تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/07/13 - 18:23
کد خبر: 247103

مراسم آغاز سال تحصیلی با 15 روز تاخیر؛

حضور روحانی در «دانشگاه بی وزیر»

حضور روحانی در «دانشگاه بی وزیر»

حسن روحانی دارای بیشترین حضور در دانشگاه و گفتگو با دانشجویان نسبت به سایر روسای جمهوری اسلامی است. علاوه بر این معیار کمی حضور رئیس جمهور و دیدار با دانشجویان را نباید امری نمادین تصور کرد، به عبارت بهتر توقع قشر دانشجو و نخبه جامعه عمل به راهکارهای دانشجویان و وعده‌های خود رئیس جمهور است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار با دانشجویان توسط مقامات بالای کشوری از رهبر انقلاب و رییس‌جمهور تا وزیر علوم و سایر مسئولان، یکی از جلوه های بسیار بارز اهمیت و نقش بی بدیل این قشر در سرنوشت و آینده کشور است. مطابق سالیان اخیر امسال نیز روز شنبه 15 مهر رئیس جمهور به دانشگاه تهران می‌رود تا با دانشجویان دیدار کند؛ در این راستا مرور و بازخوانی دیدارهای اخیر روحانی و صحبت های طرفین جلب به نظر می‌رسد.

از فراموشی وعده‌ها تا حضور نمادین

در سال 93 تا 95 دیدار رییس جمهور با دانشجویان به ترتیب در دانشگاه شهید بهشتی، صنعتی شریف و دانشگاه تهران برگزار شد. حسن روحانی دارای بیشترین حضور در دانشگاه و گفتگو با دانشجویان نسبت به سایر روسای جمهوری اسلامی است.

از مهمترین محورهای صحبت‌های رئیس جمهور در جمع دانشجویان طی سال‌های اخیر به شرح زیر است:

مهمترین اظهارات روحانی در دیدارهای دانشجویی
- دانشجویان دیده‌بان علم و سیاست هستند
- باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط، نقادانه برخورد کنیم
- آستانه تحمل خود را بالا ببریم
- آنها که حرکت دانشجویی را بر عهده داشتند، از حکومت و دولت دستور نمی‌گرفتند
- تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان 20 برابر می‌شود
- نقد دانشجویان روی چشم ماست
- به وعده‌هایی که داده‌ایم عمل خواهیم کرد
- بزرگ‌ترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده، اشتغال دانشجویان است
- لزوم فراهم کردن فضا برای بازگشت نخبگان به کشور

مواضع مهم نمایندگان دانشجویی در دیدارهای حسن روحانی
ایرانمنش نماینده بسیج دانشجویی: دیدار فرمایشی و مدیریت شده بود
ذاکری نماینده انجمن علمی دانشجویان: به جای مدیریت امنیتی به دانشگاه و نیروی اجتماعی اعتماد کنید
نجابت نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: دانشگاه را از گود بازی‌های سیاسی خارج کنید
هدیه زاهد نماینده دانشگاه‌های علوم پزشکی: با پنبه٬ آزادی را در دانشگاه‌ها سر می‌برند

اما در آستانه‌ی حضور روحانی در دانشگاه تهران، بررسی نظرات نمایندگان اتحادیه‌های مهم دانشجویی که هیچکدام قرار نیست جلوی رئیس جمهور سخنرانی کنند، در گفتگو با فرهیختگان را در ادامه می‌خوانید:

از فراموشی وعده‌ها تا حضور نمادین


محمدرضا گلرو، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: آقای روحانی معمولا در سخنرانی‌های خود صحبت از آزادی بیان و تحمل مخالف می‌کنند. دقیقا خلاف آن‌ چیزی که ما از منصوبین غیرمستقیم ایشان در کف دانشگاه می‌بینیم.

گلرو ادامه داد: بهتر بود دکتر روحانی با دعوت از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این برنامه و استماع سخنان ایشان با دید بهتری در مورد دانشگاه صحبت می‌کردند تا مخاطب باید‌ها را بهتر مشخص شود. آن چیزی که ما امروز شاهد آن هستیم عدم‌تحمل مخالف از سوی روسای بسیاری از دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی آنان است. امیدوارم در دولت دوازدهم مسئولان دانشگاه با سعه‌صدر بیشتری ضمن احترام به نقد دانشجویان حمایت بیشتر و بهتری از تشکل‌های انقلابی بکنند.

وی یادآو شد: در این میان اولین مطالبه از رئیس‌جمهور این است که توجه بیشتری به آموزش عالی کشور داشته باشند؛ متاسفانه عدم‌انتخاب وزیر علوم این وزارتخانه را که مهم‌ترین جایگاه تصمیم‌گیری در حوزه آموزش عالی است، بی‌ثبات کرده و به این ترتیب این عدم‌ثبات در وزارت علوم به دانشگاه‌های کشور نیز سرایت کرده است. مطالبه بعدی ما از رئیس‌جمهور این است که در انتخاب وزیر ملاک‌های توانمندی، دارا بودن وجهه علمی و کارآمدی را لحاظ کرده و از انتخاب افراد سیاست‌زده که می‌خواهند از دانشگاه استفاده سیاسی و بهره‌برداری جناحی کنند، جلوگیری کند.
البته از ما در این برنامه دعوت نشده است و ظاهرا رئیس‌جمهور متکلم‌وحده این برنامه هستند.

