تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/07/03 - 08:38
کد خبر: 283514

گزارشی قابل تامل از نمای کلی از انتفاع مالی و تشکیلاتی گروه‌های سیاسی از تحصیل؛

ردپای جریانات سیاسی در مدارس لوکس تهران؛ ۳۷ میلیون ناقابل +اسامی

ردپای جریانات سیاسی در مدارس لوکس تهران؛ ۳۷ میلیون ناقابل +اسامی

بعضی از این مدارس در تهران، منتسب به انجمن حجتیه است، برخی هم به اصولگریان و بعضی هم منتسب به اصلاح‌طلبان هستند، آنهایی هم که ادعا می‌کنند کار سیاسی انجام نمی‌دهند، در بزنگاه‌های سیاسی حضور دارند. در حوزه فرهنگی هم اثرگذار هستند و بسیاری از این مدارس سبک خاصی از زندگی را ترویج می‌کنند

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زنگ آغاز مدارس از اول مهرماه آغاز شد و نزدیک به 14 میلیون دانش آموز که 7 میلیون و 800 هزار نفر آن پایه ابتدایی بودند وارد مدرسه شدند، مدارسی که به گفته بسیاری خانواده ها آن رنگ و بوی «ماه مهر» را ندارد و بیشتر تبدیل به یک بنگاه مالی و اعتباری در آمده است. روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود با انتشار جدولی، شهریه های برخی از مدارس لوکس تهران را منتشر کرد، از ویژگی این شهریه ها ارتباط این مدارس با گروه ها و شخص های سیاسی از جناح های مختلف است، به طوری مدرسه غیر دولتی حنان که منتسب به سیدمحمد خاتمی است برای سال جدید تحصیلی، 37 میلیون تومان طلب کرده است. این روزنامه در گزارش امروز خود نوشته است: "اولین نکته‌ای که می‌توان گفت این است که یک بیزینس و تجارت خیلی مهم در حال شکل گرفتن است (البته اگر قائل به این باشیم که تاکنون چنین نبوده است) و بازاری قابل توجه و مخاطبان خاص خودش را هم دارد. نکته بعدی این است که چه کسانی وارد این بازار تجارت و اقتصادی می‌شوند که در اینجا منظور موسسان و گردانندگان و حامیان این نوع مدارس است. با یک نگاه اجمالی به تقسیم این مدارس در کشور، مرکز و محل تجمع آنها شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران هستند، البته می‌توان به اصفهان، مشهد، شیراز، مازندران و... هم اشاره کرد ولی در تهران و چند شهر بزرگ دیگر به قدری این هجمه گردش مالی و اقتصادی مدارس غیرانتفاعی زیاد است که برخی قوانین مثل مالیات گرفتن از این مدارس هم تحت تاثیر قرار گرفته است؛ چراکه به هرحال دریافت میلیون‌ها تومان از هر دانش‌آموز می‌تواند گردش مالی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کند".

ارتباط مدارس با جریانات سیاسی
ابوالقاسم رحمانی نویسنده این مطلب در ادامه به ارتباط این مدارس با مسئولان سابق و فعلی سیاسی کشور اشاره کرده است و می نویسد: "چند جریان مختلف در کشور حضور دارند و عموم جریان‌ها که یا ریشه در افرادی که مسئولیت‌هایی را در گذشته یا حال حاضر دارند یا اینکه سازمان‌ها و‌نهادها هم در این حوزه حضور دارند، مدارس غیرانتفاعی را تاسیس کرده‌اند و حالا این مدارس تبدیل به برند شده است. مثلا اگر در یکی از خیابان‌های تهران مدرسه‌ای باشد، فقط خیابان‌های اطرافش را پوشش نمی‌دهد بلکه اقصی‌نقاط تهران را پوشش می‌دهد و از همه جای شهر به آنجا رجوع می‌کنند و به خاطر همین استقبال فراگیر، اکثرشان از یک سال قبل فرآیند جذب و گزینش را آغاز کرده‌اند. به لحاظ تشکیلاتی در ارتباط با این مدارس می‌توان گفت چیزی شبیه شرکت‌های خصولتی هستند؛ یعنی اگر چه ممکن است در ظاهر  در برخی از آنها ردی از مسئولان یا شرکت‌های بنام نباشد، با یک یا چند واسطه به شرکت یا سازمانی مربوط می‌شوند اما در افکار عمومی مدرسه را منتسب به شخص یا تفکری خاص می‌شناسند. بعضی از این مدارس پیشینه‌شان به قبل از انقلاب برمی‌گردد، بعضی هم بعد از انقلاب تاسیس شده‌اند. موضوعی که در ادامه به آن بیشتر اشاره و رابطه آن را در نوع آموزش، گزاره‌های فرهنگی، سیاسی و... بررسی می‌کنیم".

