تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/11 - 11:47
کد خبر: 242421

کارشکنی در امور دانشجویان به بهانه تعطیلات تابستانی!

جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، درباره مشکلات موجود در خصوص روند طولانی دفاع از پایان‌نامه، کاغذبازی‌های متعدد و بروکراسی پیچیده اداری در این مسیر، اعتراض‌نامه‌ای نوشته و منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن اعتراض‌نامه دانشجویان را در ادامه می‌خوانید:

دانشگاهیان بر این امر واقف هستند که از جمله بدیهیات اتمام دوره تحصیلات تکمیلی در آموزش عالی، ارائه و دفاع از پایان نامه است. در این میان اما پروسه انتخاب موضوع، گزینش اساتید راهنما یا مشاور و طی کردن مراحل اداری تایید نهایی پروپوزال، از جمله دغدغه های اصلی دانشجویان مقاطع مختلف در تحصیلات تکمیلی محسوب می شود.

جدای از اینکه طی سالیان اخیر به دلیل ورود حجم انبوهی از دانشجو به مقاطع تحصیلات تکمیلی، و به دلیل ظرفیت محدود اساتید راهنما و مشاور، روند دفاع از پایان نامه های دانشجویی با کُندی و تاخیر صورت می پذیرد؛ کاغذبازی های اداری و طی کردن بروکراسی خسته کننده نیز بر مشقات دانشجویان افزوده است!

به عنوان مثال، «معاونت پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات» که وظیفه تشکیل شورای پژوهشی و تایید نهایی طرح اولیه تحقیق (پروپوزال) دانشجویان را عهده دار است، به بهانه تعطیلات 30 روزه(!) تابستانی دانشگاه - در دو بازه زمانی «اول الی هفدهم تیرماه 96» و «هفتم الی بیست‌ویکم مردادماه 96» - تشکیل شورای پژوهشی دانشکده را به تاخیر انداخته و رفع امور دانشجویان را با وقفه مواجه کرده است!

این درحالیست که طبق قانون داخلی دانشگاه آزاد، جلسات شورای پژوهشی تمامی واحدها و دانشکده ها در فصل تابستان –  برخلاف دیگر فصول سال که هر هفته تشکیل می گردد – هر 2 هفته یکبار برگزار می شود. حال تنها کافیست که تشکیل یک هفته درمیان جلسه شورای پژوهشی در ایام تابستان، با تعطیلات 30 روزه(!) تابستانی دانشگاه مقارن شود تا تاخیری حداقل 2 ماهه در روند رسیدگی به طرح اولیه پژوهشی (پروپوزال) دانشجویان ایجاد گردد!

نکته غم انگیز و البته جالب توجه ماجرا اما آنجاست که در فرم پروپوزال موجود در سایت واحد علوم تحقیقات، در تذکری صراحتاً قید شده است: «لازم است پروپوزال دانشجویان از تاریخ تأیید در شورای گروه تخصصی تا زمان طرح در شورای پژوهشی دانشکده، بیشتر از یک ماه نگذرد.» با این شرایط، تصور کنید که دانشجویی، پس از اخذ امضاهای پرتعداد و تاییدیه از شورای گروه تخصصی، با مراجعه به معاونت پژوهش متوجه می شود که شورای پژوهش دانشکده در خواب 30 روزه تابستانی(!) بسر می برد و این بدین معنی است که دانشجوی نگون بخت، باید مجدداً سیکل طاقت فرسای فوق را از نو آغاز کند و دوباره روز از نو و روزی از نو!

از سوی دیگر، متاسفانه این قبیل سنگ اندازی ها در امور دانشجویی، این ظن را به یقین نزدیک می کند که مبادا در پشت پرده این کارشکنی ها، انگیزه های مالی دخیل باشد؛ چراکه بر طبق قانون، اگر دانشجویی پس از طی حداقل 6 ماه از تاریخ تصویب پروپوزال، نتواند در یکی از سررسیدهای 30 دی‌ماه (برای نیمسال اول هر سال تحصیلی) یا 31 شهریورماه (برای نیمسال دوم هر سال تحصیلی)، از پایان نامه ‌اش دفاع کند، بعنوان جریمه می باید به ازای هر نیمسال تاخیر، نیمی از مبلغ شهریه را به حساب دانشگاه واریز نماید؛ و این درحالیست که دانشجویان هیچ تقصیری در قبال این تاخیر ناخواسته نداشته و ندارند!

به علاوه، این قبیل کارشکنی ها، بسیاری از دانشجویان پسر را به دلیل در پیش داشتن خدمت سربازی و انقضای سنوات مجاز تحصیل، با معضلات عدیده مواجه کرده است که حتی شاید روند صدور دانشنامه ایشان را نیز تحت تاثیر قرار دهد!

در پایان، اینجانبان به نمایندگی از جمع کثیری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، اعتراض خود را نسبت به این حجم از تاخیر و کارشکنی در امور دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن واحد اعلام می داریم و امیدواریم با توجه به تغییرات مثبت اخیر در سطوح کلان مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی، گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات به حق دانشجویان و حل مشکلات آنان وجود داشته باشد. ان شاالله.

"جمعی از دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی"

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top