رئیس‌جمهور روشن کند که دانشگاه مستقل است
سجاد ستایشی، سخنگوی انجمن دانشگاه تهران گفت: دو مساله درباره مراسم روز شنبه وجود دارد؛ مساله اول اینکه رئیس‌جمهور حول چه محورهایی سخنرانی خواهند کرد و مساله دوم اینکه چه انتظاری از سخنرانی ایشان وجود دارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: درباره سوال اول فکر می‌کنم مهم‌ترین اشاره‌هایی که آقای رئیس‌جمهور برای روز شنبه دارند با توجه به سفرشان به نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل و همچنین مساله برجام، مساله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که به‌عنوان یک مساله مهم در کشور تلقی شده و دغدغه همه مردم است. فکر می‌کنم محور دوم سخنان ایشان در مورد انتخاباتی است که پشت‌سر گذاشتیم و به نظرم نکات مهمی را درمورد نظر مردم و رای به تفکری که دادند، مطرح خواهد کرد. موضوع سوم هم قطعا به مباحث اقتصادی خواهد پرداخت.

ستایشی خاطرنشان کرد: درباره سوال دوم انتظاری که جامعه دانشگاهی از ایشان دارند مساله وزارت علوم است و شاخص‌ها و دغدغه‌هایی که رئیس‌جمهور درباره انتخاب وزیر و وضعیت دانشگاه دارند، خواهد بود. انتظار دوم این است که ایشان باید روشن کنند دانشگاه باید مستقل باشد و جلوی دخالت‌هایی که از بیرون دانشگاه صورت می‌گیرد، گرفته شود و مسائل در خود دانشگاه حل شود. همچنین باید درخصوص وضعیت علمی کشور دغدغه‌مند بوده و احساس مسئولیت کنند. البته ظاهرا امسال تعداد کمی از تشکل‌های دانشجویی به این مراسم دعوت شده‌اند.

روحانی به وعده‌های قبل از انتخابات خود عمل کند
وحید شورابی، دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روحانی قول‌هایی را در دوره انتخابات درباره بهبود شرایط زندگی و معیشت به مردم دادند. درحال حاضر مجلس فعلی با دولت همسو است و اکثر وزرا از نمایندگان مردم رای اعتماد گرفتند. این موضوع نشان می‌دهد شرایط برای دولت آماده است تا به قول‌های پیش از انتخابات عمل کند. معتقدم معیشت مردم، ورشکستگی و رفع معضل بیکاری از مطالبات اصلی مردم است که باید به آن توجه شود.

شورابی تاکید کرد: در حوزه دانشگاهی نیز مساله وزارت علوم است که با سرپرست اداره می‌شود؛ در دولت یازدهم نیز وزارت علوم در ابتدا با سرپرست اداره شد که این موضوع به جامعه علمی کشور لطمه وارد کرده و سرعت علمی کشور را با رکود مواجه می‌کند. به هرحال تمام جریانات سیاسی با همه گرایش‌ها بر این موضوع متفق‌القول هستند که سرعت علمی کشور باید افزایش پیدا کند. اما این شرایط محقق نمی‌شود مگر اینکه وزیر علومی روی کار آید که حاشیه‌دار نبوده و دنبال سیاسی‌کاری نباشد و وزارتخانه را تبدیل به پیاده‌نظام احزاب نکرده و از دانشجویان برای مقاصد سیاسی استفاده نکند. معتقدم وزیر علوم باید به دنبال نشاط سیاسی در دانشگاه بوده و به سرعت علمی دانشگاه که همان مطالبه مقام معظم رهبری است، شتاب بیشتری بدهد. وزیر علوم باید فردی باشد که هم از لحاظ علمی توانمند بوده و هم اهل سیاسی‌کاری نباشد.

دیدی که رئیس‌جمهور نسبت به وزارت علوم دارد، راهبردی نیست
اسماعیل کوهی‌مقدم، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت گفت: مطالبه اصلی و دغدغه جامعه دانشگاهی موضوع معرفی وزیر علوم است. متاسفانه رئیس‌جمهور در معرفی وزیر علوم و ایجاد ثبات در وزارت علوم کارنامه خوبی ندارند. از زمانی که ایشان سکاندار دولت شدند، این وزارتخانه 5 نفر را در راس وزارت علوم تجربه کرد و در دولت یازدهم هم این وزارتخانه در ابتدا با سرپرست اداره شد. دیدی که ایشان نسبت به وزارت علوم دارند یک دید راهبردی نیست؛ وزارت علوم نقش اساسی در رشد علمی کشور دارد و کیفیت آموزش عالی کشور به‌طور مستقیم با این وزارتخانه در ارتباط است. کیفیت آموزش هم بر مواردی چون اشتغال و بیکاری تاثیر خواهد گذاشت اما گویا این مساله چندان دغدغه نیست. مساله دوم و مطالبه بعدی جامعه دانشگاهی در مورد شخصیت علمی وزیر علوم است؛ ترسی که داریم این است که وزیر علوم بیشتر از اینکه یک شخصیت علمی باشد یک فرد سیاسی بوده و به تعبیر درست‌تر دید سیاست‌زده داشته باشد. مطالبه جدی ما این است که به این موضوع توجه شود.

وی افزود: فکر می‌کنم سخنان دکتر روحانی در مراسم روز شنبه حول دو محور باشد؛ محور اول موضعگیری جدی نسبت به مساله برجام و مسائلی که در نیویورک اتفاق افتاده، خواهد بود که فضای کشور نیز به این موضوع نیاز دارد. مساله بعدی که به آن خواهند پرداخت، توضیح درمورد چرایی تاخیر در معرفی وزیر علوم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top