 در سال ۹۷، مدارس غیرانتفاعی به‌خصوص مدارس خاصی که به اسامی آنها اشاره می‌شود از مقطع ابتدایی از  بیش از ۱۰ میلیون‌تومان به بالا می‌گیرند  و این شهریه دو تا سه برابر شهریه اعلامی آموزش‌و‌پرورش است. در مقاطع متوسطه اول و دوم و البته پیش‌دانشگاهی این مبلغ به حدود 30 تا 40 میلیون تومان هم می‌رسد.

عدم شفافیت مالی وجه اشتراک تمام این مدارس
این گزارش در ادامه به مسئله عدمم شفافیت مالی این مدارس اشاره کرده است و می نویسد: "اما وجه مشترک همه این مدارس، در عین اینکه می‌گویند با هم اختلاف دارند (که البته در برخی حوزه‌های آموزشی و فرهنگی و سیاسی هم دارند)، این است که همه آنها عدم شفافیت مالی دارند؛ یعنی اگر شما در سایت معروف‌ترین این مدارس بروید، می‌بینید درمورد شهریه هیچ عدد و رقمی وجود ندارد، بعضا حتی نزد اولیای دانش‌آموزان هم هیچ سند و مدرکی که چه پرداخت‌هایی داشته‌اند، وجود ندارد. البته اطلاع از این موضوع هم کار چندان پیچیده‌ای نیست، کافی است با اولیای دانش‌آموزان کمی حرف بزنید، حداقل کاری که گویا نهادها و مسئولان نظارتی آن را انجام نمی‌دهند یا نمی‌خواهند یا شاید هم نمی‌توانند".

فعالیت آموزشی یا کادرسازی سیاسی و فرهنگی در کنار بیزینس
نویسنده این مطلب حتی در ادامه به مسائل دیگری از جمله کادرسازی سیاسی این مدارس اشاره می کند و مینویسد: "نکته دیگری که در این موضوع نهفته است، مساله تشکیلات سیاسی است؛ مثلا تا مدت‌ها  بعد از فارغ‌التحصیلی بچه‌ها جلسات‌شان را می‌گذارند و مباحثی را مطرح می‌کنند و در انتخابات‌ هم ورود دارند و آن مشی سیاسی و فکری‌شان را در بچه‌ها پیگیری می‌کنند. بعضی از این مدارس در تهران، منتسب به انجمن حجتیه است، برخی هم به اصولگریان و بعضی هم منتسب به اصلاح‌طلبان هستند، آنهایی هم که ادعا می‌کنند کار سیاسی انجام نمی‌دهند، در بزنگاه‌های سیاسی حضور دارند. در حوزه فرهنگی هم اثرگذار هستند و بسیاری از این مدارس سبک خاصی از زندگی را ترویج می‌کنند".

ردپای جریانات سیاسی در مدارس لوکس تهران؛ ۳۷ میلیون ناقابل +اسامی سیاسیون مدرسه‌دار

مدرسه هر ۱۵ نفر اول کنکور، پولی و غیر دولتی است
البته این همه ماجرا نیست و اگر نگاهی به نفرات برتر کنکور سال 97 نگاهی بیاندازیم، می توان ردپای این مدارس را در لیست برترین ها دید، به طوری که طبق ادعای رسانه ها هر 15 نفر اول کنکور امسال، از دانش آموزان پولی و غیردولتی بوده اند. مسئله ای که قطعا می تواند چالش جدیدی در آموزش و پرورش کشور باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top