تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/03/10 - 15:02
کد خبر: 200989

ادامه تناقض‌گویی مسئولان وزارت علوم درباره آئین‌نامه شوراهای صنفی؛

وزیر علوم: اشتباه کردیم، اصلاح می‌شود/ مدیرکل وزارت علوم: با اطلاع حذف کردیم!

وزیر علوم: اشتباه کردیم، اصلاح می‌شود/ مدیرکل وزارت علوم: با اطلاع حذف کردیم!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مطابق گفته وزیر علوم حذف اعتقاد به جمهوری اسلامی و التزام به ولایت‌فقیه و قانون اساسی در آئین‌نامه شوراهای صنفی در حین نگارش مورد غفلت واقع شده که حتما اصلاح خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مطابق گفته وزیر علوم حذف اعتقاد به جمهوری اسلامی و التزام به ولایت‌فقیه و قانون اساسی در آئین‌نامه شوراهای صنفی در حین نگارش مورد غفلت واقع شده که حتما اصلاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از گذشت سه روز از نامه تعدادی از انجمن های اسلامی(اینجا) به وی پیرامون "حذف بند اعتقاد به جمهوری اسلامی و التزام به ولایت‌فقیه و قانون اساسی" در آیین نامه جدید شوراهای صنفی توضیحاتی را ارائه کرد.

مخبر دزفولی در گفتگو با تسنیم، در اینباره گفت: با توجه به نامه تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در مورد حذف شرط "اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی" در آئین‌نامه جدید شورای صنفی که اخیرا از جانب وزارت علوم ابلاغ شده، در جلسه‌ای با حضور جناب آقای دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  و حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: مطابق گفته وزیر علوم این موضوع در حین نگارش این آئین‌نامه مورد غفلت واقع شده که حتما اصلاح خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیر از هوشمندی و دغدغه تشکل‌های دانشجویی نسبت به این موضوع ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این دغدغه مقدس ابراز احترام کرده و از تمام اختیارات خود در زمینه بهبود وضعیت علمی و فرهنگی به‌ ویژه در حوزه مقدس علم و  دانشگاه استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرای این آیین نامه به ابتدای هفته گذشته باز میگردد؛ که وزارت علوم شنبه هفته گذشته آیین نامه جدید شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور را که از سوی وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ شده است را منتشر کرد. (اینجــا)، آیین نامه ای که نسبت به قوانین گذشته نکته ای قابل تأمل دارد. درآیین نامه شوراهای صنفی که آخرین قوانین شورای های صنفی از جمله وظایف شورای واحد، شورای موسسه، نحوه برگزاری انتخابات و دیگر مسائل تشریح داده است، جریانی مرموز اقدام به حذف بندی نموده است که تعجب برانگیز است.

در این آیین نامه نسبت به قوانین قبلی تغییراتی به وجود آمده که یکی از تغییرات مربوط می شود به بخش «ه» یعنی انتخابات و شرایط اولیه کاندیداها است.

در آیین نامه گذشته، در بخش اول قوانین انتخابات - بخش «د» و ماده 10- "اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی" از شرایط اصلی کاندید شدن در شوراهای صنفی بود. (طبق تصویر زیر)

آیین نامه قدیمی شوراهای صنفی

اما در آیین نامه جدید که بند «د» به ماده 14 منتقل شده، این بند حذف شده است.

آیین نامه جدید شوراهای صنفی ابلاغی از طرف وزارت علوم

اما این مسئله با سکوت و واکنش های انفعالی مسئولان وزارت علوم روبرو شده است(اینجــا)؛ عبدالحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در گفتگو با فارس ضمن اظهار بی اطلاعی از این مسئله گفت: چنین مسئله‌ای غیرممکن است و من حتماً پیگیری کرده و رسانه‌ها را در جریان نحوه کار قرار می‌دهم.

مشاور وزیر علوم در حالی چنین مسئله ای را غیرممکن دانسته که ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان نیز طی گفتگویی با فارس، ضمن تأیید این مسئله گفت: آیین‌نامه صنفی دانشجویان مربوط به مسائل آموزشی است و در این آیین‌نامه قید کردیم که دانشجویان و اعضای این شورا اجازه فعالیت سیاسی ندارند و هر گونه فعالیت سیاسی ممنوع است. به همین دلیل بندهای موجود در آیین‌نامه نیز مرتبط با شرایط آموزشی در نظر گرفته شده است.

حالا همه این مسائل در حالی است که پیگیری های خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حاکی از آن است که به نظر می رسد می بایست در خصوص طی مراحل قانونی آیین نامه جدید شوراهای صنفی سوالات جدی مطرح نمود. و آن اینکه با توجه به ماده هفت ضوابط ناظر بر فعالیت های شورای صنفی دانشجویی دانشگاه ها مصوب 30 شهریور 1387، می بایست آیین نامه اجرایی این شوراها پس از تصویب نهایی در جلسه ای با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه ذیربط (وزارت علوم) از سوی وزیر ابلاغ و لازم الاجرا گردد. که به نظر می رسد با توجه به اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اطلاع وی از این آیین نامه پس از نامه دانشجویان، چنین جلسه ای پیش از ابلاغ در این خصوص برگزار نشده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top