تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/06/29 - 18:24
کد خبر: 246003

وقتی فرانسه هم پشت ترامپ را خالی می‌کند؛

روحانی در «معرکه‌ی رهبران جهان بر سر ایران» چه گامی بر می‌دارد؟

روحانی در «معرکه‌ی رهبران جهان بر سر ایران» چه گامی بر می‌دارد؟

سخنان شب گذشته‌ی ترامپ علیه ایران، واکنش‌ متفاوت و عجیبی را در پی داشته است و در حالی که شاید انتظار می‌رفت مثل همیشه حرف آمریکا بر کرسی سازمان ملل بنشیند و از سوی رهبران بزرگ جهان مورد حمایت قرار گیرد اما اوضاع مطابق میل دیپلمات‌های کاخ سفید پیش نرفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از اظهارات تند ترامپ و واکنش‌های متفاوتی که پیرامون آن مطرح شد اما همه‌ی نگاه‌ها به حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران است تا ببیند که چگونه از تریبون سازمان ملل استفاده خواهد کرد.

موج هجوم به اظهارات ترامپ، انتظارات از روحانی را بالا برده است؛ وقتی حتی رئیس جمهور فرانسه نیز عملا با سخنرانی‌اش مواضع ترامپ را درنوردید و همچنین نمایندگان کشورهای سوئد، اتریش، روسیه، و ونزوئلا  بلافاصله نسبت به اظهارات تند ترامپ واکنش منفی نشان دادند، حالا همه منتظر واکنشی سنگین‌تر از روحانی هستند.

فارغ از مسئله‌ی روحانی و افزایش سطح انتظارات از وی به عنوان رئیس جمهوری ایران، نکته‌ی مهمتری که در این میان به نظر می‌رسد، عدم توانایی آمریکا در تنظیم یک اجماع جهانی علیه ایران است؛ اجماعی که ایران را مطلقا متهم کرده و چراغ سبز خود را سمت آمریکا بگیرند.

در این راستا مروری بر واکنش‌ها علیه اظهارات ترامپ، دورنمای بهتری از جو حاکم بر این روزهای سازمان ملل متحد و همچنین جو جهانی نسبت به ایران را نشان می‌دهد.

ماکرون: از بین بردن برجام اشتباه بزرگی است
رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید در شرایطی که وخیم شدن اوضاع دور از انتظار نیست، نباید برجام را از بین برد بلکه باید ضمن حفظ این توافق، برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و توافق بر سر وضعیت برنامه هسته‌ای پس از انقضای برجام با ایران مذاکره کرد.

لاوروف: به برجام پایبند می‌مانیم/ تلاش می‌کنیم اجماع درباره این توافق حفظ شود
وزیر امور خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی شدید مسکو از اظهارات ضدایرانی «دونالد ترامپ»‌ در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد، روسیه به برجام پایبند می‌ماند و تمام تلاش خود را برای حفظ اجماع درباره این توافق انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور اتریش: سخنرانی ترامپ ناامیدکننده بود/ ایران شریکی قابل اعتماد است
رئیس جمهور اتریش در انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنان وی درباره ایران گفت که تهران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا، ترامپ را «هیتلر جدید» خواند
رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به اظهارات تند دونالد ترامپ علیه وی و دولتش در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس‌جمهور آمریکا را «هیلتر جدید» خواند.

سوئد: سخنرانی ترامپ در تضاد با منشور ملل متحد بود
وزیر خارجه سوئد در انتقاد از سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، موارد بیان شده را در تضاد با منشور سازمان ملل دانست.

ظریف: سخنان وقیحانه و جاهلانه ترامپ نشانگر عمق بی‌اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه اوست
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا گفت: سخنان وقیحانه و جاهلانه ترامپ و نادیده انگاشتن واقعیات ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی‌اطلاعی و رفتار و گفتار عوام فریبانه‌اش را نشان می‌دهد.

سرلشکر جعفری: سخنان رئیس جمهور آمریکا نباید بی جواب بماند
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اتهام زنی ترامپ به ایران، زیبنده آمریکا و دولت فاسد و قلدر آن است، تأکید کرد: زمان آن رسیده است که محاسبات غلط آمریکا را تصحیح کنیم.

این ها همه در حالی است که در همان ساعت اولیه پس از سخنرانی ترامپ، طوفان توئیتری کاربران ایرانی، هشتگ «ترامپ دهانت را ببند» را ترند کردند. این موضوع به حدی فراگیر شد که حتی رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی هم به آن اذعان کردند؛ و در این میان تنها حامی ترامپ، نتانیاهو بود که از سخنان ترامپ درباره ایران و برجام تمجید کرد.

از طرفی درباره اختلاف نظر عمیق میان ترامپ و سایر کشورهای مهم از جمله فرانسه و روسیه و اتریش و ... بر سر ایران و برجام، رویترز طی گزراشی تحت عنوان "جنگ رهبران جهان در سازمان ملل بر سر ایران" نوشت: رهبران غربی روز سه شنبه درباره چگونگی رفتار با اقدامات ایران با یکدیگر وارد تقابل شدند جاییکه دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو رهبران آمریکا و اسرائیل توافق هسته ای را محکوم کردند درحالیکه رهبرانی مثل امانوئل ماکرون از آن دفاع کردند.

حالا باید منتظر ماند و دید که روحانی نسبت به اظهارات تند ترامپ چه واکنشی خواهد داشت؟ آیا دولت دوازدهم نیز به لبخند دیپلماسی اکتفا می‌کند؟ هرچند واکنش ظریف و سرلشگر جعفری که در نوع خودش می‌تواند برد جهانی قابل توجهی داشته باشد، فضا را بیش از پیش برای اظهارات محکمی از سوی روحانی در واکنش به ترامپ، بازتر کرده است. باید منتظر ماند و دید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top