهد داشت و به علم، جهت‌گیری درستی می‌دهد.

لاریجانی به پشرفت‌های کشورمان در حوزه علوم مختلف پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:در جامعه‌ای قرار داریم که پیشرفت‌های آن در بخش‌های مختلف قابل توجه است و خیزش‌های علمی زیادی طی این مدت داشته‌ایم.

وی در همین زمینه افزود: طی 31 سال گذشته ایران نشان داد که اگر بسترهای مناسبی برایش وجود داشته باشد، قلمروهای خوبی را کشف خواهد کرد کما اینکه در دانش‌های پیشرفته‌ای همچون فناوری هسته‌ای، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم که اگر بخواهیم از این دستاوردها صیانت کنیم باید در این امور ساماندهی مناسبی در ساختار و بودجه‌شان داشته باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: نباید دانشگاه که مرکز اصلی تولید علم است به عنوان مرکزی دست دوم در حوزه پژوهش مد نظر قرار گیرد از این رو باید میزان نظارت بر دستگاه‌ها به اندازه کمال‌یافتگی آنها باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه هر چه فضای کشور آرام، منطقی و معقول باشد، دانشمندان رغبت بیشتری برای زیست فکری در جامعه دارند، اظهار داشت: هر چه غبارآلودگی در شرایط اجتماعی و سیاسی کشور وجود داشته باشند، ذهن دانشمندان منحرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌گوییم در کشور گفتگوهای سیاسی نباشد، در عین حال تاکید کرد که نباید در کشور جدال‌گری به وجود آید اما گفتگوهای سیاسی لازم، ذهن‌های جامعه را فربه می‌کند.

لاریجانی جدال‌گری در جامعه را موجب فرسایش ذهن‌ها عنوان کرد و گفت: پیامبر مکرم اسلام فرموده‌اند از جدال‌گری پرهیز کنید چون عیب‌ها عیان می‌شود و جامعه از روحیه لازم برخوردار نخواهد شد و دروغ پدیدار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جدال‌گری به معنای حدیث احسن نیست در توضیح جدال‌گری گفت که این پدیده فضای مودت در کشور را به فضای کینه تبدیل می‌کند. به معنای دیگر جدال‌گری کشف حقیقت نیست بلکه به دنبال به رخ کشیدن عیب‌ها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به گفتاری از امام حسین (ع) در خصوص نقد خود اشاره کرد و یادآور شد: امام حسین در جایی فرموده‌اند که هر کس باید اول نقد خود کند و سپس تلاش کند که اسرار گفتار دیگران را دریابد. از این رو نباید فضای جامعه را غبارآلود کرد. اگرچه در کشور ما این نوع کشمکش‌ها از دو سنخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه ابراز احساسات به اولیای خدا مرحله اول است، درک عمق گفتار آنان را حرکتی درست خواند و گفت: ‌همنشینی با فرزانگان لوازمی دارد چرا که جامعه‌ای که در آن غش و جدال‌گری باشد، دانشمندان و خردمندان حاشیه‌نشین هستند و در متن قرار ندارند.

لاریجانی با بیان اینکه باید به دنبال نقد خود باشیم،‌ تصریح کرد: فضای پژوهشی در کشور نیازمند فضای آراسته اخلاقی است.

وی افزود:‌ شاید این نوع کشمکش‌ها سایشی در ذهن دانشمندان ما ایجاد کند اما توصیه می‌کنم همه کسانی که در قلمرو سیاست دستی دارند حتی اگر حقی با آن‌ها است برای ایجاد افق‌های بلندتر دست از این نوع کشمکش‌ها بردارند. چرا که در زندگی متعارف بشری همواره از این امور است اما باید بین مباحث عقلانی و جدال تفاوت قائل شویم؛ اینها خاشاک‌هایی است که می‌تواند فضا را غبارآلود کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش سوم و پایانی سخنان خود به موضوع عدم رضایت غربی‌ها در برابر پیشرفت‌های علمی کشورمان اشاره کرد و گفت: غربی‌ها علاقه‌ای ندارند که کشورهای اسلامی به ویژه ایرانی‌ها از سطحی در حوزه علوم فراتر روند و در این زمینه آنان هیچ گاه نگاه تعاملی با کشورمان ندارند هر چند قلمرو علم اینگونه دیوارکشی‌ها را نمی‌پسندند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل است که غربی‌ها در برابر پیشرفت‌های علمی کشورمان بهانه‌تراشی می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی آنان جلوی ایران در خصوص فناوری هسته‌ای سنگ‌اندازی می‌کنند، می‌دانند که ایرانی‌ها به دنبال سلاح‌هسته‌ای نیستند بلکه با قدرت علمی خود به گفته آنها توازن منطقه را به هم می‌زنند.

