تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/01/23 - 12:58
کد خبر: 263085

کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

وقوع یک جنگ تمام عیار غیرممکن است

وقوع یک جنگ تمام عیار غیرممکن است

مدیرمسئول اسبق روزنامه الوفاق تصریح کرد: به رغم همه تلاش‌ها بعید به نظر می‌سد که این تحولات وارد یک یا جنگ تمام عیار شود، هر چند ممکن است آمریکایی‌ها یا صهیونیست‌ها چند موشک به نقطه‌ای پرتاب کنند اما این اقدام در روند حاکم بر منطقه تاثیر چندانی نخواهد داشت.

درگیری‌های لفظی درخصوص تشدید تنش در منطقه با محوریت حمله به سوریه این روزها از همیشه تندتر شده و کار البته از این دست مجادلات گذشته و به حضور ناوهای آمریکایی و روسی رسیده است. در این رتباط مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با اشاره به تحرکات اخیر، در تحلیل خاستگاه این تحولات گفت: تحولات در سوریه در مرحله‌ای با سناریوی تغییر نظام و تغییر ماهیت و تغییر استراتژی در کل منطقه به سود محور غربی و رژیم صهیونیستی اسرائیل یا امنیت‌سازی برای اسرائیل دنبال شد منتها همه سناریوها با شکست مواجه شد.

وی افزود: الان که تحولات به مرحله ای کاملاً حساس و سرنوشت‌ساز رسیده و کشورهای تاثیرگذار در این محور همانند ایران و روسیه به شکل صریح بر تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه -که غربی‌ها سودای تجزیه آن را در سر داشتند- تاکید کردند سناریو ای تکراری رقم خورده که بهانه آن استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی است.

نعیمی یادآور شد: ترامپ اعلام کرد که ما قصد خروج از سوریه را داریم ولی اگر عربستان بخواهد و هزینه اش را تامین کند می‌مانیم. در مقابل، ولیعهد عربستان نیز بعد از ناکامی در یمن سعی دارد با بحران‌سازی در سوریه این شکست را تلافی کند. همه این اهداف در کنار هم قرار گرفته اند تا بحران در سوریه شکل گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اخیراً امریکایی‌ها و اروپائی‌ها فشار آوردند که به دلیل عبور موشک ها در منطقه شرق مدیترانه پروازها لغو شود.

وی در بیان ماهیت این تهدیدات تصریح کرد: تا اینجا هر چه هست بیشتر پروپاگاندا و جنگ تبلیغاتی بوده و بعید است ترامپ که به دنبال پول‌سازی است و از ابتدا گفته در هیچ جنگی وارد نخواهد شد، وارد جنگ جدی شود. خصوصاً در شرایطی که روسیه اعلام کرده به هر گونه تجاوز و تعدی و خروج از موازین بین‌المللی پاسخ قاطع خواهد داد.

نعیمی به تلاش ها در شورای امنیت هم اشاره کرد و گفت: آمریکا و متحدینش  می خواستند در شورای امنیت پوششی قانونی برای اقدامات مد نظر خود درست کنند که البته این پوشش انجام نشد و همه مسائل دست به دست هم داد تا وضعیت بحرانی شدید در منطقه سایه بر کل تحولات افکند.

مدیرمسئول اسبق روزنامه الوفاق تصریح کرد: به رغم همه تلاشها بعید به نظر می‌سد که این تحولات وارد یک یا جنگ تمام عیار شود. هر چند ممکن است آمریکایی‌ها یا صهیونیست‌ها چند موشک به نقطه‌ای پرتاب کنند اما این اقدام در روند حاکم بر منطقه تاثیر چندانی نخواهد داشت. و وقوع جنگ دارای احتمالی بسیاری ضعیف و یا حتی غیر ممکن است. چنین اقدامی بیش از هر چیز  برای برای جیب‌بری از کشورهایی همچون عربستان، خواهد بود.

وی در خصوص نقش و جایگاه ترکیه در این تحولات نیز گفت: ترکیه از ابتدا با محور غربی بود چرا که گمان می‌کرد سهمی دارد. اما زمانی که با روسیه درگیر شد هیچ کدام ای این کشور ها در کنار او نبودند؛ نه ناتو نه غربی‌ها! بعد که تنها ماند مسیر خود را تغییر داد. به هر حال نمیتوان از این نکته چشم پوشی کرد که تنش در کشور همسایه همانند سوریه نوعی نقطه خطر و تهدید هم محسوب می شود، چرا که گزینه تلافی همواری روی میز خواهد بود و نگرانی ها بابت جناح کرد مخالف و یکسری مشکلات جانبی موضوعاتی بسیار مهم و استراتپیک است. 

نعیمی همچنین در خصوص جایگاه ایران در این تحولات به ویژه پس از شهید شدن چند تن از مستشارانش در حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی فور نیز گفت: نقش ایران از ابتدا روشن است و حل مسالمت آمیز بحران را می‌خواهد و وارد بحران‌ها نمی‌شود. اگر بحرانی پدید آید ایران قطعاً عاقلانه پاسخ خواهد داد. اصلاً در ایران تصمیم احساساتی گرفته نمی‌شود. مسیرها و روند کاملاً مشخص است و اکثریت کسانی که فکر می‌کردند یک روز به سادگی می‌توان رژیم در سوریه را تغییر داد، انتخابات دوره گذشته نشان داد حتی آوارگان در لبنان هم به نفع دولت فعلی رای می‌دهند و جایگزینی برای این دولت ندارند.

وی ادامه داد: ایران در این امر با درایت و خویشتن داری به نحوی که نتیجه کاملاً به نفع محور مقاومت باشد کار خواهد کرد. با هر واکنشی وارد صحنه نخواهد شد و ایران آغازگر هیچ بحرانی نخواهد بود ولی بحران‌ها را با حمایت و ابزارهایی که موجود است پاسخ خواهد داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان اینگونه جمع بندی کرد که خود صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها هم می‌دانند که ترامپ با هر بحرانی در منطقه بازی تجاری می‌کند و از همین رو است که بنده معتقدم این پروپاگاندای تبلیغاتی تا واقعیت خیلی فاصله دارد و امروز ما در صرفا در یک جنگ تبلیغاتی تمام عیار وارد شدیم نه یک جنگ حقیقی و واقعی.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top