لاریجانی علت قدرتمند شدن ایران در منطقه را به دلیل عقلانیت هر چه بهتر در مسائل استراتژیک عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که باید بر روی دانش‌ و پژوهش توجه مضاعفی داشته باشیم چرا که در مسیر کسب دانش، فراز و فرودهایی وجود دارد اما مانع‌تراشی کشورهای غربی در این زمینه مجاهدت‌های فراوانی از سوی دانشمندان ما را می‌طلبد.

وی با اشاره به رفتار دوگانه و غرض‌ورزانه غربی‌ها در برابر تامین سوخت رآکتور تهران، گفت: غربی‌ها باید بدانند که ایرانی‌ها ساده‌لوح نیستند.

رئیس مجلس خطاب به غربی‌ها تصریح کرد: چرا شما اینقدر نگران سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستید؛ حقیقت مسئله این است که شما در این زمینه به دنبال نوعی کلاهبرداری سیاسی هستید و می‌خواهید مواد غنی‌شده را از دست ایرانی‌ها خارج کنید.

وی تاکید کرد: خودمان درخصوص تامین مواد غنی‌سازی شده سوخت تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد و نمی‌خواهیم غربی‌ها برای ما دلسوزی کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکا روحیه تفرعنی واستکباری خود را امروز با ادبیات دیگری مطرح می‌کند، تاکید کرد که تنها ادبیات آمریکایی‌ها در ظاهر تغییر کرده و هنوز آنها دنبال قدرتمند شدن اسرائیل و ادامه حرکت‌های قلدرمآبانه ان در منطقه هستند تا کشورهای اسلامی درجه 2 و 3 بمانند.

وی با انتقاد شدید از رفتار دوگانه آمریکا در برابر کشورمان تاکید کرد:‌از یک طرف آمریکایی‌ها نامه می‌دهند و می‌گویند اهل تعامل و گفتگو هستند و از طرف دیگر سنای آنان درباره بنزین موارد تحریمی را اعمال می‌کند؛ اگر دنبال گفتگو هستید چرا از چماق استفاده می‌کنید و چرا هنوز با حالت تفرعنی و تهدید آمیز سخن می‌گویید.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی خطاب به آن دسته از کسانی که گمان می‌کنند آمریکا مدل رفتاری خود با ما را تغییر داده است، خاطرنشان کرد: نباید اینگونه تصور شود؛ چرا که در گذشته آنان عامیانه‌تر حرف می‌زدند و امروز سخنان آنها پیچیده‌تر شده است و در کل سیاست آنها در قبال ایران یکی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص نگرش مجلس در بحث پژوهش در بودجه سال 89 ، گفت: به دلیل آنکه محل تولید غالبا پژوهش در درون دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد از این رو باید تکلیف این مسئله روشن شود که دانشگاه‌ها در خصوص پژوهش چه سهمی را دارا هستند.

وی افزود: مجلس ضمن آنکه سقف بودجه در این زمینه را متناسب با سند چشم‌انداز باید تراز کند مشخص می‌کند که چه مقدار بودجه در اختیار دستگاه‌هایی که در این زمینه موظف و تولید‌کننده‌اند باید قرار گیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو
تداوم حملات وحشیانه هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به غزه
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر حیفا
بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه از کار افتاد
آتش‌سوزی در ساختمان مسکونی در ویتنام/ ۱۴ نفر کشته شدند
زخمی شدن رئیس‌جمهور چک هنگام موتورسواری
انتشار نخستین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور
فردی که درباره بالگرد رئیس‌جمهور دروغ پراکنی کرده بود احضار شد
سازمان ملل برای رئیس‌جمهور فقید ایران مجلس یادبود برگزار می‌کند
آیت‌الله رئیسی توجه ویژه‌ای به جامعه عشایر و رفع مشکلات آنان داشت
ابراز همدردی بیش از ۳۶۰ سینماگر در پی شهادت خادمان ملت
رضایی: آرمان و مرام آیت الله رئیسی ادامه خواهد داشت
وزیر فرهنگ: شهید رئیسی مانند پدرم بود
حضور ونزوئلایی‌ها در سفارت ایران در کاراکاس برای ادای احترام به شهدای خدمت
چرایی اقبال وصف‌ناپذیر مردم به شهیدان خدمت
دولت و ملت ونزوئلا شریک غم و اندوه ایران در این شرایط سخت
سکوت مجمع عمومی سازمان ملل به احترام رئیس‌جمهور شهید ایران
باران در ۱۴ استان و هشدار طغیان رودخانه‌های فصلی
برگزاری مراسم ترحیم دیپلمات شهید جمعه چهارم خرداد در مسجد جامع شهرک غرب
پایان شایعات با انتشار تصویر حضور محافظ شهید رئیسی در حرم امام رضا(ع)
پوستر آمدم ای شاه پناهم بده +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top